چگونه افزایش قیمت خودروها کلید خورد؟

نوضیح خودروساز- سکوت وزارتخانه

گروه خودروسازی بهمن موتور اعلام کرد: ‌مجوز افزایش قیمت محصولات این خودروساز از سوی وزارت صمت صادر شد‌ه است.

به گزارش شهروند آنلاین، به دنبال انتشار گزارشی با تیتر «عبور دو مونتاژکار از نرخ های مصوب خودرو با چراغ سبز متولیان» گروه خودروسازی بهمن اعلام کرد که تابع قوانین و بخشنامه‌های وزارت صمت و نهادهای مربوطه عمل می‌کند و هیچ تغییر قیمتی بدون مجوز نبوده است.

در این توضیحات‌ آمده است: مجوز منطقی‌سازی قیمت‌ها با توجه به افزایش هزینه‌های تمام شده تولید صادر شده است، از آخرین قیمت‌گذاری شورای رقابت، همه عوامل تولید افزایش قیمت داشته‌اند که بدیهی است این حقیقت بر قیمت تمام شده تولید خودرو اثرگذار خواهد بود، در ادامه روشن است این شرکت مانند گذشته تابع قوانین و مقررات بوده و بدون مجوز از وزارت صمت افزایشی قیمتی نخواهد داشت و شرکت بهمن موتور تنها مخاطب این مجوز نخواهد بود و مرجع صادر کننده  در این مجوز امکان انتشار آن را دارد.

در ادامه توضیحات بهمن موتور اعلام شده است:‌ قیمت ارز تخصیصی که ارز آزاد در نظر گرفته حداقل ۲۵ درصد افزایش داشته که این مهم به اضافه عدم صدور و تخصیص ارز از خرداد تا آذر سبب کاهش تولید شده که از این بابت شرکت‌های خودروساز با کاهش  تولید و افزایش هزینه‌های سربار متضرر شده‌اند.

به گزارش فارس، با وجود آنکه پیش از این شورای رقابت قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را در بازار انحصاری انجام می‌داد، اما براساس مصوبه 543 شورای رقابت، مبنای تنظیم قیمت خودرو، براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات وزیران تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌شود.

وزارت صمت قیمت‌ها را ‌به خودروسازان ابلاغ می‌کند و این قیمت‌ها برای عرضه کننده خودرو لازم الاجرا است.

سکوت وزارت صمت و سازمان حمایت درباره افزایش قیمت اخیر خودرو

در حالی که بهمن موتور اعلام می‌کند که مجوز افزایش قیمت محصولاتش را از وزارت صمت دریافت کرده است، اما سازمان حمایت و وزارت صمت هیچگونه اطلاع‌رسانی و روشنگری در خصوص دادن مجوز افزایش قیمت خودروهای مونتاژی انجام نداده‌اند.

وزارت صمت درباره صدور مجوز افزایش قیمت خودرو سریعا شفاف‌سازی کند

حتی بعد از اینکه متقاضیان خرید خودرو از بهمن موتور در روزهای اخیر مقابل وزارت صمت تجمع کردند و نسبت به افزایش قیمت خودروهای گروه بهمن معترض شدند، وزارت صمت هیچ ‌اطلاع‌رسانی مبنی بر اینکه مجوز افزایش قیمت برای این خودروساز یا سایر خودروسازان مونتاژی صادر شده است یا خیر، انجام نداد.

با توجه به ادعای خودروساز مبنی بر اینکه دارای مجوز از وزارت صمت برای افزایش قیمت خودرو است، ضروری است وزارت صمت و سازمان حمایت که مرجع اعلام قیمت خودرو هستند، شفاف‌سازی لازم را در این‌باره هر چه سریع‌تر انجام دهند، ‌تا متقاضیان خرید خودرو در سال مهار تورم، حداقل تکلیف خود را بدانند و دچار سرگردانی نشوند./فارس

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.