نفت سنگین ایران؛ گرانتر از ۶ برند اوپک

اوپک از تولید روزانه ۳ میلیون و ۱۶۳ هزار بشکه ای نفت ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴ خبر داد و قیمت نفت سنگین ایران در این ماه را گرانتر از ۶ برند نفتی این سازمان اعلام کرد.

به گزارش شهروند آنلاین، جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان می‌دهد 12 عضو این سازمان در نخستین ماه سال جاری میلادی 26 میلیون و 342 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده‌اند.

تولید نفت اوپک در ژانویه 2024 نسبت به ماه قبل 350 هزار بشکه کاهش داشته است. اوپک در دسامبر 2023 بالغ بر 26 میلیون و 692 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

بر اساس این گزارش تولید 7 عضو اوپک در ماه ژانویه کاهش و تولید 5 کشور افزایش یافته است. لیبی و کویت با کاهش قابل توجه 162 و 109 هزار بشکه ای تولید روزانه نفت در این ماه مواجه شده‌اند. تولید نفت عراق نیز 98 هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

این گزارش تولید نفت ایران در ماه ژانویه را 3 میلیون و 163 هزار بشکه در روز اعلام کرده که 5 هزار بشکه نسبت به ماه قبل کاهش داشته است. ایران در دسامبر سال قبل 3 میلیون و 168 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

ایران 12 درصد کل تولید نفت اوپک در ماه ژانویه را به خود اختصاص داده و پس از عربستان و عراق سومین تولید کننده بزرگ اوپک در این ماه بوده است. تولید نفت عربستان در نخستین ماه 2024 با افزایش 25 هزار بشکه‌ای نسبت به ماه قبل به 8 میلیون و 965 هزار بشکه در روز رسیده است. عراق نیز 4 میلیون و 194 هزار بشکه در روز نفت در این ماه تولید کرده است.

بر اساس این گزارش متوسط قیمت نفت سنگین ایران در ژانویه امسال 80 دلار و 14 سنت بوده است. قیمت نفت ایران در این ماه نسبت به ماه قبل 1 دلار و 8 سنت افزایش داشته است. متوسط قیمت سبد نفتی اوپک نیز در این ماه کمتر از قیمت نفت سنگین ایران و برابر با 80 دلار و 4 سنت بوده است. نفت سنگین ایران از 6 برند نفتی دیگر یعنی بصره مدیوم عراق، دجنو کنگو، سیدر لیبی، مری ونزوئلا، موربان امارات و ربی لایت گابن طی این ماه گران‌تر بوده است.

متوسط قیمت نفت سبک آمریکا نیز در ماه ژانویه 73 دلار و 87 سنت و نفت برنت دریای شمال 80 دلار و 26 سنت گزارش شده است ./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.