شناسایی ۱۶ میلیون نفر با اضافه وزن بالا در پویش ملی سلامت

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه میانگین مشارکت در پویش ملی سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی کلانشهرهای کشور به بیش از ۵۰ درصد رسیده است، از شناسایی ۱۶ میلیون نفر دارای اضافه وزن بالا در این پویش خبر داد.

به گزارش شهروند آنلاین از وزارت بهداشت، دکتر کوروش اعتماد عصر یکشنبه با بیان اینکه ۱۲ میلیون نفر از جمعیت غربالگری در پویش ملی سلامت در مرحله پیش فشارخون و پره دیابت قرار دارند، ابراز امیدواری کرد که در این پویش و با مداخلات بهنگام ابتلای این افراد به دیابت و فشارخون به تعویق بیفتد.

او افزود: از نظر تعداد افراد غربالگری شده، هر یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، شیراز، تبریز و اصفهان توانسته‌اند در جمعیت تحت پوشش خود، از ۲ میلیون نفر غربالگری عبور کنند که عدد قابل توجهی است و جای قدردانی از مردم و همکاران ما در این دانشگاه‌ها دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی بهبهان، خمین، گراش، خلخال، یاسوج، رفسنجان، لارستان و چهارمحال و بختیاری در صدر جدول جمعیت تحت پوشش در «پویش ملی سلامت» قرار دارند.

اعتماد با تاکید بر جنبه پیشگیری محور بودن پویش ملی سلامت، از صرفه‌جویی در منابع و هزینه‌های درمانی آینده به عنوان یکی از مهمترین اهداف این طرح یاد کرد.

به گزارش ایرنا، غربالگری دیابت و فشار خون افراد بالای ۱۸ سال کشور با عنوان پویش ملی سلامت از آبان ماه آغاز شده است و تا پایان دی ماه جاری ادامه دارد. تاکنون بالغ بر ۴۱ میلیون نفر در این پویش مشارکت کرده‌اند. منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالاست.

بیماری دیابت یکی از نادرترین بیماری‌هایی است که بشر تاکنون نتوانسته آن را به طور کامل درمان کند و طبق نظر پزشکان و متخصصان تابه امروز این بیماری درمان نشده است. به عبارتی نمی‌توان آن را مداوای کامل کرد و تنها راه حل مراقبت برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری رعایت رژیم غذایی و ورزش است.

دیابت همان اشباع قند در خون به دلیل فقدان تامین مناسب انسولین توسط بدن است. به عبارت دیگر علت بروز این بیماری، کمبود انسولین یا عمل نکردن آن است. انسولین هورمونی است که از غده لوزالمعده (پانکراس) ترشح می‌شود. این ماده کلیدی، موجب ورود قند به سلول‌ها می‌شود تا قند، جهت تأمین انرژی مورد استفاده قرار گیرد یا برای مصارف بعدی ذخیره شود. بدون وجود انسولین، قند نمی‌تواند از جریان خون خارج و وارد سلول‌ها شود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.