تصویب اعتبار ۱۵ هزار میلیاردی برای اشتغال پایدار روستایی

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: روز گذشته مصوب شد ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع در مرحله دوم طرح اشتغال پایدار روستایی برای طرح‌های روستایی اختصاص پیدا کند.

به گزارش شهروند آنلاین، سید امیرحسین مدنی از آغاز رویداد ملی مدار با هدف حمایت از کسب و کارهای مولد، دانش‌بنیان، اشتغالزا و روستایی در کشور خبر داد.

او افزود: یکی از سیاست‌هایی که دولت سیزدهم به صورت جدی مورد توجه قرار داده است اقتصاد روستایی است که در حقیقت کلیدی‌ترین عامل مهاجرت از روستاها به شهر است.

او افزود: بیش از 54 درصد از دلایل مهاجرت از روستا به شهر مربوط به دلایل اقتصادی، 25 درصد مربوط به دلایل فرهنگی، 13.3 درصد مربوط به دلایل اقلیمی و مابقی نیز مربوط به مسائل جمعیت شناختی است؛ لذا دولت توجه ویژه‌ای به موضوع اقتصاد روستا داشته که البته موضوعی کلان محسوب می‌شود.

دبیر شورایعالی جهاد سازندگی با بیان اینکه موضوع اقتصاد روستا موضوع کلان بوده که در دولت مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در راستای تحقق اهداف دیده شده در موضوع اقتصاد روستا تکمیل زیرساخت‌ها در حوزه تولید است. به عنوان مثال، در بخش برق‌رسانی، آب‌رسانی و گازکشی آمار خوبی کشور کسب کرده است اما مثلاً در فعال سازی معادن، آبخیزداری و آبخوان‌داری با وجود تاکید، به لحاظ زیرساختی دچار چالش هستیم.

او افزود: بحث‌های سیاستی هم داریم که در حوزه‌های مختلف مثلا در طرح هادی که برای ساماندهی وضعیت روستاهای کشور مورد توجه قرار گرفت، غالبا مخالف اقتصاد روستا عمل کرده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سیاست‌ها در حوزه خرید محصولات کشاورزی در دوره‌های گذشته معطوف به موضوعاتی شده است که بعضاً نتایج عکسی را به همراه داشته است، افزود: مدلی که با یک دامدار خرد و مزرعه‌دار برخورد کرده‌ایم باید امروز مورد توجه جدی قرار گیرد. هر چه توانستیم اقتصاد روستا را در گذشته به کشاورزی گره زده‌ایم.

او گفت: کشاورزی که به مرور غیرسودده شده و همانند این موضوع در دامداری نیز مشاهده می‌شود. موضوع دیگر شهرسازی روستاها بوده که امروز بعد از تبدیل بسیاری از روستاها به شهر شاهد درخواست‌های بسیار از سوی مردم برای بازگشت به اسم روستا هستیم چرا که مردم عوارض شهری را پرداخت می‌کنند، هزینه‌های شهری را متحمل می‌شوند؛ اما عملا خدمات در حد روستا باقی مانده است.یکی از مباحث پراهمیت اشتغال روستا است.

او افزود:عددهایی همچون 30 هزار میلیارد تومان در کشور برای توانمندسازی در حوزه اشتغالزایی روستایی هزینه شده، اما این اقدام چقدر متناسب با محدوده جغرافیایی روستاها بوده است.

او گفت: روز گذشته مصوب شد 15 هزار میلیارد تومان منابع در مرحله دوم طرح اشتغال پایدار روستایی برای طرح های روستایی اختصاص پیدا کند. پیشتر نیز 1.5 میلیارد دلاری که از صندوق توسعه ملی برای این اقدام برداشت شده بود به اهداف تعیین شده دست پیدا نکرد اما در مرحله دوم مقرر شده است با توزیع متفاوت این منابع، به اهداف اشتغالزایی روستایی دست پیدا کنیم.

مدنی ادامه داد: در حال حاضر 5 هزار میلیارد تومان از این منابع بازگشته است که بنا بر مصوبه هیات امنای صندوق عدالت و پیشرفت مقرر شده سه برابر آن یعنی حداقل 15 هزار میلیارد تومان که می تواند تا سقف 21 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند و طرح‌های اشتغال پایدار مورد استفاده روستاییان قرار گیرد.

او ادامه داد: توزیع هدفمند منابع در این مرحله مد نظر قرار گرفته است که یکی از مواردی که این منابع مورد استفاده قرار می‌گیرد 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای رویداد ملی مدار است که در حقیقت طرح‌های حوزه روستا را وارد محیط‌های روستایی کشور می‌کند و این منابع در جهت حمایت از کسب و کارهای مولد، دانش‌بنیان، اشتغالزا و روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه تاکنون 5 هزار طرح حاصل برگزاری حدود 15 رویداد در حوزه روستایی احصا شده است، افزود: 2 هزار طرح در رویداد ملی مدار مورد تأیید اولیه قرار گرفته است که برای این بخش نیز 2 هزار میلیارد تومان اعتبار با سود حدود 6 درصد تخصیص داده شده که سرمایه‌ها هدفمند هزینه شوند. ما در روستاها دچار مشکل جمعیت هستیم. در حقیقت سن روستاهای ما پیر شده؛ لذا حمایت از جوانانی که در این حوزه کار می کنند می تواند چهره روستاها را جوان کند.

به گفته مدنی، در حقیقت اجرای رویداد ملی مدار می تواند به جلوگیری از مهاجرت به شهرها کمک کند. از سوی دیگر حمایت خوبی از روستاییان توسط دولت و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری به ویژه در حوزه تولیدات روستایی شکل گرفته که برگزاری نمایشگاه روستاآباد که در همه استان های کشور برگزار می شود از جمله این اقدامات است.

مدنی گفت:در حقیقت بنا این است که با سکوهایی که وارد مذاکره شده ایم به زودی 12 هزار غرفه را در فضای مجازی برای عرضه محصولات روستایی ساماندهی کنیم.

او ادامه داد: در منظومه های کشاورزی شمال کشور، مازندران را به عنوان پایلوت انتخاب کرده‌توسعه روستایی

ایم که 5 هزار گلخانه به مساحت 2.5 میلیون مترمربع در کشور احداث شود. در حال حاضر در یک نقطه از مازندران این کار انجام شده و پیگیر احداث در شش نقطه دیگر در همین استان هستیم.

او افزود: امید می‌رود این اقدامات در حوزه روستایی موثر باشد و قطعا حوزه فناورانه می تواند راهگشای مسائل مختلف باشد. لذا در این حوزه 40 مسئله اولویت دار را با همفکری مردم شناسایی کرده ایم که به شیوه های نوآورانه بحث ایده و راه حل ها را از طریق خود مردم دنبال می‌کنیم.

مدنی تأکید کرد: 15 مجموعه مردمی و دستگاه با هدف حمایت از کسب و کارهای روستایی در رویدادهای مختلف حدود 5 هزار طرح را جمع آوری کردند که به عنوان ورودی اصلی رویداد ملی مدار مورد استفاده قرار گرفت و تاکنون 2 هزار طرح تأییدیه های اولیه را دریافت کردند.

او گفت:سامانه جهت نیز برای معرفی طرح های روستایی آماده شده که روستاییان می توانند تا پایان سال جاری ثبت نام طرح های خود را در همه روستاهای کشور از طریق سامانه جهت انجام دهند./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.