تا ثریا

وزیر ارتباطات: رکورد جدیدی در ارتفاع پرتاب ماهواره ثبت شد

وزیر ارتباطات از دستیابی به رکورد جدیدی در پرتاب ماهواره به فضا توسط ایران خبر داد.

به گزارش شهروند آنلاین، عیسی زارع پور در مورد پرتاب ماهواره ثریا به فضا نوشت: لحظاتی پیش ماهواره‌بر قائم100 باموفقیت محموله خود را در مدار 750 کیلومتری قرار داد.

قائم100 که قابلیت حمل تا 100KGرا دارد، در سومین پرتاب آزمایشی خود،ماهواره تحقیقاتی ثریا با جرم تقریبی 50KG را در مدار 750KM دایروی قرار داد. این ماهواره‌بر از نوع سوخت جامد است که توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران ساخته شده است.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات در این باره اعلام کرد: ماهواره بر قائم 100، ماهواره بومی ثریا از سری ماهواره‌های تحقیقاتی SRI ساخت پژوهشگاه فضایی ایران را با موفقیت در مدار 750 کیلومتری زمین قرار داد تا رکورد جدیدی از نظر ارتفاع پرتاب ماهواره در کشور به ثبت برسد.

این ماهواره بر سوخت جامد قابلیت حمل اجرامی به بزرگی زیر 100 کیلوگرم در مدار حدود 500 کیلومتر را دارا است، که در سومین پرتاب آزمایشی خود با ثبت رکورد جدیدی در پرتاب های بومی، با موفقیت ماهواره ثریا با جرم حدود 50 کیلوگرم را در مدار 750 کیلومتر دایروی قرار دهد.

بر اساس داده‌های دریافتی از ماهواره عملیات تزریق در مدار به خوبی و با دقت انجام شده و هم‌اکنون داده‌های تله‌متری ماهواره در حال دریافت است.

با پرتاب این ماهواره تحقیقاتی بسیاری از زیرسیستم‌های توسعه یافته شده توسط پژوهشگاه فضایی ایران نیز در شرایط تست مداری قرار می‌گیرند و راه برای توسعه سریع صنعت فضایی بومی ایران هموارتر می‌شود. ضمن اینکه این پرتاب قدمی مهم در راستای افزایش توانمندی تزریق ماهواره در مدارهای بالاتر محسوب می‌شود./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.