هشدار درباره خلق پول

بهادری‌جهرمی: دولت با افزایش نرخ بلیت هواپیما موافق نیست

سخنگوی دولت گفت:‌ حمله شب گذشته آمریکا، انگلیس و هم‌پیمانان‌شان به یمن در ادامه حمایت از تجاوز به غزه و پشتیبانی از نسل‌کشی در غزه است.

به گزارش شهروند آنلاین، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز، سه‌شنبه، با خبرنگاران طی سخنانی ضمن تسلیت شهادت مستشاران نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دمشق، گفت: این اقدامات نشانه استیصال این رژیم در نبرد ظالمانه در سرزمین‌های اشغالی است و سند دیگری از حمایت همیشگی این رژیم از داعش است.

او افزود: حمله شب گذشته آمریکا، انگلیس و هم‌پیمانان‌شان به یمن در ادامه حمایت از تجاوز به غزه و پشتیبانی از نسل‌کشی در غزه است و از کشورهای عربی و اسلامی انتظار می‌رود نسبت به این تجاوزها واکنشی نشان دهند.

سخنگوی دولت درباره سفر آتی رئیسی به ترکیه بیان کرد: این سفر رئیس‌ جمهور به‌همراه یک هیات عالی‌رتبه فردا صورت خواهد گرفت و اسناد همکاری‌های مختلف در حوزه‌های فرهنگی، علمی، رسانه، تجارت و اقتصاد به امضا خواهد رسید.

بهادری‌جهرمی خاطرنشان کرد: مبادلات تجاری بین دو کشور در این دولت افزایش داشته و امسال حجم این مبادلات به 9.5 میلیارد دلار رسیده است. دو کشور ظرفیت‌های بیشتری دارند که در این سفر، توافقات در این زمینه صورت خواهد گرفت.

او اضافه کرد: همچنین در این سفر، درخصوص توقف حملات رژیم صهیونیستی در غزه گفت‌وگوهایی انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت در ادامه سخنانش اظهار داشت: دیروز شانزدهمین نظارت ستادی رئیس‌ جمهور در ادامۀ سفرهای استانی در وزارت ورزش انجام شد تا برنامه‌های دولت بهتر اجرا شود و پیگیری اولویت‌ها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

بهادری‌جهرمی با اشاره به پرتاب ماهواره ثریا گفت: در روزهای گذشته، دهمین پرتاب فضایی موفق در این دولت رقم خورد و با این پرتاب معادل کل ده سال اخیر پرتاب داشته‌ایم. با این پرتاب، ایران موفق شد به مدار 750کیلومتری دست یابد و این امر به ‌صورت کاملاً بومی به ‌دست آمده است. این مسیر حرکت با سرعت پیش می‌رود و پرتاب‌های دیگری برنامه‌ریزی شده است.

او ابراز کرد: از همکاران‌مان در وزارت ارتباطات و سپاه پاسداران تشکر می‌کنیم که با همکاری، این موفقیت را رقم زدند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی پیرامون تغییرات انجام‌شده بر لایحه بودجه از جانب مجلس، عنوان کرد: دولت تلاش کرد با کنترل هزینه‌های جاری، افزایش منابع واقعی و سوق دادن منابع به‌ سمت سرمایه‌گذاری مولد، بودجه تراز را ارائه کند و هدف‌گذاری رشد اقتصادی 8درصدی را مد نظر قرار دهد. هرگونه افزایش هزینه جاری بدون پیش‌بینی منابع، موجب خلق تورم برای مردم خواهد شد، در این زمینه آمار نگران‌کننده‌ای شنیدم و 300 همت افزایش هزینه‌ها در بودجه را شنیدم ولی چون هنوز متن نهایی نشده است نمی‌توان قضاوت داشت ولی مهم است که بدانیم مساله خلق پول ناشی از کسری بودجه، ام‌المصائب کشور است و تلاش دولت و مجلس باید در جهت مهار عوامل خلق تورم باشد.

بهادری‌جهرمی اضافه کرد: انتظار می‌رود همکاری نزدیک بین دولت و مجلس در پیش‌بینی واقعی منابع صورت بگیرد. منابع غیرواقعی اثری جز خلق تورم ندارد و باید بتوانیم بودجه بهتری داشته باشیم تا به مهار تورم کمک شود.

او درخصوص اقدامات دولت برای لغو و خنثی‌سازی تحریم‌ها، اظهار داشت: می‌توان بهترین گزارش اثر اقدامات دولت در این زمینه را در رکوردشکنی تجارت خارجی با کسب رکورد 112 میلیارد دلار تجارت خارجی غیرنفتی در سال گذشته مشاهده کرد. دولت پابه‌پای مذاکرات برای استیفای حق مسلّم ایرانیان در رفع تحریم‌های ظالمانه، اقدامات متعددی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها از جمله عضویت در اجلاس‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مانند بریکس، شانگهای و امثال آن انجام داده و توسعه دیپلماسی با محوریت کسب منافع اقتصادی و دیپلماسی همسایگی دنبال شده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: این نشان می‌دهد اقدام به نتیجه رسیده و هر دو مسیر مذاکرات برای لغو و خنثی‌سازی تحریم‌های غیرقانونی ادامه دارد. آقای باقری معاون سیاسی وزیر خارجه اخیراً با آقای مورا در ژنو دیدار داشتند و رفت‌وآمدها و مذاکرات ادامه دارد ولی دولت معطل این مسیر نمانده و این دو مسیر را با جدیت دنبال خواهد کرد.

بهادری‌جهرمی در ادامه‌ این نشست درخصوص نگاه دولت در زمینه افزایش حقوق‌ها و اختلاف نظر در این زمینه با مجلس، خاطرنشان کرد: دولت درباره افزایش حقوق‌ها تأکید داشته که حمایت واقعی از مردم این است که همزمان هم بتوانیم تورم را مهار کرده و افزایش دستمزدها را نیز داشته باشیم. اگر مبتنی بر منابع غیرواقعی حرکت کنیم، همه می‌دانند که خلق تورم به معنای حمایت نبوده و ظلم به مردم است. باید منابع واقعی پیش‌بینی شود و در سقف منابع واقعی، هرچه بیشتر حمایت صورت بگیرد تا همه جامعه ایرانی را مد نظر قرار دهیم.

او گفت: نکته دوم اینکه نگاه دولت این بوده که در افزایش حقوق‌ها، توجه بیشتر به کسانی باشد که حقوق کمتری دریافت می‌کنند و از مجلس می‌خواهیم که به این مسأله دقت داشته باشند. می‌خواهیم بتوانیم افزایش حقوق بیشتری برای کسانی که حقوق پایین‌تری می‌گیرند داشته باشیم و کسی که حقوق بالایی دریافت می‌کند، ضرورتی ندارد که به میزان افزایش حقوقِ فرد کم‌درآمد، افزایش دریافتی داشته باشد. عدالت در افزایش حقوق‌ها باید متوسط باشد و در این صورت است که عدالت در پرداخت‌ها رخ می‌دهد.

سخنگوی دولت گفت: ما این مسأله را از کمیسیون تلفیق خواستیم ولی به تصویب نرسید؛ اگر گلایه مردم بر ناعادلانه بودن پرداخت‌هاست، باید این روال‌ها اصلاح شود و از مجلس می‌خواهیم در این زمینه هم با تصویب افزایش متوسط حقوق که به سمت عدالت در پرداخت حقوق‌ها برویم.

بهادری‌جهرمی درخصوص کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت که روز گذشته اعلام شد و اینکه بعضاً گمانه‌زنی می‌شود که این اقدام نوعی آماده‌سازی برای افزایش قیمت بنزین است، گفت: همان‌طور که می‌گویید گمانه‌زنی است و شما هم گمانه‌زنی نکنید؛ قبلاً ستاد ملی کرونا تصمیمات مقطعی گرفته بود و چون ماه‌ها از گستردگی بحران کرونا گذشته، دوره‌ استفاده از مصوبات مقطعی کرونا هم سپری شده است.

او در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه دولت برای خرید هواپیما و همچنین قیمت بلیت هواپیما بیان کرد: یک قرارداد ضعیف که از قبل منعقد شده بود، لغو شده و اتفاق جدیدی نیست. ایرباس از سال 1397 تعلیق کرد و عملا اتفاق جدیدی نیفتاده است. سرمایه‌گذاری و تأمین نقدینگی در نوسازی این ناوگان، حرکت به سمت تولید هواپیما‌های داخلی و توسعه علم و فناوری، اقدامات افزایش تاب‌آوری این حوزه و نهضت تعمیر قطعات از سوی دولت انجام شده است. در این دولت 60 فروند هواپیما و بالگرد به ناوگان اضافه شده و عملیاتی شده‌اند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: وزارت راه دیپلماسی فعالی در این زمینه داشته و دولت هم حمایت‌های خود را انجام داده است. درخصوص نرخ بلیت نیز باید گفت اردیبهشت امسال افزایش نرخ بلیط صورت گرفته بود و دولت با افزایش نرخ بلیت موافق نیست.

ادامه دارد…

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.