4 برنامه ویژه برای تأمین گوشت مرغ و قرمز شب عید و رمضان

سخنگوی اقتصادی دولت: ۷۰۰ هزار شغل جدید ایجاد شد

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۱.۵ واحد درصد رسیده است، اظهار کرد: در دولت سیزدهم ۷۰۵ هزار شغل جدید در پاییز امسال ایجاد شده و نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد کاهش یافته و ۶ دهم واحد درصد نسبت به پاییز سال قبل کاهش داشته است و در ۷ استان کشور همچنان شاهد نرخ بیکاری ۲ رقمی هستیم.

به گزارش شهروند آنلاین، «سید احسان خاندوزی» در مقدمه نشست خبری خود با بیان اینکه هدف گذاری دولت سیزدهم این بوده که با ایجاد سیاست های پولی کلان به کاهش سرعت موتور تورم کمک کند، تصریح کرد: یکی از اقدامات کاهش رشد نقدینگی است که در دستور کار ستاد اقتصادی دولت بوده و براساس آخرین آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی، نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به پایان آذر ۱۴۰۲ به ۲۷ درصد رسیده است. این عدد نسبت به آذر ماه سال گذشته که ۳۳.۴ درصد بود، ۶.۴ درصد کاهش داشته است. رشد پایه پولی ۱۲ ماهه در ادامه روند نزولی خود از ۴۵ درصد فروردین امسال به ۳۳.۵ درصد در پایان آذر ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

کاهش رشد نقدینگی از ۳۳.۴ درصد به ۲۷ درصد

او افزود: روند فعلی میزان رشد نقدینگی در مقایسه با سال شروع دولت در سال جاری در اکثر ماه‌ها نصف و در مواردی یک‌سوم بوده است. در ۹ ماهه امسال رشد میانگین نقدینگی ۱.۷ درصد بوده در حالی که در سال ۱۴۰۰ به طور متوسط ۲.۷ درصد بود که این آمار ثبات اقتصاد کلان در حوزه کدهای پولی را به ما گزارش می‌دهد.

کنترل نقدینگی و نوسانات ارزی

خاندوزی با بیان اینکه اخیرا گفته شده رشد پایه پولی منفک از نقدینگی بر تورم موثر است، خاطرنشان کرد: این حرف چندان دقیق نیست، در حال کنترل نقدینگی و نیز کنترل نوسانات ارزی هستیم لذا این ادعاها واقعی نیست و پایه پولی در شرایطی که نقدینگی در حال کنترل است، بر تورم اثرگذار نیست و امیدواریم به رقم ۲۵ درصد رشد نقدینگی تا پایان امسال برسیم.

وزیر اقتصاد گفت: تورم نقطه به نقطه در پایان آذرماه ۱۵ واحد درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است و در ۹ ماهه اخیر کنترل شده است گزارش های صندوق بین المللی پول نیز از کاهش تورم ایران در سال آتی حکایت دارد.

ایجاد ۷۰۰ هزار شغل

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت در پاییز امسال نسبت به پاییز سال قبل ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده و نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد کاهش یافته و ۶ دهم واحد درصد نسبت به پاییز سال قبل کاهش داشته است.

او خاطرنشان کرد: کاهش بیکاری همزمان با رشد مشارکت اقتصادی با نیم واحد درصد به عدد ۴۱.۵ درصد رسیده و پاییز امسال ۶۱۲ هزار متقاضی کار جدید به بازار معرفی شده است و ۷۰۵ هزار شغل ایجاد شده که نسبت به پاییز سال قبل ۴ برابر متوسط سالانه رشد اشتغال در دولت قبل است یعنی در دولت سیزدهم در هر فصل برای ۱۱۰ هزار نفر ایجاد شغل شده است البته در حوزه فارغ التحصیلان دانشگاهی علی رغم روند کاهشی آن هنوز با رقم مطلوب فاصله داریم، همچنان در ۷ استان نرخ بیکاری دو رقمی و بالای ۱۰ درصد است که تمام تلاش وزارت کار این است که در استان‌هایی که رقم بیکاری دو رقمی است این نرخ را کاهش دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: امیدواریم بتوانیم رشدهای اقتصادی قریب ۴ درصدی دو سال گذشته همزمان با رشد اشتغال تداوم یابد.

دولت بنایی برای کنار گذاشتن سامانه یکپارچه خودرو ندارد

او افزود: هیچ بنایی برای کنار گذاشتن سامانه یکپارچه عرضه خودرو علی رغم شایعاتی که مطرح شده، در دولت سیزدهم وجود ندارد.

۱۴۰۲ ملک دولت به فروش می‌رسد

وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت کمیته مولدسازی دارایی های مازاد دولت گفت: تاکنون این کمیته ۲۶ جلسه برگزار کرده و هزار و ۸۵۱ ملک مازاد معرفی شده و مورد تصویب هیات عالی مولدسازی قرار گرفته است و ۴۲۰ ملک دیگر در دستور کار هفته‌های آتی قرار دارد. ۱۴۰۲ ملک هم از ۱۸۵۱ ملک مذکور، در مسیر ارزش‌افزایی هستند تاکنون ۹۹ ملک به فروش رسیده است، بخش‌هایی از دارایی‌های دولت هم به شکل تهاتری در اختیار پیمانکاران عمرانی برای خاتمه یافتن پروژه‌های عمرانی قرار می‌‌گیرد و رقم آن بسیار بیشتر از فروش مستقیم املاک دولت است در هر استانی هم املاک راکد و مازاد دارند، برای تکمیل پروژه‌هایی مانند تکمیل بیمارستان‌ها و مدارس معطل مانده و نیمه‌تمام در استان‌ها، قرار خواهد گرفت.

برنامه وزارت جهاد برای تامین گوشت مرغ و قرمز شب عید و ماه مبارک رمضان

سخنگوی اقتصادی دولت درباره قیمت گوشت مرغ و گوشت قرمز با اشاره به نوسانات قیمتی این دو کالا در دو سال اخیر اظهار کرد: رئیس جمهور دستور اکید برای رفع این مشکل داشت. در ماه گذشته به جهت کاهش جوجه‌ریزی در مهر ماه شاهد افزایش قیمت مرغ بودیم که با اتخاذ تدابیری باعث شد در روزهای اخیر وضعیت بازار بهبود یابد. در دی ماه قرار است ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی رخ دهد مسأله واردات هم پیگیری شده و بانک مرکزی تأمین ارز واردات نهاده‌های دامی را در دستور کار دارد. کشتی‌های معطل در لنگرگاه‌ها هم به سرعت در حال تخلیه هستند و دیگر هیچ کشتی معطل در بنادر نداریم، نه تنها برای افزایش قیمت مرغی که در ماه گذشته رخ داد برنامه داریم، بلکه برای تامین گوشت مرغ و قرمز شب عید و ماه مبارک رمضان هم وزارت جهاد برنامه ویژه‌ای دارد.

وزیر اقتصاد درباره تخلفات ارزی لاستیک اظهار کرد: پرونده لاستیک مربوط به دهه ۹۰ است که از سوی نهادهای اجرایی و قضایی در دست پیگیری است و آخرین وضعیت آن را قوه قضاییه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

بخش عمده نوسانات ارزی اخیر ناشی از تحولات نظامی منطقه است

خاندوزی در خصوص افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر بیان کرد: بخش عمده نوسانات ارزی روزهای اخیر ناشی از تحولات نظامی منطقه است به ویژه پس از حمله به یمن نااطمینانی هایی در کشورهای منطقه از جمله ایران ایجاد کرد که با فروکش کردن این التهابات، شاهد بازگشت آرامش به بازار هستیم همچنین توقف کشتیرانی چینی ها هم به مناسبت سال نوی میلادی و رشد تقاضای درخواست حوزه‌های حمل کالا در افزایش نرخ ارز بی‌تاثیر نیست.

او درباره بهره‌وری گفت: در لایحه بودجه سال آینده میزان تخصیص بودجه با بهره‌وری گره خورده است اگر مدیری احساس کند که در هر صورت منابع تخصیص می‌یابد، دیگر تعهدی برای افزایش بهره‌وری نخواهد داشت، در حوزه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی هم وزارت اقتصاد مکلف به دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی است که بخشی از آن باید از محل بهره‌وری تامین شود، صندوق توسعه ملی احکام بسیاری در برنامه هفتم دارد. اطلس سرمایه‌گذاری هم باید در سال اول اجرای برنامه هفتم مدون شود تا کنون ۵۲۹ طرح سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم به ارزش بیش از ۹ میلیارد دلار تصویب شده و در فرآیند اجرا قرار گرفته است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تعیین دستمزدهای منطقه‌ای با بیان اینکه این مسأله چیز جدیدی نیست، عنوان کرد: این برنامه اخیرا به کمیته مزد شواری عالی کار ارجاع شده و دیروز جلسه کمیته مزد این شورا با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی تشکیل شد و به بحث گذاشته شد اما تا‌کنون تصمیم خاصی در این زمینه گرفته نشده است.

۶۳۳ هزار فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ بیش از ۱۳۵ همت پرداخت شد

او درباره دستور رئیس جمهور در زمینه وام ازدواج گفت: بانک ‌مرکزی قرار شده ۱۲۵ هزار زوج متقاضی جدید علاوه بر قبلی‌ها را برای بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات ازدواج کنند بانک های قرض‌الحسنه هم به این روند افزوده می‌شوند از ابتدای امسال ۶۳۳ هزار فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ بیش از ۱۳۵ همت تا ۲۴ دی ماه پرداخت شده که ۲۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است، عملکرد برخی بانک‌ها در حوزه تسهیلات تکلیفی به طور کامل انجام شده ولی برخی بانک‌ها عقب‌ماندگی دارند.

خاندوزی در خصوص بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی گفت: مجموعه عوامل دست به دست هم داده‌اند که بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی افزایش یابد، نخست آنکه ایجاد حساب واحد خزانه موجب شده تا برخی بانک‌ها دچار ناترازی‌هایی شوند و مجبور به استقراض از بانک مرکزی شوند؛ همچنین سیاست بانک‌ مرکزی برای کنترل تورم و رشد نقدینگی سپرده قانونی بانک‌ها را افزایش داد و بانک‌هایی که در معرض ناترازی هستند را مجبور به استقراض از بانک مرکزی کرد. بی‌انضباطی بدهی بانک‌ها هم به این بدهی‌ها دامن زده است اما چون دو مورد اول جزو سیاست‌های اصلاح ساختاری اقتصادی دولت بود پیش‌بینی شده بود اما عامل آخر را باید با اصلاح عملکرد بانک‌ها برطرف کرد.

وزیر اقتصاد در خصوص برخی تصمیمات در زمینه عرضه خوردو تا ۵ درصد حاشیه نرخ بازار که به ایجاد التهاب در بازار خودرو انجامید اذعان کرد: سیاست اصلی وزارت صمت در این زمینه اصلاح ساختار عرضه خودرو و تمرکز بیشتر بر کیفیت و اصلاح بازار و ارتقای فناوری محصولات و همچنین افزایش تولید داخل و واردات خودروی خارجی است که به ایجاد تعادل حوالی قیمت‌های تمام شده تولید است، با توجه به شرایطی که در اقتصاد کشور داریم که تقاضای خودرو سرمایه‌ای است و نه تقاضای واقعی مصرفی، هیچ برنامه‌ای برای کنار گذاشتن سامانه یکپارچه عرضه خودرو نداریم.

او درباره رشد حداقل حقوق کارمندان دولت در کمیسیون تلفیق مجلس گفت: دولت این متوسط را ۱۸ درصد تعیین کرده بود اما در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کلمه متوسط حذف و حداقل حقوق را ۲۰ درصد تعیین کرده اند که این مصوبه ۲۰ همت منابع جدید می‌طلبد.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه گفت: تلاش دولت این است که ما به ناترازی دامن نزنیم و به دنبال آن هستیم که هر مصوبه ای قرار است جایگزین شود به شرط در نظر گرفتن منابع پایدار باشد که منجر به تاترازی نشود اگر این اتفاق رخ دهد از منظر کارشناسان منابع پایداری نخواهند بود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.