خروج از انزوا و تحریم با 11 پرتاب فضایی

رئیسی: ایران در میان ۱۰ کشور برتر هوا و فضای جهان قرار دارد

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حضوردر فضا قدرت‌آفرین و امیدآفرین است، اظهار داشت: تلاش کردند با تحریم ایران را متوقف کنند و در انزوا قرار دهند ولی این ۱۱ پرتاب موفق هم تحریم‌ها را شکست داد و هم طرح انزوای جمهوری اسلامی را با شکست مواجه کرد.

به گزارش شهروند آنلاین، «سید ابراهیم رئیسی» در آیین روز فناوری فضایی ایران صبح امروز (شنبه) با بیان اینکه ۱۱ پرتاپی که انجام شده هم تحریم ها را شکست داد و هم طرح انزوای جمهوری اسلامی را باشکست مواجه کرد، تصریح کرد: حرکت ماندگار عزیزان که در حوزه فضا انجام شده، حقیتا جلوه ما می‌توانیم است.

او پرتاب ماهواره به فضا را با وجود همه تهدیدها و تحریم‌ها جلوه‌ای از عملی شدن شعار ما می‌توانیم توصیف کرد و گفت:  این حرکت ارزشمند با همکاری جوانان و مختصصان، دانشگاهیان، نیروهای مسلح انجام شده و افتخارآفرین است.

رئیس جمهور بیان کرد: ایران در رتبه ۴۵ بوده و امروز در رتبه ۱۰ کشور مطرح جهان درحوزه هوا و فضا قرار دارد، این صنعت را باید مورد توجه و حمایت قرار داد.

حضور در فضا چشم بینایی برای تصمیم گیران و تصمیم سازان ایجاد می کند

او در ادامه در مدار ژئو قرار گرفتن را نقشه راه صنعت فضایی تعریف کرد و گفت: به نظر می‌رسد می‌توانستیم بیشتر از این، در این عرصه حضور فعال داشته باشیم و در سطح و مدار ژئو قرار بگیریم اما برخی‌ها نمی‌خواستند و این مهم نیست، مهم آن است که ملت ایران اراده کرده در فضا حضور قدرتمندی پیدا کند، ملتی که اراده کرده در ۲۲ بهمن به استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی و پیشرفت برای کشور دست یابد اکنون با اراده خود می‌خواهد بر اراده‌های دیگر فائق آید.

رئیسی با تاکید بر اینکه “۱۱ پرتاپ موفق در دل مردم امید ایجاد کرده” خاطر نشان کرد: آنها تلاش می‌کنند در امپراتوری‌های رسانه‌ای خود ناامیدی را القا کنند ولی دانشمندان ما نوآوری‌ها و ابتکارات و خلاقیت‌هایی را عرضه می‌کنند که هر کدام کارهای بزرگی است و جای تقدیر دارد.

رئیس جمهور داشتن برنامه را در عرصه فضا بسیار مهم دانست و بیان کرد: از سازمان فضایی تشکر می کنم؛ این سازمان نشان داده که برنامه دارد و گام به گام نشان داده‌اند که چگونه قرار است پیشرفت کنیم و به مراحلی برسیم که کشورمان از فضا در جهت تولید قدرت و ثروت استفاده کند؛ از امکانات حضور در فضا برای پایش حوزه کشاورزی، منابع آب، منابع طبیعی، اکتشاف معادن، حضور مرزها و پایش مرزها استفاده کنند و این کاربرد بسیاری در حوزه‌های اقتصادی و سایر حوزه‌ها دارد.

او در ادامه تصریح کرد: ما کوه‌ها و دریا و و موانع داریم ولی حضور در فضا می‌تواند ما را بر همه موانع فائق کند؛ همچنین در کشاورزی، صنعت و الکترونیک و مکانیک و سایر حوزه ها افزایش بهره‌وری را در پی دارد؛ این کارها اتفاق افتاده و بیشتر از این هم اتفاق می‌افتد.حضور در فضا برای بشر چشم بینا ایجاد می کند و می‌تواند کاملا رصد کرده و اطلاعات را برای تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران منتقل کند و موجب تصمیم‌گیری دقیق برای صاحبان حِرَف مختلف شود.

در صنعت فضایی میدان دادن بخش خصوصی اثربخش خواهد بود

رئیس‌ جمهور با اشاره به حضور بخش خصوصی در صنعت فضایی، خاطر نشان کرد:  یکی از میدان‌هایی که رهبری فرمودند و دولت را مکلف به انجام آن کردند، میدان دادن به بخش خصوصی است.ما نیز اعتقاد و باور داریم که کارهایی که با مشارکت مردم و بخش خصوصی انجام شود، حتما اثربخش خواهد بود؛ لذا پیشرفت در این حوزه نیازمند حضور فعال بخش خصوصی است.تعداد پرتاب‌ها و دقت آنها باید افزایش پیدا کند؛ تصاویری که از پایگاه چابهار پخش شد، حکایت از سرعت انجام کار دارد که انشاءالله این پایگاه بتواند به عنوان مرکزیتی برای پرتاب تثبیت شود.

به گزارش ایرنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۸، روز ۱۴ بهمن را که ماهواره ملی امید با موفقیت به فضا پرتاب شد به عنوان روز فناوری فضایی نامگذاری کرد.

مراسم روز فناوری فضایی در حالی آغاز می‌شود که در دولت سیزدهم تاکنون ۱۱ پرتاب ماهواره انجام شده است و تا پایان سال این تعداد افزایش خواهد یافت. در یک ماه گذشت ماهواره «ثریا» توانست با قرار گرفتن در مدار ۷۵۰ کیلومتری، رکورد ارتفاع پرتاب را شکست و ماهواره‌بر سیمرغ نیز توانست هشتم بهمن‌ماه ماهواره «مهدا» و ۲ ریز ماهواره «کیهان» و «هاتف» را در مدار بیضوی به شکل همزمان تزریق کند.

در ابتدای دولت سیزدهم و زمانی که رئیس‌ جمهور تصمیم گرفت پس از قریب به ۱۱ سال اولین جلسه شورای عالی فضایی را برگزار کند، این نوید داده شد که قرار است به صنعت فضایی توجه ویژه شود.

تعداد ماهواره‌های در حال ساخت در ابتدای دولت سیزدهم، هشت عدد بود که در پایان سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۱۲ ماهواره رسید و تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ماهواره‌های در دست ساخت به عدد ۳۰ می‌رسد.

پس از آغاز به کار دولت سیزدهم طراحی و ساخت سه ماهواره به پایان رسید و آماده پرتاب بود که در پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ماهواره‌های آماده پرتاب به ۸ عدد رسید و این عدد برای سال ۱۴۰۲ به ۱۲ عدد می‌رسد.

بر اساس اخبار منتشر شده، تعداد پرتاب‌های تحقیقاتی سری ماهواره‌های سیمرغ، ذوالجناح، قاصد و قائم در ابتدای دولت سیزدهم ۶ پرتاب بود که در پایان سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۱۱ عدد رسیده است./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.