تهدید ترامپ به خروج از ناتو!

نامزد پیشتاز جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز یکشنبه درباره بی‌مهمات ماندن این کشور در نتیجه جنگ اوکراین هشدار داد و بار دیگر شدیدا علیه ناتو موضع گرفت.

به گزارش شهروند آنلاین؛ «ما داریم هزینه ناتو را می‌دهیم و چیز زیادی از آن به دست نمی‌آوریم… اگر زمانی به کمکشان نیاز داشته باشیم و به ما حمله شود، فکر نمی‌کنم به ما کمک کنند. من آنها را می‌شناسم». دونالد ترامپ در جمع حامیانش در شهر لاس‌وگاس این اظهارات را مطرح کرد.

در شرایطی که ابراز نگرانی‌ چهره‌های شناخته شده اروپایی درباره بازگشت ترامپ به قدرت ادامه دارد، او تهدید خود برای خروج آمریکا از ناتو را تلویحا تکرار کرد و بند پنجم آن را برای واشنگتن «ناکارآمد» خواند.

طبق بند پنجم اساسنامه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، حمله به یک کشور عضو، حمله به همه کشورهای عضو ناتو تلقی می‌شود.

ترامپ بارها در زمان ریاست جمهوری خود از هزینه‌های بالای آمریکا در ناتو و بی‌توجهی آلمان و دیگر کشورهای عضو برای صرف هزینه در این ائتلاف نظامی گله داشت و حتی در سال ۲۰۱۷، ناتو را یک «سازمان منسوخ» خوانده بود.

به دنبال حمایت همه‌جانبه کشورهای غربی از جنگ اوکراین علیه روسیه، چهره‌های ارشد آمریکایی از قبیل قانونگذاران ارشد جمهوری‌خواه علیه حمایت‌های تسلیحاتی و مالی واشنگتن موضع گرفتند.

رئیس‌ جمهور سابق آمریکا در لاس وگاس مواضع بایدن درباره جنگ اوکراین را محکوم کرد و گفت که «ما خودمان مهمات نداریم (اما) مهمات بسیاری را (به اوکراین) می‌بخشیم».

در شرایطی که اخیرا ولودیمیر زلنسکی به وعده ترامپ برای پایان دادن به جنگ اوکراین و روسیه ظرف «24 ساعت» واکنش منفی نشان داد، او باز هم این وعده را تکرار کرد./فارس

پایان پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.