راه‌های آزادی از زندان

کدام محکومان مشمول ارفاقات قانونی و آزادی نمی‌شوند؟

رئیس قوه قضاییه گفت: تاکید می‌کنم که محکومان جرائم خشن و سارقین سابقه‌دار و تهدیدکنندگان امنیت فیزیکی و روانی مردم از ارفاقات قانونی بهره‌مند نمی‌شوند.

به گزارش شهروند آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در مراسم آزادسازی زندانیان واجدشرایط از زندان‌های استان اصفهان، ضمن تبریک فرارسیدن ماه پرفضیلت شعبان و یوم‌الله 22 بهمن، اظهار کرد: آرزو دارم روزی فرا برسد که ما اصلاً زندانی نداشته باشیم؛ همه افراد دچار لغزش می‌شوند، مهم آن است که این لغزش‌ها تکرار نشوند و فرد خطاکار درصدد جبران برآید.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به عواملی که در اعطای ارفاقات قانونی به محکومان واجد شرایط موثر است، گفت: زندانیان و محکومانی که واجدِ شرایطِ بهره‌مندی از ارفاقات قانونی هستند، برای اینکه در شمول این قبیل ارفاقات قرار بگیرند باید چند نکته را مدنظر داشته باشند؛ نخست آنکه در ظواهر امر به اثبات برسانند که از کرده خود پشیمان و نادم هستند و قصد جبران دارند؛ دوم آنکه، ضوابط زندان را رعایت کنند و در داخل زندان منضبط باشند و با سایر زندانیان و زندانبانان و مراجعان به زندان، رفتار صحیحی داشته باشند؛ سوم آنکه، در هنگام عزیمت به مرخصی، از مبادرت به هرگونه تخلف و جرم پرهیز کنند و در موعد مقرر از مرخصی به زندان بازگردند و در طول دوران مرخصی، در اجتماع و خانواده رفتار خوب و پسندیده‌ای داشته باشند.

رئیس دستگاه قضا گفت: زندانیان از اتلاف وقت خود بپرهیزند و در داخل زندان از اوقاتی که دارند برای حرفه‌آموزی و ارتقای شغلی و یا ادامه تحصیل و افزایش معلومات، استفاده کنند و در کلاس‌های آموزشی زندان شرکت کنند؛ حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان، قطعاً برای خود و خانواده‌شان، کمک حال است. از سویی دیگر، من متوجه شدم که در زندان مرکزی اصفهان، قُراء خوبی حضور دارند و زندانیان این ندامتگاه با قرآن اُنس پیدا کرده‌اند؛ این امر بسیار اثربخش و پربرکت است و باید تقویت شود.

رئیس عدلیه بیان داشت: زندانیان در ندامتگاه‌ها از فرصت و بستر موجود برای اصلاح رفتار و بازاجتماعی شدن خود بهره بگیرند و از همنشینی با افراد شیطان‌صفت و بدکردار که قصد اصلاح ندارند، اجتناب کنند و پیوسته به فکر خانواده و نزدیکان خود در بیرون از زندان باشند.

قاضی‌القضات تصریح کرد: ما در طول سال به مناسبت‌های مختلف، چند نوبت عفو زندانیان واجد شرایط را داریم؛ از سویی دیگر سایر ارفاقات قانونی نظیر آزادی مشروط و تعلیق مجازات را نیز داریم؛ بنابراین شما زندانیانِ واجد شرایط از این فرصت‌ها استفاده کنید و این امر همانطور که تاکید کردم، به نوع رفتار شما در داخل زندان بستگی دارد.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: البته مجدداً تاکید می‌کنم که محکومان جرائم خشن و سارقین سابقه‌دار و تهدیدکنندگان امنیت فیزیکی و روانی مردم از ارفاقات قانونی بهره‌مند نمی‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین «جعفری» رئیس کل دادگستری استان اصفهان نیز طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: تمام همّ و غم و جهت‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما در راستای تحقق منویات رئیس قوه قضاییه در اجرای سند تحول قضایی به ویژه در حوزه کاهش جمعیت کیفری است و از همین رو، از ابتدای سال جاری تاکنون در استان اصفهان بالغ بر 5 هزار نفر کاهش جمعیت کیفری داشته‌ایم.

او همچنین از افزایش 70 درصدی دادرسی الکترونیک در استان اصفهان طی سال جاری، نسبت به سال 1401 خبر داد.

شایان ذکر است، رئیس قوه قضاییه در جریان سرکشی از زندان مرکزی اصفهان، از نمایشگاه کشفیات این زندان در حوزه مواد مخدر، اشیاء ممنوعه و مسروقه، بازدید به عمل آورد و توصیه‌هایی تخصصی را خطاب به مسئولان این زندان برای جلوگیری از ورود مواد مخدر و اشیای ممنوعه به داخل زندان مطرح کرد./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.