پادسرطان‌های اتمی

راه‌اندازی پروژه تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در سایت هسته‌ای اصفهان

همزمان با سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به‌ مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به اصفهان پروژه واحد نیمه‌صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در سایت UCF راه‌اندازی شد.

به گزارش شهروند آنلاین، با حضور محمد اسلامی و برخی از معاونان او و نیز جمعی از مدیران صنعت هسته‌ای، پروژه واحد نیمه‌صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در سایت هسته‌ای اصفهان راه‌اندازی و افتتاح شد.

هگزا فلوراید تلوریم (TeF6) به‌عنوان ماده اولیه رادیوایزوتوپ‌های پایدار برای استفاده در مصارف پزشکی، تشخیص و درمان بیماری‌ها کاربرد دارد.

پودر تلوریم به‌طور طبیعی دارای 8 ایزوتوپ است که هر کدام از آنها قابلیت غنی‌شدن و جداسازی را دارند. با تبدیل پودر تلوریم به گاز هگزافلوراید تلوریم طبیعی، امکان غنی‌سازی گاز TeF6 وجود دارد که در مراحل بعدی با تبدیل شدن به اکسید یا فلز و پرتودهی در راکتور، رادیوداروهایی نظیر ید124 تولید می‌شود که دارای کاربرد در تشخیص و درمان برخی بیماری‌ها و سرطان‌هاست.

در دنیا فقط چند کشور محدود دارای تکنولوژی تولید این ماده ارزشمند هستند که به توجه به ممکن نبودن امکان تأمین و یا انتقال دانش فنی و تکنولوژی از سایر کشورها، ایجاد زیرساخت برای تولید این مواد در کشور امری ضروری محسوب می‌شود.

به ‌منظور تأمین خوراک مورد نیاز زنجیره‌های جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار اقداماتی نظیر تدوین دانش فنی و تولید هگزافلوراید تلوریم در مقیاس پایلوت، تأمین تجهیزات،‌ تدوین روش و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی برای آنالیز کیفی و کمّی محصول و نیز طراحی، ساخت، تست و راه‌اندازی واحد نیمه‌صنعتی و تولید هگزافلوراید تلوریم در شرکت سوخت راکتورهای هسته‌ای اصفهان برنامه‌ریزی و اجرایی شده است.

گفتنی است با توجه به برنامه سازمان انرژی اتمی ایران و نگاه ویژه رئیس این سازمان به مقوله مهم تولید و توسعه رادیوداروها، تکمیل چرخه تولید رادیوایزوتوپ‌های پایدار با تولید مواد اولیه مورد نیاز و ایجاد زیرساخت‌ زنجیره‌های جداسازی در شرکت‌های زیرمجموعه این سازمان آغاز شده است که در آینده نزدیک شاهد رونمایی از جدیدترین دستاوردهای سازمان در زمینه تولید رادیوداروهای ایرانی خواهیم بود./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.