خاطره رهبر انقلاب از کرایه کتاب جزوه‌ای و مطالعه یک‌شبه

علاقه و توجه رهبر انقلاب به کتاب و اهمیتی که ایشان به مطالعه و کتابخوانی می‌دهند، در توصیه‌های‌شان نمایان است، خاطرات دوران کودکی‌، نوجوانی و جوانی رهبر انقلاب مملو از انس و الفت ایشان با کتاب و کتابخوانی است.

به گزارش شهروند آنلاین،‌ سرانه مطالعه در هر کشوری از شاخص‌های توسعه‌‌یافتگی محسوب می‌شود،‌ در ایران اما عادت به مطالعه و کتاب و کتابخوانی هنوز در مردم نهادینه نشده است،‌ حذف تدریجی کتاب از سبد خانوار در سال‌های گذشته از سویی و جایگزین شدن شبکه‌های اجتماعی در اوقات فراغت بی‌مهری به کتاب و کتابخوانی را بیش از گذشته نمایان کرده است.

در این میان مسئولان فرهنگی کشور و در رأس آنها مقام معظم رهبری بارها بر لزوم افزایش سرانه مطالعه تأکید کرده‌اند. رهبر انقلاب در سال‌های اخیر با معرفی آثار مفید و اشاره به ویژگی‌های برخی از عناوین موجود در بازار نشر، بارها توجه مخاطبان و علاقه‌مندان به کتاب را به برخی از آثار جلب کرده‌ و از سوی دیگر، در دیدارها و مناسبت‌های مختلف تذکراتی راجع به حوزه کتاب و نشر داده‌اند.

انس و صمیمت رهبر انقلاب با کتاب که خود الگویی برای کتابخوانی هستند‌، از دوران کودکی و نوجوانی آغاز شد؛ زمانی که به‌گفته ایشان «دوره طلایی مطالعه» است. ایشان در فرمایشات خود فرموده‌اند:‌ من (در نوجوانی) خیلی کتاب نگاه می‌کردم، پدرم کتابخانه خوبی داشت و خیلی از کتاب‌ها هم برای من مورد استفاده بود، البته خود ماها هم کتاب داشتیم و کتاب کرایه می‌کردیم. نزدیک منزل ما کتابفروشی کوچکی بود که کتاب کرایه می‌داد. من رمان که می‌خواندم، معمولاً از آنجا کرایه می‌کردم…، به کتابخانه آستان قدس هم مراجعه می‌کردم.

آستان قدس هم در مشهد مقدس کتابخانه خیلی خوبی دارد. در دوره اوایل طلبگی، در همان سنین 15ـ16سالگی، به آنجا مراجعه می‌کردم، گاهی روزها به آنجا می‌رفتم و مشغول مطالعه می‌شدم. صدای اذان با بلندگو پخش می‌شد، اما به‌قدری غرق مطالعه بودم که صدای اذان را نمی‌شنیدم! بلندگو خیلی نزدیک بود و صدای اذان خیلی شدید داخل قرائت‌خانه می‌آمد، اما ظهر که می‌شد، بعد از مدتی می‌فهمیدیم ظهر شده است.

اخیراً‌ بخشی از خاطره رهبر انقلاب از کرایه کتاب جزوه‌ای و مطالعه یک‌شبه در مستند غیررسمی منتشر شده است./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.