اژه‌ای: برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور اعتمادسازی کنید

رئیس قوه قضائیه گفت: گاهی نیاز است اعتمادسازی به صورت چهره به چهره باشد؛ باید توجه داشت چنانچه این اعتمادسازی صورت نگیرد، مسائل حوزه ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت، شاید با ده‌ها قانون و مقرره نیز مرتفع نشود.

به گزارش شهروند آنلاین؛ حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای صبح امروز در دیدار دبیران کارگروه‌های تخصصی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: هر ایرانی اعم از ایرانیان داخل و خارج از کشور در پناه قانون هستند و قوانین جمهوری اسلامی ایران به استثنای مواردی خاص که پیش‌بینی‌های مربوطه در خود قانون شده، شامل حال همه ایرانیان است.

رئیس قوه قضائیه افزود: هرایرانی وطن‌دوست و ملتزم به قانون، مورد احترام است؛ البته هر ایرانی که التزام بیشتری به قانون داشته باشد، طبیعتاً از حمایت بیشتر قانون نیز بهره‌مند است چه ایرانیان مقیم در خارج از کشور و چه ایرانیانی که به خارج از کشور رفت وآمد دارند.

او خطاب به اعضای شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور ادامه داد: شناسایی و احصای فرصت‌ها و آسیب‌ها درباره ایرانیان خارج از کشور، بر عده شماست، اما متاسفانه اقدامات و تدابیر و برنامه‌ریزی‌های ما بیشتر معطوف بر آسیب‌های ناشی از ایرانیان خارج از کشور بوده تا فرصت‌هایی که آنها می‌توانند ایجاد کنند.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: باید از ظرفیت‌ها و تخصص و سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور بهره بگیریم و نباید این فرصت را از دست بدهیم ضمن اینکه باید یک جایگاه قوی و یک سری اختیارات برای شورای عالی ایرانیان خارج از کشور درنظر گرفته شود و به تقویت این شورا، نه از حیث افزودن اعضا بلکه از حیث اثرگذاری مصوبات، مبادرت شود.

محسنی اژه‌ای درباره لایحه حمایت ایرانیانی خارج از کشور گفت: جزئیات بسیاری از موارد و مسائلِ مبتلابه ایرانیان خارج از کشور را نمی‌توان در لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور گنجاند؛ همین مشکل دوتابعیتی‌ها که خودتان در این جلسه بر رفع آن نظر و تاکید داشتید فی المثل یک استاد و متخصص در یک حوزه علمی که دوتابعیتی است؛ ممکن است قانون فعلی چنین شخصی را از فعالیت در مجموعه‌ای و یا عضوت در هیئت علمی دانشگاه منع کرده باشد، اما شورای عالی ایرانیان خارج از کشور درصورت برخورداری از اختیارات با سازوکار‌هایی می‌تواند در قبال این فردِ متخصص، اعمال نظر و تصمیم کند.

او افزود: ممکن است فردی بخواهد تابعیت و اقامتش را در یک کشور خارجی حفظ کند، اما متمایل به تردد به کشور و صرف تخصص و سرمایه‌اش در ایران باشد، در اینگونه موارد نیز شورای عالی ایرانیان خارج از کشور می‌تواند به صورت موردی اتخاذ تصمیم کند.

اعتماد‌آفرینی کنید

رئیس قوه قضائیه گفت: ممکن است فردِ متخصصی در یک برهه حساس نظیر جنگ، از کشور خارج شده باشد یا حتی فرار کرده باشد، اما حالا می‌خواهد بازگردد و سرمایه یا تخصصش را ارزانی مردمش کند، در اینجا شاید از طرفِ مسئول و مجموعه داخلی، اعتمادی به او وجود نداشته باشد؛ از سویی دیگر خیلی از ایرانیان خارج از کشور تمایل به بازگشت دارند، اما اعتماد ندارند؛ خب باید سازوکار‌هایی تعبیه شود که این اعتماد متقابل در طرفین ماجرا ایجاد شود.

او ادامه داد: شاید بتوان برخی امور حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور را به گونه‌ای حل و فصل کرد که آنها نیازی به مراجعه به کشور نداشته باشند و از این طریق برای بازگشت به کشور، در آنها ایجاد اطمینان و اعتماد شود که البته نیازمند اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است و البته مهم‌تر از این دو مقوله، نوع عمل دستگاه‌های مسئول در این زمینه است؛ تفاوت بسیار است میان اینکه من بعنوان رئیس قوه قضاییه به صورت کلامی و لسانی به ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت، تضمین دهم و یا اینکه با عمل خود به آنها بفهمانم که بازگشتشان به ایران، مشکلی را برای آنها در پی نخواهد داشت.

محسنی اژه‌ای با تاکید بر شناسایی فرصت‌ها و آسیب‌ها در مقوله پیگیری امور ایرانیان افزود: گاهی نیاز است این اعتمادسازی و اعتمادزایی به صورت چهره به چهره باشد؛ باید توجه داشت چنانچه این اعتمادسازی صورت نگیرد، مسائل حوزه ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت، شاید با ده‌ها قانون و مقرره نیز مرتفع نشود.

او ادامه داد: باید در گلوگاه‌هایی نظیر فرودگاه‌ها، کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های خود با نهایت حُسن خلق و کرامت با ایرانیان بازگشته از خارج از کشور و حتی گردشگران برخورد کنیم تا به ترتیب اثرات تبلیغات سوء بیگانگان علیه کشور ما خنثی شود و چنانچه برعکس این رفتار کنیم، ممکن است، القائات کذب و جعلی بیگانگان علیه کشور ما در ذهن آن‌ها مطابق با واقعیت تداعی کند./خبرگزاری صدا وسیما

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.