درگذشت دکتر «کریم مجتهدی» چهره ماندگار فلسفه ایران

دکتر «کریم مجتهدی» از استادان به نام فلسفه و از چهره‌های ماندگار ایران، امروز پس از یک دوره بیماری در ۹۳ سالگی درگذشت.

به گزارش شهروند آنلاین، استاد مجتهدی (متولد شهریور ۱۳۰۹ در تبریز) فیلسوف ایرانی و استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بود.

او دانش‌آموخته فلسفه از دانشگاه سوربن پاریس در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بود، مجتهدی پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود را زیر نظر یکی از بزرگ‌ترین فلاسفه قرن بیستم ژان وال با عنوان بررسی تحلیل استعلایی کانت و رسالهٔ دکترای خود را با مشاوره هانری کربن نگاشت که در سال ۱۳۴۳ موفق به اخذ درجه دکترای خود شد و همان سال به ایران بازگشت.

دکتر مجتهدی در تهران به پیشنهاد و راهنمایی مرحوم یحیی مهدوی در گروه فلسفه دانشگاه تهران مشغول تدریس شد و بیش از ۳۵ سال تا بازنشستگی (بهار ۱۳۸۲) به تدریس ادامه داد. او سهم موثری در رشد پژوهش‌های فلسفی در ایران ایفا کرد.

این استاد دانشگاه با آثار مکتوب زیادی در ذهن و زمانه دانشجویان و استادان فلسفه ماندگار شده است. کتاب فلسفه نقادی کانت که اول بار سال ۱۳۶۳ چاپ شد، او را به عنوان کانت‌شناس به جامعه دانشگاهی فلسفه ایران شناساند. او در این کتاب ابتدا روش استعلایی و عقل از نظر کانت را توضیح داده، سپس رابطه قوا در نقد عقل محض، نقش تخیل، عقل قانون‌گذار، عقل سلیم زیباشناختی، نظریه قوا و نظریه غایات را بیان کرده است.

او همچنین در سال ۱۳۸۰ به عنوان چهره ماندگار معرفی شد. در سال ۱۳۸۹ هم در مقام محقق پیشکسوت در علوم انسانی، تقدیرنامه یونسکو و مدال طلای جهانی ابن‌سینا را دریافت کرد. در سال ۱۳۹۰ نیز از سوی بنیاد ملی نخبگان به عنوان استاد ممتاز معرفی شد.

این استاد بنام نویسنده کتاب‌های مرجع فلسفی مانند «فلسفه و تجدد»، «دکارت و فلسفه او»، «فلسفه در قرون وسطی» و… است که طی ۶ دهه فعالیت فکری، با آثار و کوشش‌های علمی خود، سهم بزرگی در تاریخ اندیشه معاصر ایران داشت.

این چهره ماندگار فلسفه که عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی بود از چهار ماه پیش به دلیل سکته و کهولت سن، تحت مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در منزل برادر خود بود.

بر اساس اعلام پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، مراسم تشییع پیکر استاد غرب‌شناس برجسته دکتر مجتهدی، فردا (سه‌شنبه ۲۶ دی ماه) ساعت ۹ صبح در ساختمان مرکزی پژوهشگاه برگزار می‌شود. سپس طبق برنامه پیکر آن مرحوم برای خاکسپاری به سمت بهشت زهرا (س) منتقل می‌شود./خبرگزاری صدا وسیما

انتهای پیلم

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.