ضرورت حرکت کشور به سمت تاب‌آوری

ثبت بیشترین کاهش بارش در کشورهای افغانستان و آذربایجان

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به ثبت بیشترین کاهش بارش در کشورهای افغانستان و آذربایجان، گفت: طی نیم قرن اخیر شاهد روند افرایش دما و کاهش بارش‌ها بوده‌ایم.

به گزارش شهروند آنلاین، سحر تاجبخش مسلمان در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم با اشاره به ارسال 350 مقاله به این همایش و تاکید بر این‌که هنوز فرصت بهترین راهکار برای کاهش مخاطرات حدی، سازگاری با تغییر اقلیم و چالش‌های آن یا استفاده از روش‌های مختلف برای کاهش گازهای گلخانه‌ای است.

او با یادآوری این‌که افرایش دما در مقیاس جهانی از مهم‌ترین آثار تغییر اقلیم به شمار می‌رود که ایران را هم تحت تاثیر قرار داده است، افزود:‌افزایش پدیده‌های حدی در آسیا بسیار جدی است و سیل بسیار شدید سال گذشته پاکستان از جمله آثار آن بود.

او با اشاره به روند افزایش دما و کاهش بارش در اکثر کشورهای غرب آسیا، گفت:‌ بیشترین افزایش دما در ایران و عراق روی داده است. بیشترین کاهش بارش مربوط به افغانستان و آذربایجان است و پاکستان و ترکیه نیز تحت تاثیر پدیده تغییر اقلیم قرار دارند.

رئیس سازمان هواشناسی بیان کرد: طی نیم قرن اخیر شاهد روند افزایش دما و کاهش بارش‌ها بوده‌ایم.

تاجبخش با بیان این‌که سال گذشته میلادی افزایش دما 1.5 درجه بیشتر از میانگین جهانی بود، گفت:  سال 2023 میلادی رکورد گرم‌ترین دمای تاریخ زمین ثبت شده و امسال (2024 میلادی) می‌تواند گرم‌تر هم باشد.

او با تاکید بر این‌که روند افزایش تراز آب دریاها از دیگر مسائل جدی است، اضافه کرد: با توجه به رشد مخاطرات حدی هواشناسی، آنچه به ما کمک می‌کند حرکت به سمت توسعه پایدار و ایجاد شهرها و کشورهای تاب‌آور در برابر مخاطرات تغییرات اقلیمی است./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.