سلاح‌های فضایی؟!

روسیه اتهام‌زنی آمریکا درخصوص استقرار سلاح در فضا را رد کرد

نماینده دائم روسیه در مقر سازمان ملل در ژنو، ادعای مطرح شده در آمریکا در مورد قصد مسکو برای استقرار سلاح در فضا را پوچ و نادرست خواند و سخنگوی کرملین نیز گفت: واشنگتن هنوز با مسکو درباره شایعه مربوط به توسعه سلاح‌های ضدماهواره تماسی نگرفته است.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از خبرگزاری «نووستی»، گنادی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در مقر سازمان ملل متحد در ژنو، بامداد امروز، شنبه، اعلام کرد که برخی گزارش‌های رسانه‌های غربی مبنی بر «طرح‌های روسیه برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا» که ظاهراً در کنگره آمریکا مطرح شده را تنها می‌توان نادرست و پوچ توصیف کرد.

گاتیلوف همچنین یادآور شد که روسیه قاطعانه متعهد به پیروی از تعهدات بین‌المللی خود، از جمله تعهدات ناشی از معاهده 1963 منع آزمایشات تسلیحات هسته‌ای در جو کره زمین، فضا و زیر آب است. به گفته او، فدراسیون روسیه همچنین خود مبتکر کارگروه‌ها و طرح‌هایی در سازمان ملل با هدف ممنوعیت استقرار سلاح در فضا است که همچنان مورد حمایت غرب قرار نگرفته است.

این دیپلمات روس یادآور شد: همانطور که به نظر می‌رسد، اطلاعات جدید «برای پر کردن اذهان عمومی» به خوبی با تلاش‌های غرب جمعی در سال‌های اخیر در کمیته فضایی سازمان ملل و در کنفرانس خلع سلاح برای اثبات ناسازگاری ادعایی پیمان فضای ماورای جو در سال 1967 مطابقت دارد. شکی نیست که دسته جدید تلقین‌های بی‌اساس علیه روسیه چیزی بیش از یک «عملیات پوششی» دیگر با هدف منحرف کردن توجه از اجرای عملی طرح‌های فضایی نظامی توسط آمریکایی‌ها نیست.

در این رابطه دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز روز جمعه در جمع خبرنگاران تاکید کرد که ایالات متحده هنوز به روسیه در مورد شایعات مربوط به توسعه سلاح‌های ضد ماهواره‌ای تماسی نگرفته است. او گفت:  «اگر ابتکارعملی [تماس] از طرف آمریکایی وجود داشته باشد،ما هنوز از آن بی اطلاع هستیم.»

پیش از این، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که رئیس جمهور جو بایدن به مقامات واشنگتن دستور داده تا با مسکو در مورد تولید ادعایی سلاح‌های ضد ماهواره در روسیه وارد گفت‌وگوی مستقیم شود.او افزود: “من می‌توانم تأیید کنم که این موضوع در مورد سلاحهای ضد ماهواره که روسیه در حال تولید آن است ، صدق می‌کند.”

کربی با تاکید بر اینکه هیچ تهدید فوری برای امنیت ایالات متحده وجود ندارد و یادآور شد که منظور کاخ سفید وجود سلاح‌هایی نیست که علیه مردم یا برای تخریب فیزیکی در روی کره زمین استفاده شود. او تأکید کرد که ایالات متحده از نزدیک اقدامات روسیه را تحت نظر دارد و با این موضوع بسیار جدی برخورد می‌کند.

ضمن اینکه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز شب گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که واشنگتن هنوز هیچ تهدید مستقیم هسته‌ای از سوی روسیه برای مردم ایالات متحده نمی‌بیند. او گفت که ایالات متحده اطلاعاتی در مورد توانایی‌های فنی روسیه برای استقرار تسلیحات ضد ماهواره در فضا دریافت کرده، اما این مسئله به منزله قصد آنها برای اجرای این طرح یا تهدید هسته‌ای نیست.

بایدن افزود: قبل از هر چیز، هیچ تهدید هسته‌ای برای مردم آمریکا یا هر جای دیگری در جهان از آنچه روسیه در حال انجام است وجود ندارد. هر کاری که آنها انجام می‌دهند یا انجام خواهند داد مربوط به ماهواره‌های موجود در فضا و احتمال آسیب رساندن به آنها است. ما هیچ مدرکی نداریم که آنها تصمیم گرفته باشند در این زمینه به جلو حرکت کنند.

بایدن در عین حال ابراز امیدواری کرد که روسیه سامانه ضد ماهواره در فضا مستقر نکند.

طبق اطلاعات رویترز، روز پنجشنبه مقامات ایالات متحده کنگره آمریکا و کشورهای متحد در اروپا را در مورد اطلاعات جدید در مورد توانایی‌های نظامی روسیه در فضا مطلع کردند. یادآوری شد که چنین امکانی ظاهراً مربوط به تلاش‌ های طرف روسی برای تولید تسلیحات هسته‌ای برای استقرار در جو کره زمین است.

در این رابطه پیش از آن مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا از یک “تهدید جدی برای امنیت ملی” خبر داده و از جو بایدن خواسته بود تا اطلاعات مربوط به این موضوع را از حالت طبقه‌بندی شده خارج کند./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.