صدور ۲۲۶ هزار پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده در دولت سیزدهم

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مردمی‌سازی، رویکرد اصلی دولت در توسعه بازسازی بافت‌های فرسوده است که به این منظور مشوق‌هایی برای سازندگان تعریف شده تا ورود آنان به این بخش به‌صرفه و اقتصادی باشد.

به گزارش شهروند آنلاین،محمد آیینی در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: در دولت سیزدهم به منظور شتاب بخشی به نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده، همچنین با توجه به حجم انبوه بناهای ناپایدار به ارث رسیده از گذشته، بر اساس موازینی که در سند تحول دولت آمده، راهبردهای شفافی پیش روی ما قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: نحوه مداخله دولت در بافت‌های فرسوده نمی‌تواند همچون گذشته به صورت مستقیم باشد و راهی نداریم جز اینکه به مردمی‌سازی روی بیاوریم.

او بیان‌ داشت: این مهم نیازمند ملزوماتی است و باید حلقه‌های میانی و واسطه‌ای که بتوانند واسطه مردم و دولت باشند، ایجاد شود.

آیینی ادامه‌ داد: با این حال مردمی‌سازی با چند چالش جدی مواجه است که نخستین آن خودِ مردم و توانایی مالی آنان است؛ مردم جدای از اینکه باید از نظر ذهنی و فکری آماده نوسازی بناهای خود باشند، باید از توانایی مالی، اجرایی و فنی لازم برخوردار باشند اما ملاحظه شده حتی اگر وام ارزان به آنان داده شود توان بازپرداخت ندارند.

او اظهار داشت: در این راستا باید از ظرفیت توانمندان، سرمایه‌گذاران، سازندگان و توسعه‌گران استفاده کرد تا با مشارکت مردم کار به پیش برود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان‌کرد: چالش دوم، این است که این افراد توانمند وارد کار نمی‌شوند زیرا در مقایسه با مناطق مرغوب و برخوردار شهری برایشان صرفه اقتصادی ندارد و بیشتر رغبت به آن مناطق دارند. بر این اساس باید آنان را به طریقه‌های مختلف تشویق کرد که نیازمند مشوق‌هایی است.

او گفت: نخستین و مهم‌ترین مشوق، مشوق‌های کالبدی یا شهرسازانه است؛ یعنی اگر ملک در داخل بافت باشد چه تسهیلاتی در حوزه شهرسازی برایشان فراهم می‌شود؟

آیینی اضافه‌ کرد: بررسی‌ها نشان داد باید موانع شهرسازانه را در بافت‌های فرسوده برطرف کنیم. یکی از این موانع جدی موضوع پارکینگ بود زیرا به دلیل هندسه متفاوت این خانه‌ها و ریز مقیاس بودن آنها، امکان تامین پارکینگ برایشان فراهم نبود.

او افزود: اما ما این مساله را تسهیل کردیم و به طور استثنا برای بافت‌های فرسوده به دلیل امنیت جان انسان‌ها شورای عالی معماری و شهرسازی اجازه داد که ساختمان‌ها دارای درب اضافی، پارکینگ مزاحم و پارکینگ روباز باشند و در جاهایی که این امکان میسر نیست مقرر شد در جای دیگر برایشان جبران شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اضافه‌ کرد: همچنین مقرر شد تراس و بالکن در بافت‌های فرسوده به عنوان تراکم محسوب نشود و همین نکته ساده بسیاری از موانع و مشکلات را برطرف کرد.

او ادامه‌ داد: مهمتر از همه اینها، با شرایط خاصی اجازه داده می‌شود که طبقه‌ای اضافی در ساختمان ساخته شود تا کار اقتصادی شود، همچنین در برخی ساختمان‌ها با احتساب معبر و غیره، ساخت ۲ طبقه اضافه اجازه داده می‌شود.

آیینی خاطرنشان‌کرد: این مصوبه‌ها به مصوبه ۱۹ بندی مشهور شد که اول اسفند ماه سال گذشته توسط «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی به استانداران و شهرداران ابلاغ شد. همچنین در کنار آن بسته و تسهیلات مالی، بسته اداری (شامل مجوزها، پروانه‌ها، تراکم ساخت، انشعبات آب، برق، گاز و غیره) و بسته زمین (در قالب طرح کلید به کلید یا کلید به زمین) تعریف شد.

تخفیف ۴۰ درصدی در واگذاری اراضی دولتی به مردم

او اظهار داشت: قانونگذار اجازه داد در جاهایی که دولت زمین یا واحد مسکونی داشته باشد، آن زمین یا مسکن با ۴۰ درصد تخفیف در اختیار مردم قرار بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان‌داشت: در کشور حدود ۷۰۰ شهر دارای بافت فرسوده مصوب هستند و تا امروز نزدیک به ۳۵۰ شهر این مصوبه را اجرایی کرده‌اند. با این حال، هر کجا بسته ۱۹ بندی یاد شده اجرایی شده است، شاهد جهش در موضوع نوسازی هستیم.

صدور ۲۲۶ هزار پروانه در بافت‌های فرسوده در دولت سیزدهم

او گفت: تا امروز در دولت سیزدهم تعداد پروانه‌هایی که برای بافت‌های فرسوده صادر شده بیش از ۲۲۶ هزار فقره بوده است که تا پایان سال به ۲۴۰ هزار واحد خواهد رسید. تاکنون ۸۰ هزار واحد از آنها به بهره‌برداری رسیده و ۵۷ هزار واحد نیز طی مراسمات مختلف با حضور مسوولان به مردم واگذار شده است.

آیینی خاطرنشان‌کرد: ۱۵ درصد از برنامه نهضت ملی مسکن در بافت‌های فرسوده دیده شده است که درصد تحقق این بخش به بالای ۶۰ درصد رسیده و یکی از بخش‌های پیشران نهضت ملی مسکن محسوب می‌شود.

او تاکید کرد: شرکت ملی بازآفرینی شهری ایران، پیشران محرومیت زدایی و پیشران نهضت ملی مسکن در کشور است.

تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن ناپایدار در بافت‌های فرسوده کشور شناسایی شده است./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.