واکنش دبیرکل سازمان ملل به حکم دادگاه لاهه

دبیر کل سازمان ملل متحد بر لزوم اجرای دستورات دادگاه لاهه از سوی رژیم صهیونیستی در ارتباط با جنگ در غزه تاکید کرد.

به گزارش شهروند آنلاین،«آنتونیو گوترش»دبیر کل سازمان ملل در پی صدور احکام موقت دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد غزه،اجرای این احکام را لازم الاجرا و الزام‌آور عنوان کرده است.

به گزارش «آناتولی»، «استفان دوجاریک» سخنگوی گوترش در قالب بیانیه‌ای در این رابطه عنوان کرد: دبیرکل این موضوع را یادآوری می‌کند که بر اساس منشور و اساسنامه دیوان بین‌المللی دادگستری، تصیمات این دیوان لازم الاجرا بوده و اطمینان دارد که همه طرف‌ها به درستی از دستورات دادگاه پیروی می‌کنند.

بیانیه مذکور پس از آن صادر شد که دیوان بین‌المللی دادگستری به رژیم صهیونیستی دستور داد«تا تمامی ظرفیت‌هایی را که در اختیار دارد» برای جلوگیری از خونریزی بیشتر در غزه و در راستای اجرای تعهدات کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی به کار گیرد.  دادگاه در حکم صادر شده خواستار آزادی فوری همه اسرا شد.

در این بیانیه دستور دادگاه لاهه به رژیم صهیونیستی هم مورد اشاره قرار گرفته است که به موجب آن این رژیم بایستی اطمینان حاصل کند  که ارتش آن تخلفات عنوان شده را مرتکب نمی‌شود.

علاوه براین، دبیر کل سازمان ملل به دستور دادگاه لاهه مبنی بر کسب اطمینان از ارائه خدمات اولیه ضروری و کمک‌های بشردوستانه جهت رسیدگی به شرایط نامطلوب زندگی فلسطینیان در غزه توجه ویژه‌ای کرده است.

به گفته دوجاریک، گوترش سریعا اطلاعیه مربوط به اقدامات موقتی را که دادگاه لاهه دستور داده است جهت رسیدگی بیشتر به شورای امنیت ارسال می‌کند.

او در جریان یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: گوترش به شدت معتقد است که تصمیمات دادگاه لاهه باید مورد احترام قرار گیرد. چرا که این تصمیمات الزام‌آور بوده و تبعیت از آنها لازم است.

دوجاریک در زمینه درخواست گوترش برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه هم عنوان کرد: موضع او همین بوده است و همه چیز خیلی واضح است. ما همه مواردی که دادگاه در مورد آنها تصمیم گرفته است را مورد توجه قرار داده‌ایم.

آفریقای جنوبی اواخر ماه دسامبر پرونده مربوط به نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرد و از این دیوان خواست تا اقدامات فوری برای پایان دادن به کشتار و خونریزی‌های گسترده در غزه انجام دهد. جایی که شمار جان باختگان آن از ابتدای تاریخ ۷ اکتبر تاکنون به بیش از ۲۶ هزار نفر رسیده است.

در همین راستا دادگاه به رژیم صهیونیستی دستور داد تا «اقدامات فوری» را برای فراهم کردن خدمات مورد نیاز فوری و کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه انجام دهد با این حال دستوری مبنی بر برقراری آتش‌بس در این جنگ را مطرح نکرد./فارس

پایان پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.