تهاتر ۲.۲ میلیارد دلاری نفت با مسکن‌سازان

رئیس کمیسیون عمران مجلس:مشکل تأمین زمین برای اجرای پروژه‌های مسکنی نداریم

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت توانست برای تأمین مالی ساخت مسکن، مجوز تهاتر فروش نفت با سازندگان تا سقف ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار را از رهبر معظم انقلاب اخذ کند.

به گزارش شهروند آنلاین،محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: رویکرد ما این است که سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود در حال حاضر نیز ساخت بیش از ۱.۹ میلیون واحد مسکونی ذیل قانون جهش تولید مسکن آغاز شده است که میزان پیشرفت فیزیکی آنها به طور متوسط بالای ۳۰ درصد است.

زمین برای ساخت ۲.۵ میلیون مسکن تهیه شده

او با بیان اینکه مشکل تأمین زمین برای اجرای پروژه‌های مسکنی نداریم و برای بیش از ۲.۵ میلیون مسکن که بیشتر از نیاز فعلی است، زمین تهیه شده افزود: در قانون جهش تولید مسکن آمده که رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی مسکن باید هر دو ماه یک بار جلسات این شورای عالی را برگزار کند که در حال حاضر آیت‌الله رئیسی هر ماه این نشست‌ها را برگزار می‌کند و نشان‌دهنده توجه دولت به بخش مسکن و ساخت و ساز واحدهای مسکونی است. همراهی و پای کار بودن دولت، قابل تحسین است.

یک چهارم هزینه ساخت مسکن، قیمت خرید مصالح

رئیس کمیسیون عمران مجلس به افزایش قیمت نهاده های ساختمانی اشاره و تصریح کرد: ۲۵ درصد قیمت مسکن به مصالح ساختمانی برمی گردد و سبب شده تا قیمت ساخت مسکن افزایش یابد لذا باید بسته حمایتی برای تأمین مسکن اقشار آسیب‌پذیر تعریف کرد. اقدام خوب شورای پول و اعتبار برای تسهیلات ساخت مسکن ۱۸ درصد تعیین شده که ۵ درصد کمتر از نرخ مصوب این شورای برای تسهیلات بانکی است؛ اما با این حال باز هم نرخ سود ۱۸ درصدی تسهیلات مسکن برای برخی اقشار بالاست و باید به کمتر از این رقم برسد درنتیجه باید منابع دیگری به دولت داده شود.

تهاتر ۲.۲ میلیارد دلاری نفت با مسکن سازان

او با اشاره به اخذ مجوز دولت از رهبر معظم انقلاب برای استفاده از ظرفیت تهاتر نفت در ساخت مسکن گفت: سقف فروش نفت برای تأمین مالی مسکن، بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است که به سازنده‌ها و تولیدکنندگان مسکن داده می‌شود؛ همچنین بحث تهاتر زمین‌های دولتی با انبوه‌سازان است به این صورت که زمین به انبوه‌ساز داده می‌شود و سازنده با منابع خودش اقدام به مسکن‌سازی می‌کند در مقابل هر یک از طرفین (دولت و انبوه ساز) بر اساس میزان قدرالسهم خود، از واحدهای مسکونی ساخته شده برمی‌دارند.

برنامه دولت برای ساخت ۲۰ شهر جدید در سواحل

رضایی کوچی با تأکید بر اینکه نگاه دولت و حاکمیت به توسعه مسکن‌سازی به سمت سواحل است اعلام کرد: انتقال ساخت شهرها در کنار سواحل اهمیت بالایی دارد و حدود ۲۰ شهر جدید در مناطق ساحلی عمدتا جنوبی جانمایی شده است و می‌توانیم جمعیت را به کنار دریاها منتقل کنیم؛ ما مسکن مهر که ۵۰ هزار میلیارد تومان در بیش از یک دهه قبل خط اعتباری بانک مرکزی به دولت را به عنوان تأمین مالی در اختیار داشت، فقط ۲ میلیون واحد ساختیم اما دولت سیزدهم نیز ۲۰۰ هزار واحد باقی مانده را در حال تکمیل و ساخت است که نشان می‌دهد مسکن‌سازی کار سخت و زمانبری است با این حال دولت در حال زحمت کشیدن است و با وجود تنگناهای اقتصادی‌ای که هست، دولت پای کار است و تنها گیر ما در این میان، بانک‌ها هستند که نگاهشان به تسهیلات، تجاری است؛ البته رئیس جمهور در یکی از جلسات شورای عالی مسکن اولتیماتوم به بانک‌های عامل اعطای تسهیلات مسکن داده‌اند با این حال باز هم برخی بانک‌ها تمکین نکرده‌اند که دولت باید برای آن فکری کند.

نماینده مردم جهرم در مجلس درباره جریمه مالیاتی بانک‌های که تسهیلات مسکن را پرداخت نکرده‌اند اظهار داشت: این اقدام برای بهتر شدن شرایط اعطای تسهیلات مسکن از سوی بانک‌ها، قطعا مؤثر است.

اقدامات دولت در حوزه حمل و نقل هوایی

رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره اقدامات دولت در حوزه توسعه حمل و نقل هوایی نیز با اشاره به عمر بالای ناوگان هوایی کشور اظهار کرد: این در حالی است که تعداد ناوگان کم است و باید تعداد هواپیماها افزایش یابد؛ دولت در حال کمک برای خرید هواپیما از سوی ایرلاین‌هاست؛ اخیرا هم تعدادی هواپیما وارد شده است اما چون قبلی‌ها قدیمی هستند، با ورود هواپیماهای جدید، قدیمی‌ها از رده خارج می‌شوند.

به گفته این نماینده مجلس یازدهم، دولت سیزدهم تاکنون توانسته ۵۰ فروند هواپیما وارد کشور کند و باز هم این روند ادامه‌دار خواهد بود./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.