نسلِ بازمانده

روند رو به هشدار افزایش ترک تحصیل دبستانی‌ها

نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان از سال ۱۳۹۵ تا به امروز افزایش داشته است؛ به عنوان مثال نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۱۳۹6-۱۳۹5، رقم ۰.۹۹ درصد بود که این رقم در سال تحصیلی ۱۴۰2-۱۴۰1 به ۱.۲۰ درصد رسیده است.

به گزارش شهروند آنلاین، جمعیت دانش‌آموزان بازمانده از مدرسه به استناد گزارش‌های رسمی اعلام شده از سوی مسئولان، بیش از ۹۱۱ هزار نفر در گروه سنی ۶ تا ۱۷ سال است.

شهریور امسال معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی را ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ نفر اعلام کرد؛ این در حالی است که مرکز آمار ایران جمعیت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را ۱۷۵ هزار و ۱۱۴ نفر اعلام کرده است یعنی ۱۴ هزار و ۶۳۵ نفر بیشتر از آمار ارائه شده توسط معاون ابتدایی. همچنین بازماندگان از تحصیل پسر در دوره ابتدایی بیشتر از دختران هستند.

وجود دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در شرایطی است که معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از طراحی سامانه شهید محمودوند برای شناسایی و بازگشت به تحصیل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل خبر داده است اما مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید دارد: نرخ جذب بسیار ناچیز کودکان بازمانده از تحصیل در کنار تعداد بالای ترک تحصیل سبب شده است تا روند بازماندگی از تحصیل رو به رشد باشد.

این وضعیت در حالی است که این معاونت در برنامه‌های خود به صورت گزینشی از خبرنگاران فقط دو، سه رسانه دعوت می‌کند.

منظور از ترک تحصیل دانش‌آموزان، حضور آنها برای چند سال در مدرسه و بعد ترک جریان تحصیل است به عنوان مثال دانش‌آموز تا کلاس چهارم ابتدایی درس می‌خواند و پس از آن دیگر به مدرسه نمی‌رود یا اینکه تا پایان دوره متوسطه اول تحصیل می‌کند و برای دوره متوسطه دوم دیگر به مدرسه نمی‌رود.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تعداد کل افراد بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ برابر با ۷۷۷.۸۶۲ نفر است که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰  با ۱۷ درصد رشد به ۹۱۱.۲۷۲ نفر افزایش یافته است و در این میان وضعیت استان سیستان و بلوچستان حادتر است به نحوی که از سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ تاکنون بیشترین فراوانی مطلق و نسبی را در این شاخص دارد و در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰  تعداد ۱۴۵.۳۴۰ کودک بازمانده از تحصیل دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پنج استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی دارای بیشترین فراوانی بازماندگان از تحصیل هستند.

روند بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان دختر و پسر از سال ۹۵ تا ۱۴۰۲

جمعیت و سهم بازماندگان از تحصیل در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵، رقم ۱۶۱۸۶۷ نفر بود که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به ۱۷۵۱۱۴ نفر رسیده است.

بازماندگان از تحصیل در گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال (متوسطه اول) در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵: ۲۱۵۶۸۱ نفر و در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱: ۱۹۷۶۹۰ نفر است.

بازماندگان از تحصیل در گروه سنی ۱۵ تا ۱۷ سال (متوسطه دوم)، در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵: ۳۷۰۳۶۳ و در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱: ۵۵۶۹۹۴.

هم‌اکنون ترک تحصیل و از سوی دیگر، افت تحصیلی یا به عبارتی دیگر کاهش سطح سواد دانش‌آموزان حاضر در مدارس موجودیت آموزش و پرورش کشور را با چالش جدی مواجه کرده است که باید چاره‌ای جدی برای آن اندیشیده شود./فارس

پایان پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.