دیپلماسی علمی در جشنواره خوارزمی

رشد ۲.۵ برابری طرح‌های ارسالی

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: سال گذشته کل طرح‌های رسیده به جشنواره ۵۸۵ طرح بود که امسال به ۱۴۰۵ طرح افزایش یافته و رشد حدود ۲.۵ برابری داشته است. همچنین امسال از ۴۷ کشور به جشنواره خوارزمی طرح‌هایی ارسال شده که این تعداد حدود دو برابر دوره قبلی است.

به گزارش شهروند آنلاین، حسن زمانیان در آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره های خوارزمی اظهار داشت: جشنواره خوارزمی بزرگترین، قدیمی‌ترین و معتبرترین جشنواره علم و نوآوری با سابقه ۳۷ ساله در کشور است. این جشنواره در تمامی قاره‌ها شناخته شده و طرح‌های تحقیقاتی از همه قاره‌ها به جشنواره خوارزمی ارسال می‌شود.

او با اشاره به افزایش طرح‌های ارسالی به جشنواره خوارزمی گفت: در سال گذشته کل طرح‌های رسیده به جشنواره ۵۸۵ طرح بود که امسال به ۱۴۰۵ طرح افزایش یافته و رشد حدود ۲.۵ برابری داشته است.

زمانیان افزود: طرح‌های ارسالی خارجی نیز از ۴۴ طرح به ۴۴۱ طرح افزایش پیدا کرده که ۱۰ برابر افزایش داشته است. امسال از ۴۷ کشور به جشنواره خوارزمی طرح‌هایی ارسال شده که نسبت به سال گذشته حدود دو برابر شده است.

او با تاکید بر اهمیت دیپلماسی علمی برای جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: در جشنواره خوارزمی برای رونق گرفتن دیپلماسی علمی گام‌های بلندی برداشته شده است.

رئیس سازمان پژوهش‌ها علمی و صنعتی ایران در مورد شاخه‌های مختلف جشنواره خوارزمی توضیح داد: جشنواره خوارزمی در سه شاخه بین‌المللی، جوانان، فناوری و نوآوری برگزار می‌شود. امسال سی‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، بیست‌وپنجمیمن جشنواره جوان خوارزمی و دومین جشنواره فناوری و نوآوری خوارزمی برگزار می‌شود.

او در مورد برگزیدگان جشنواره خوارزمی گفت: در مجموع امسال ۲۰ نفر در جشنواره خوارزمی برگزیده شدند. ۱۲ نفر برگزیده جشنواره بین‌المللی خوارزمی (هشت برنده ایرانی و چهار برگزیده از کشورهای آلمان، آفریقای جنوبی، پاکستان و ترکیه) هستند. در بخش جشنواره جوان ۶ نفر و در شاخه فناوری و نوآوری دو نفر برگزیده شدند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره برگزاری کنگره بین‌المللی خوارزمی هم‌زمان با جشنواره خوارزمی اظهار کرد: با توجه به اینکه کاهش فاصله رتبه علمی و رتبه فناوری در کشور اهمیت بسیاری دارد، هدف سازمان پژوهش‌ها این است که این فاصله کم‌تر شود. بر همین اساس در کنگره خوارزمی از برندگان دوره‌های قبل جشنواره خوارزمی، برندگان این دوره و صنعتگران برجسته کشور که تحقیق و توسعه قوی دارند، دعوت شد تا در این کنگره سخنرانی کنند.

زمانیان در مورد جوایز جشنواره خوارزمی اظهار داشت: جوایز ۵۰ درصد برگزیدگان داخلی به صورت نقد و ۵۰ درصد دیگر به صورت گرنت اعطا می‌شود.

او درخصوص پیام ارسالی مدیرکل مالکیت فکری سازمان ملل متحد گفت: در این پیام با اشاره به اکتشافات خوارزمی، دانشمند ایرانی عنوان شده که اکتشافات خوارزمی نسل‌ها را درنوردیده و مبنایی برای ایده‌های جدید و اختراعات است که به دگرگونی جهان باستان کمک کرده و به جهان کنونی نیز کمک کرده است. اقدامات خوارزمی پایه و اساس هوش مصنوعی است.

آیین تقدیر از ۲۰ برگزیده جشنواره‌های خوارزمی شامل سی‌وهفتمین دوره بین‌المللی، بیست‌وپنجمین دوره جوان و دومین جشنواره فناوری و نوآوری خوارزمی صبح امروز در سالن اجلاس سران آغاز شد. این مراسم هم اکنون با حضور محمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور در حال برگزاری است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.