بورل: توقف جنگ در غزه حیاتی است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با مقام‌های بلند پایه کشورهای منطقه غرب آسیا و رایزنی درباره آخرین تحولات فلسطین تصریح کرد که توقف جنگ در غزه حیاتی است.

به گزارش شهروند آنلاین، جوسپ بورل روز شنبه با انتشار یادداشتی که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، تاکید کرد: من از هفتم اکتبر (آغاز عملیات طوفان‌الاقصی) تاکنون سه بار به منطقه سفر کرده‌ام و تصمیم گرفتم سال ۲۰۲۴ را هم با یک مأموریت جدید در خاورمیانه آغاز کنم.

او افزود: فاجعه جاری درغزه و خطرات گسترش درگیری‌ها، در واقع فوری‌ترین موضوع ژئوپلیتیکی است که باید با آن مقابله کنیم. با توجه به کشته شدن ۲۳ هزار فلسطینی که اکثریت قریب به اتفاق آنها زن و کودک هستند و همچنین وضعیت انسانی فاجعه‌بار برای بیش از ۲ میلیون نفر از ساکنان این باریکه، که در حال حاضر تقریباً همه آنها آواره شده‌اند، پایان دادن به درگیری‌ها و آزادی همه اسرا ضروری است.

بورل ادامه داد: از این گذشته، تشدید تنش‌ها در مرز لبنان و همچنین حملات انجام شده در دریای سرخ توسط حوثی‌ها، خطر گسترش درگیری را تشدید می‌کند. از این منظر، اتحادیه اروپا باید برای کمک به حل مناقشه بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها متحدتر و فعال‌تر شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس به جزئیات سفرش به منطقه پرداخت و نوشت که در ایستگاه نخست با مقام‌های لبنان دیدار کرد. او درباره این سفر یادآور شد: لبنان پیش از هفتم اکتبر هم درگیر یک بحران عمیق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بود. این کشور همچنان میزبان بیش از ۲ میلیون آواره سوری است که باوجود کمک‌های قابل توجه اتحادیه اروپا و سایر شرکا به پناهندگان و جوامع میزبان آنها، مسئولیت سنگینی است.

او ادامه داد: من نگرانی عمیق خود را در مورد خطر درگیر شدن لبنان با اسرائیل و تمایل خود برای کمک به جلوگیری از چنین تحول فاجعه‌باری را به طرف‌ها منتقل کردم. همه آنها، از جمله نماینده حزب‌الله، به من گفتند که به همان اندازه مشتاق هستند که اوضاع به این سمت کشیده نشود.

بورل افزود: من سپس با رئیس آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی) یک کنفرانس ویدئویی داشتم. گفت‌وگوی ما بر وضعیت غزه متمرکز بود. ۱.۹ میلیون نفر که ۸۵ درصد جمعیت این باریکه را تشکیل می‌دهند، اکنون در نتیجه درگیری‌های مداوم و ویرانی‌های گسترده در منطقه محاصره شده توسط ارتش اسرائیل، به اجبار آواره شده‌اند. از این تعداد، ۱.۴ میلیون مورد تحت مراقبت آنروا هستند.

او با اشاره به ضرورت سرعت بخشیدن به روند انتقال کمک‌های بشردوستانه هشدار داد: قحطی و بیماری‌های همه‌گیر زندگی صدها هزار فلسطینی را تهدید می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعتراف کرد: وضعیت کاملاً غم‌انگیزی که غیرنظامیان در غزه تجربه می‌کنند به این دلیل که روزنامه‌نگاران غربی به منطقه دسترسی ندارند و بسیاری از روزنامه‌نگاران فلسطینی هم از هفتم اکتبر جان خود را از دست داده‌اند، به اندازه کافی در اروپا درک نمی‌شود.

او افزود: با وجود تلاش‌های اخیر برای افزایش جریان انتقال اقلام بشردوستانه به غزه اما این کمک‌ها به طرز تاسف‌باری کافی نیست. این وضعیت نشان می‌دهد که تنها توقف پایدار جنگ می‌تواند وضعیت غیرنظامیان را بهبود بخشد.

این مقام اروپایی در بخش دیگری از یادداشت خود، به انتقاد از سخنان وزرای صهیونیستی درباره کوچاندن مردم غزه پرداخت و تاکید کرد: اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی قاطعانه با هرگونه جابه‌جایی اجباری جمعیت غزه به خارج از این باریکه مخالف هستند. البته اکثریت قریب به اتفاق مردم غزه به زور از خانه‌های ویران شده خود آواره شده‌ یا در میان آوار زنده مانده‌اند.

او تاکید کرد: اگر نمی‌خواهیم آنها از گرسنگی یا زیر بمباران بمیرند، لازم است که مبارزه را متوقف کنیم تا بتوانیم کمک‌های بشردوستانه عظیمی را که فوراً نیاز دارند، بین آنها توزیع کنیم. در غیر این صورت، جمعیت این منطقه هیچ راه حل دیگری جز تلاش برای فرار از دامی که غزه در آن گرفتار است، نخواهند داشت و احتمالاً این همان چیزی است که برخی از اعضای اسرائیل می‌خواهند.

بورل در بخش پایانی این نوشتار عنوان کرد: از هفتم اکتبر، دیدگاه‌های متفاوتی در اتحادیه اروپا در مورد نحوه واکنش به جنگ در غزه وجود دارد. این عدم اجماع باعث تضعیف اتحادیه اروپا در منطقه شده و ما را از تأثیرگذاری بر رویدادها باز داشته است. اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که متحد شویم و مسئولیت خود را برای پایان دادن به خصومت‌ها در غزه به دوش بکشیم و با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی خود برای پیگیری فعالانه اجرای راه حل دو دولتی که توسط جامعه بین‌المللی حمایت می‌شود، همکاری کنیم.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی با حمایت تمام‌عیار کشورهای غربی برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و توقف عملیات نیروهای مقاومت، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌انداخته و هزاران فلسطینی غیرنظامی را به شهادت رسانده است. بر اساس گزارش‌ها تاکنون افزون بر ۲۳ هزار فلسطینی بر اثر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی جان خود را از دست داده‌اند./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.