ویژگی‌های فیلم‌های جشنواره فجر از نگاه وزیر ارشاد

امیدآفرینی و احیای مفاخر هویتی در جشنواره ۴۲ فیلم فجر به نمایش گذاشته شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌ریزی ویژه برای بخش «نگاه نو» در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر خبرداد و گفت: امیدآفرینی، احیای مفاخر هویتی و علایق عمیق فرهنگی از ویژگی‌های فیلم‌های این جشنواره است.

به گزارش شهروند آنلاین از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی شامگاه پنجشنبه- ۱۲ بهمن ماه- در نخستین روز از جشنواره فیلم فجر پس از حضور در بنیاد سینمایی فارابی و تماشای فیلم سینمایی شور عاشقی در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهارداشت: امسال جشنواره چهل و دوم فیلم فجر کاملا محصول حضور تفکری است که تلاش کرده حوزه زیست بوم فرهنگ کشور را در حوزه سینما مطابق با اولویت‌های جامعه ایرانی تنظیم کند.

او گفت: اکثر آثاری که امسال در جشنواره شاهد آن هستیم، از ویژگی‌هایی مثل امیدآفرینی، احیای مفاخر هویتی و علایق عمیق فرهنگی جامعه ایرانی برخوردار است.

اسماعیلی افزود: فکر می‌کنم همه کسانی که سال‌ها مطالبه داشتند تا حوزه سینما واقعیات عمیق ایران را روایت کند به طور حتم امسال با رضایتمندی بیشتری سالن‌های نمایش را ترک خواهند کرد و امیدواریم این اقدام گام تازه‌ای برای حرکت سریع‌تر جریان فرهنگ و هنر برای نیل به آرمان های مردم ایران باشد.

عضو شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر حوادث غزه در این دوره از جشنواره فیلم فجر بیان کرد: در همه جشنواره‌های فرهنگی هنری بخش ویژه غزه برگزار شد، که به عنوان مثال می‌توان به جشنواره تئاتر و شعر فجر اشاره کنم. در جشنواره فیلم فجر نیز این اتفاق رخ داده است.

او گفت: برای سال آینده همکارانم در بنیاد سینمایی فارابی در حال پیش‌تولید آثاری با موضوع غزه هستند و امیدوارم این کارهای هنری هر چه زودتر به نمایش عمومی در بیاید و سال آینده آثار خوبی در حوزه غزه و مقاومت مردم فلسطین داشته باشیم.

اسماعیلی اظهارداشت: فیلم سینمایی که امشب به تماشای آن نشسته بودیم روایت اصیل تاریخی در مورد کاروان کربلا بود، «شور عاشقی» تنها اثر با چنین رویکردی در این دوره از جشنواره فیلم فجر نیست و در حوزه مقاومت، مدافعان حرم و ده‌ها حوزه افتخارآمیز دیگر نیز آثاری در جشنواره فیلم فجر امسال وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امسال در بنیاد سینمایی فارابی المپیادهای شناسایی استعدادهای جوان برگزار شد، افزود: خیلی خوشحال هستم که امسال در جشنواره فیلم فجر، ۱۰ کارگردان و تهیه کننده کار اولی داریم و برای حمایت از آنان به همکارانم تاکید کرده‌ام در بخش پایانی جشنواره، بخش مسابقه ویژه کار اولی‌ها در دستور کار باشد، در همین راستا در حال پیش‌بینی تمهیدات لازم هستند و امیدواریم این اتفاق مهم امسال در جشنواره رخ خواهد داد.

اسماعیلی بیان کرد: در مجموعه وزارت فرهنگ، سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی آغوشمان به سوی هنرمندان اصیل و در حال تجربه کارهای جدید باز است، امیدواریم دوستانمان نیز از فضایی که فراهم کرده‌ایم، بهره‌مند شوند.

شور عاشقی سومین ساخته سینمایی داریوش یاری و محصول مشترک بنیاد شهید و بنیاد ایثارگران و بنیاد سینمایی فاراربی است که در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد.‌

این فیلم سینمایی با محوریت واقعه کربلا، داستان زنی به نام سلما را روایت می‌کند که مامور می‌شود تا رسانه کاروان اسرای کربلا و حضرت زینب (س) باشد و با آگاهی دادن به افرادی که توسط شمر و ماموران فریب خورده‌اند، آنها را روشن کند. در حقیقت این زن کار آگاه‌سازی را انجام می‌دهد تا نگذارد جای جلاد و شهید عوض و حقیقت بار دیگر گم شود. او که پرچم یا حسین (ع) را بلند کرده و در پیشاپیش کاروان حضرت زینب (س) حرکت می‌کند خودش نیز یکی از یاران کربلا می‌شود.

شهره موسوی، مهدی زمین پرداز، پیام احمدی نیا، نادر فلاح، علیرضا استادی و سیامک انصاری از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم «شور عاشقی» تنها اثر تاریخی جشنواره امسال است و تمام قسمت‌های این فیلم در مناطق کویری خوی و بیابانک فیلمبرداری شد.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شامگاه ۱۱ بهمن به صورت رسمی افتتاح و از ۱۲ بهمن اکران فیلم‌ها در خانه جشنواره (برج میلاد تهران) و سینماهای مردمی آغاز شد؛ ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و چهار فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت برگزیدگان بخش‌های مختلف در مراسم اختتامیه -۲۲ بهمن- معرفی خواهند شد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.