افزایش ۲۶ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: فعالیت سامانه‌های بارشی زمستان در شمال غرب کشور باعث شکل‌گیری ذخیره برفی مناسب، معادل متوسط بلندمدت، در حوضه دریاچه ارومیه شده و به‌ موجب فعالیت این سامانه‌ها، تراز دریاچه ارومیه نسبت به ابتدای سال آبی جاری ۲۶ سانتی‌متر افزایش‌یافته است.

به گزارش شهروند آنلاین از شرکت مدیریت منابع آب ایران، فیروز قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی و مصارف بالای کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، باعث کاهش ورودی‌ها به این دریاچه شده؛ به‌ طوری‌ که در سال‌های اخیر این دریاچه با روند عمومی منفی مواجه بوده است و شرایط خشک را تجربه می‌کند.

او ادامه داد: چنین شرایطی باعث شده است تا آب‌های ورودی به دریاچه نیز به طور موقت و در فصول تر سال باعث بهبود نسبی شرایط دریاچه شود و در فصول خشک، تراز دریاچه مجدداً روند کاهشی داشته باشد.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به این نکته که در سال آبی جاری نیز فعالیت‌های سامانه بارشی سرد در شمال غرب کشور باعث شکل‌گیری ذخیره برفی مناسب، معادل متوسط بلندمدت، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شده است، افزود: تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تاکنون با افزایش ۲۶ سانتی‌متری مواجه بوده است، اما بر اساس آمار موجود، تراز اکولوژیک این دریاچه ۱۲۷۴.۱ متر است و احیای کامل دریاچه تا تراز مذکور، نیاز به رشد تراز ۴ متری و حجم بالغ بر ۱۴ میلیارد مترمکعبی دارد.

او ادامه داد: ضرورت اجرای کامل مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه به‌ویژه کاهش جدی مصارف در این حوضه آبریز را می‌رساند تا در صورت تداوم فعالیت سامانه‌های بارشی، پهنه دریاچه ارومیه شاهد بهبود تراز و حجم آن باشیم./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.