مخبر در جمع سران جنبش عدم تعهد

معاون اول رئیس‌جمهور برای شرکت در نوزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد وارد پایتخت اوگاندا شد.

به گزارش شهروند آنلاین، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور که بامداد امروز، شنبه، به‌منظور شرکت در نوزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد به اوگاندا سفر کرده است، دقایقی قبل با استقبال «کریس بانوی مونسی» وزیر فناوری اطلاعات این کشور وارد کامپالا شد.

مخبر در بدو ورود در فرودگاه بین‌المللی انتبه ضمن قدردانی از میزبانی کشور اوگاندا برای نوزدهمین دوره این اجلاس، به ظرفیتهای بزرگ و نهفته در دل جنبش عدم‌ تعهد از جمله تأثیرگذاری بالای کشورهای در حال توسعه عضو این جنبش در روند تحولات بین‌المللی به‌ واسطه جایگاه سیاسی و رشد اقتصادی بالا اشاره کرد و گفت: جنبش عدم ‌تعهد صدای ملتهای مستقل جهان است و اکنون بخش مهمی از توجه قدرتها به ‌سمت تصمیمات و روندهای شکل‌گرفته میان ائتلاف‌های موجود در جهان در حال توسعه است و یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران در روند توسعه مناسبات بین‌المللی نیز توجه به رویکرد چندجانبه‌گرایی و حضور فعال در سازوکارهای مهم منطقه‌ای و بین‌المللی فراگیر همچون جنبش عدم ‌تعهد است.

او تا ساعاتی دیگر در اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد سخنرانی می‌کند و به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مهمترین تحولات بین‌المللی می‌پردازد. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در حاشیه این اجلاس با برخی مقامات کشورهای شرکت‌کننده نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

او پیش از عزیمت به اوگاندا در فرودگاه مهرآباد تهران طی سخنانی در جمع خبرنگاران، سخنرانی در اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد و تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات مختلف به‌ویژه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه را از جمله اهداف اصلی این سفر عنوان کرد و با اشاره به اهمیت برگزاری این اجلاس و گردهمایی سران کشورهای در حال توسعه به‌ویژه بعد از تحولات غزه و یورش بی‌سابقه رژیم غاصب صهیونیستی به این منطقه، تصریح کرد: انتظار جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی و مستقل از خروجی این نشست هماهنگی و همگرایی بیشتر برای توقف جنگ و فشار به‌روی رژیم صهیونیستی برای پایان‌بخشی به سیاست نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در غزه است.

مخبر همچنین ملاقات و رایزنی‌های متعدد با سران و مقامات ارشد کشورهای در حال توسعه در حاشیه این اجلاس و تلاش در جهت کنترل اوضاع منطقه، رایزنی در جهت تعمیق مناسبات دو یا چند جانبه با کشورهای عضو، بررسی چگونگی استفاده از ظرفیت‌های فرامنطقه‌ای بزرگ نظیر جنبش عدم‌تعهد در همگرایی میان کشورها و بهره‌مندی از آن برای کسب منافع مشترک را از دیگر محورهای و برنامه‌های سفر خود به اوگاندا عنوان کرد و افزود: ما از همه فرصت‌های موجود برای معرفی ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه همکاری‌های دو یا چند جانبه و همچنین تبیین مواضع کشور بهره خواهیم برد.

او با بیان اینکه عضویت در سازمان شانگهای، گروه بریکس و امروز حضور در اجلاس عدم‌تعهد منبعث از رویکرد جمهوری اسلامی ایران در توجه به همگرایی و تقویت مؤلفه‌های دوستی است، تصریح کرد: چندجانبه‌گرایی، خلع سلاح، تروریسم، امنیت بین‌المللی، حق تعیین سرنوشت و استعمارزدایی و بررسی مسائل منطقه‌ای کنار موضوع حقوق بشر و توسعه اجتماعی از جمله مهمترین محورهای قابل طرح میان سران عدم‌تعهد است.

معاون اول رئیس‌ جمهور در پایان تأکید کرد: این قبیل نشست‌ها فرصت مناسبی برای تأکید بر ضرورت حضور فعال کشورهای در حال توسعه در نظام اقتصاد و تجارت جهانی و افزایش سهم و مشارکت آنها در فرآیندهای بین‌المللی نظیر سرمایه‌گذاری و تسهیل انتقال فناوری و دانش فنی است.

با برگزاری نوزدهمین اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد در کامپالا، ریاست این جنبش از جمهوری آذربایجان به اوگاندا خواهد رسید./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.