کاهش ۲.۳ درصدی سقط‌درمانی

شکایت از دندان‌پزشکان در صدر قرار دارد

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: از تعداد پرونده‌های تشکیل شده برای سقط درمانی در سال گذشته ۶ هزار و ۶۹۹ مورد مجوز سقط جنین صادر که در امسال این عدد به ۶ هزار و ۵۴۳ رسیده است یعنی ۲.۳ مورد کاهش داشته است.

به گزارش شهروند آنلاین، عباس مسجدی؛ رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در بدو تشکیل سازمان پزشکی قانونی تعداد 50 مرکز برای ارائه خدمات داشتیم و اکنون 470 مرکز الان داریم.

او افزود: امروز در امریکا کیتی که در آزمایشگاه‌های ژنتیک و پزشکی قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، 27 لوکوس است، ما در ایران کیتی در سازمان پزشکی قانونی استفاده می‌کنیم، 28 لوکوس است.

مسجدی گفت: تعداد آزمایشگاه‌های ژنتیک 10 مورد بوده است که آزمایشگاه مرکزی در سازمان هم ایجاد شده است که در مجموع 11 آزمایشگاه ژنتیک داریم و تا کنون 59 هزار پروفایل ژنتیک در این مراکز ثبت شده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی بیان کرد: زمان پاسخگویی در تشریح اجساد در سال 1372 حدود 180 روز بوده که اکنون این مدت زمان به 64 روز رسیده است.

او ادامه داد: در سال 1372 تعداد 150 پزشک و اکنون 894 پزشک در سازمان پزشکی قانونی داریم.

مسجدی با اشاره به آمارهای مربوط به مسمومیت با گاز CO خاطرنشان کرد: در سال 1401 تعداد 460 مورد مسمومیت گزارش شده است و امسال 405 مورد ثبت شده است که از این تعداد حدود 181 مورد فقط در فصل پاییز ثبت شده است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: در سال گذشته تعداد 1531 مورد سوختگی در سازمان پزشکی قانونی ثبت شده است که امسال این عدد به 1505 مورد رسیده است، یعنی کاهش 2.2 درصدی داشته است.

او به آمار مربوط به غرق شدگی اشاره کرد و گفت: تعداد 871 مورد غرق شدگی از ابتدای سال تا کنون ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد کاهش داشته است.

مسجدی به آمار مربوط به حوزه سقط درمانی هم اشاره کرد و گفت:  در سال 1401 حدود 8 هزار و 277 مورد پرونده سقط درمانی تشکیل شده است که امسال این عدد به 8 هزار و 511 مورد رسیده است، یعنی 3 و نیم درصد تشکیل این پرونده‌ها افزایش داشته است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: از تعداد پرونده‌های تشکیل شده برای سقط درمانی در سال گذشته 6 هزار و 699 مورد مجوز سقط جنین صادر که در امسال این عدد به 6 هزار و 543 رسیده است یعنی 2.3 مورد کاهش داشته است.

او به بیشترین شکایت مردم از پزشکان اشاره کرد و گفت: به ترتیب شکایت از خدمات دندانپزشکی، جراحی زیبایی و پلاستیک و زنان در صدر شکایت‌های مردم قرار دارد.

مسجدی به حوادث اخیر اشاره کرد و گفت: همکاران ما در سازمان پزشکی قانونی سعی کردند در حادثه ای در حداقل زمان ممکن نتایج را اعلام کنند به عنوان مثال در حادثه تروریستی کرمان، آتش‌سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود و حادثه واژگونی ون محور قم ـ کاشان در کمتر از 24 ساعت نتایج بررسی اجساد اعلان شد.

ثبت نمونه خون بیش از 205 هزار مجرم جرائم خشن و پرتکرار

او با بیان اینکه اگرچه بانک ژنتیک در سازمان پزشکی قانونی است اما افتخار آن برای کل کشور است: بیش از 205 هزار نمونه خون از مجرمین جرایم خشن و پرتکرار ثبت شده است که از این تعداد 115 هزار پروفایل (نقشه ژنی یا همان ساختار DNA) ژنتیکی استخراج شده است.

مسجدی گفت: که از این تعداد 4500 مورد یا شخص تطبیق داشته و 200 مورد از سرصحنه برداشته شده که بعد از آن در آزمایشگاه‌های ژنتیک تطبیق داده شده است.

به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، امکان نگهداری نمونه ژنتیک ها تا 15 سال در سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

او با اشاره به آمار تصادفات گفت: تشکیل پرونده قضایی برای تصادفات از سال آینده حذف می‌شود و قرار است تا یک پرونده واحد بین  پزشکی قانونی، فراجا و بیمه ثبت شود./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.