غربالگری رایگان هپاتیت C

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: تست و غربالگری بیماری هپاتیت C از سال آینده توسط مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان انجام خواهد شد.

به گزارش شهروند آنلاین، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو درباره برنامه وزارت بهداشت برای حذف هپاتیت C در کشور اظهار کرد: بیماری هپاتیت C از طریق انتقال خون‌های آلوده از طریق استفاده از سرنگ مشترک معتادان و خدمات غیراستریل دندانپزشکی ایجاد می‌شود و در بلندمدت هم باعث مشکلاتی از جمله نارسایی کبد خواهد شد.

او افزود: با درمان‌های موثری که در دسترس قرار گرفته می‌توان اکثریت این بیماران را به موقع درمان کرد و از عوارض بعدی آن جلوگیری کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت یادآور شد: شیوه‌های غیر بهداشتی مانند خالکوبی می‌تواند بیماری‌هایی مانند هپاتیت B و C و دیگر بیماریهای ویروسی را منتقل کند.

عرشی عنوان کرد: افراد زندانی و افراد معتادی که از سرنگ‌های مشترک استفاده می‌کنند و گروه‌های پرخطر در معرض این نوع هپاتیت قرار دارند از این رو تست و غربالگری این بیماری از سال آینده از طریق مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان انجام خواهد شد.

او زرد شدن رنگ پوست، درد در ناحیه راست بدن، التهاب کبد، خستگی و بیحالی را از علائم مشخص این بیماری برشمرد و افزود: این بیماری بعد از 10 تا 20 سال کبد را از کار می‌اندازد و منجر به نارسایی کبد می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: برنامه وزارت بهداشت در این زمینه، شروع غربالگری به صورت گسترده در گروه‌های پرخطر با فراخوان در مراکز زندانی‌ها و مراکز تجمع آسایشگاه‌هاست و همچنین افرادی که با زندانی‌ها تماس نزدیک داشتند نیز غربالگری می‌شوند.

عرشی با بیان اینکه انجام غربالگری و درمان این بیماری کاملاً رایگان خواهد بود گفت: امیدواریم با گسترش غربالگری و درمان بتوانیم بیماری هپاتیت C را از سطح کشور حذف کنیم./فارس

پایان پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.