لاوروف: آمریکا، اسرائیل و فلسطین را به سوی فاجعه سوق می‌دهد

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه باید به دنبال راهی برای خروج از وضعیت فاجعه‌آمیز در خاورمیانه بود، گفت: این آمریکا است که فلسطین، اسرائیل و همه منطقه خاورمیانه را به سمت فاجعه سوق‌ می‌دهد.

به گزارش شهروند آنلاین از اسپوتنیک،‌ سرگئی لاوروف سه‌شنبه در سیزدهمین کنفرانس سالانه خاورمیانه در باشگاه گفت‌وگوی والدای افزود: در شرایط کنونی، ایالات متحده آمریکا، دستورالعمل‌های یکجانبه خود را که بی‌توجه به واقعیت‌های کنونی و ظرفیت‌های هر یک از کشورها یا کل منطقه است را در دستور کار قرار داده است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت:‌ با توجه به رویکرد اسرائیل در ادامه عملیات نظامی در غزه و اکنون گسترش آن به رفح، چشم‌اندازی برای تثبیت سریع وضعیت در این منطقه نمی‌بینیم.

او تصریح کرد: گسترش اخیر عملیات زمینی اسرائیل در نوار غزه به طور قابل توجهی امکان دستیابی به راه‌ حل بالقوه برای پایان درگیری‌های کنونی را تضعیف می‌کند.

لاوروف با بیان اینکه در حال حاضر چشم‌اندازی برای حل و فصل فلسطین و اسرائیل وجود ندارد، ادامه داد: واشنگتن عملاً کار میانجیگران بین‌المللی در مورد حل و فصل خاورمیانه، متشکل از روسیه، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا را مسدود کرده است.

او اظهار داشت: واشنگتن قصد دارد مسکو را از تلاش‌های بین‌المللی برای حل و فصل بحران خاورمیانه کنار بگذارد، زیرا ایالات متحده به دنبال تسلط خود در منطقه است.

پیشنهاد روسیه برای میزبانی نشست گروه‌های فلسطینی

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: مسکو در نظر دارد در آینده نشستی با هدف گفت‌وگوی میان گروه‌های فلسطینی با حمایت خود آنها در مسکو برگزار کند.

لاوروف افزود: پیشنهاد داریم که این نشست با هدف غلبه بر شکاف داخلی میان گروه‌های فلسطینی و با مشارکت همه طرف‌های پیشرو برگزار شود.

او با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک روسیه در شورای امنیت و سازمان ملل متحد گفت: این کشور رایزنی با کشورهای کلیدی منطقه برای هماهنگ کردن رویکردهای آنها برای حمایت از ابتکار دیرینه مسکو در زمینه حمایت از ایجاد کشور فلسطین را ادامه می‌دهد. وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: مسکو به تلاش برای تخلیه شهروندان فدراسیون روسیه و سایر کشورها از منطقه جنگی در نوار غزه ادامه می‌دهد.

به گفته او، روسیه تاکنون یک هزار و ۲۰۰ نفر از شهروندان این کشور و خانواده‌های آنها و همچنین شماری از شهروندان دیگر کشورها را از نوار غزه خارج کرده است.

کنفرانس سالانه خاورمیانه با عنوان “زمان برای اقدام قاطع: حل و فصل جامع به خاطر ثبات در منطقه” توسط موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه برگزار شد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.