طحان نظیف: انتخابات امسال در حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رای برگزار می‌شود

پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به پرسش خبرنگار ژاپنی درباره روحانی

سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات امسال در حدود ۶۰هزار شعبه اخذ رای برگزار می‌شود. در فرآیند بررسی صلاحیت‌های داوطلبان حدود ۷۵ درصد از واجدین تایید صلاحیت شده‌اند که نزدیک به تمامی ثبت نام کنندگان دوره قبل است و برای هر کرسی مجلس۵۲ نفر رقابت می‌کنند.

به گزارش شهروند آنلاین، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در نشست خبری،  اظهار داشت: انتخابات در ایران یک اصل محوری و تعیین کننده است و در روزگاری که برخی کشورهای منطقه همچنان با صندوق رای بیگانه هستند نظام جمهوری اسلامی به طور میانگین هر سال یک انتخابات را برگزار کرده و این یعنی همواره خواست و اراده مردم بوده که سامان بخش نظام بوده است.

او افزود: در انتخابات آتی ما دو رویداد مهم را داریم‌. انتخابات امسال در حدود 60 هزار شعبه اخذ رای برگزار می‌شود. در فرآیند بررسی صلاحیت‌های داوطلبان مجلس شورای اسلامی حدود 75 درصد از واجدین تایید صلاحیت شده اند که نزدیک به تمامی ثبت نام کنندگان دوره قبل است و برای هر کرسی مجلس 52 نفر رقابت می‌کنند.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: براساس قانون اساسی با این که قاطبه مردم ایران مسلمان هستند اما اقلیت‌های دینی کرسی‌های ثابتی در مجلس شورای اسلامی دارند. در انتخابات خبرگان رهبری نیز 144 نفر داوطلب تایید صلاحیت شده حضور دارند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: تایید صلاحیت شدگان مجلس شورای اسلامی از اقشار مختلف هستند از جمله از وکلا، قضات، پزشکان، فرهنگیان و معلمان که در بین تایید صلاحیت شدگان حضور دارند. همچنبن 6 برابر کرسی های مجلس، خانم‌ها به عنوان کاندیداهای انتخابات حضور دارند. در نظام انتخابات ما این پیش بینی شده که افراد به سادگی در معرض رای قرار گیرند که معید ساختار مردمی نظام جمهوری اسلامی است.

او با بیان اینکه ما حضور مردم را فرصتی برای حل مشکلات کشور می‌دانیم، گفت: با توجه به تعداد بالای داوطلبان در سراسر کشور زمینه رقابت در انتخابات فراهم است.

طحان نظیف عنوان‌ کرد: سازوکارهای نظارت در کشور ما کاملا مردمی است. این سازوکارها به گونه‌ای است که نمونه بی‌نظیری از جمع سپاری را شاهد هستیم به طوری که بار اصلی نظارت بر انتخابات بر دوش مردم است و از رای مردم به عنوان حق الناس صیانت می‌کنند.

او تصریح کرد: 230 هزار ناظر مردمی که هیچ کدام رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند در فرآیند نظارت به شورای نگهبان کمک می‌کنند. علاوه بر این حدود 62 هزار نفر از نمایندگانِ نامزدهای شرکت در انتخابات در حوزه‌های انتخابیه بر صحت برگزاری انتخابات نظارت می‌کنند.  علاوه بر این حدود 800 هزار نفر نیز عوامل اجرایی هستند که زیر نظر وزارت کشور کار می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه 250 هزار نفر مسئول تامین امنیت انتخابات در این دوره هستند، گفت: انتخابات در این دوره در 1700 شعبه اخذ رای برگزار می‌شود که البته 4 حوزه انتخابیه به شکل تمام الکترونیک خواهند بود.

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی درباره ردصلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری که به تایید اعضای این مجلس رسیده، شرایطی برای احراز صلاحیت نامزدها در نظر گرفته شده که درباره ایشان احراز نشد. البته در این رابطه این توضیح را بدهم که ممکن است شخصی شرایط نامزدی را در یک دوره داشته باشد اما در دوره بعد آن شرایط را از دست داده باشد.

او در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار کشور ترکیه درباره نوع نگاه و رویکرد شورای نگهبان به فرآیند بررسی صلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: شورای نگهبان براساس ساز و کارهای قانونی فعالیت می‌کند و ما نگاه حزبی و جناحی نداریم و در پرسشنامه‌ها افراد الزامی به ثبت گرایش سیاسی خود ندارند. در همین رابطه هرکس شرایط مواد 31، 32 و 33 قانون انتخابات مجلس را داشته باشد، طبعا می‌تواند در این فرایند حضور داشته باشد.

طحان نظیف همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار چینی درباره آماری از بازه سنی ثبت‌نام کنندگان در انتخابات خاطرنشان کرد: در انتخابات این دوره حدود 13 درصد ثبت‌نامی‌ها از بین خانم‌ها هستند. همچنین بیش از 3 هزار نفر دهه شصتی و همچنین حدود 400 نفر دهه هفتادی بین تاییدصلاحیت‌ها وجود دارد‌.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایتالیایی درباره ردصلاحیت نمایندگان فعلی و اینکه این رد صلاحیتها موجب فضای ناامیدی در کشور شده است، عنوان کرد: در کشور ما برای هر کرسی 52 نفر رقابت می‌کنند، آیا شما هم به همین میزان در کشورتان تاییدصلاحیت شده دارید؟ ما در ایران از هر 4 نفر که ثبت‌نام کرده بودند 3 نفر در معرض انتخاب قرار گرفته‌اند.

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره نظارت شورای نگهبان بر وعده‌های انتخاباتی کاندیداها گفت: در فصل هفتم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی این موضوع پیش‌بینی شده است و بر این اساس دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی به صراحت جرم تلقی شده و مجازات‌هایی نیز برای آن پیش بینی شده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار CBS آمریکا درباره رویکرد مجلس جدید درباره روابط با آمریکا و تاثیرات آن بر تحولات منطقه گفت: پیشگو نیستم و این مردم هستند که ترکیب مجلس آینده را تعیین خواهند کرد. مجلس در کشور ما جایگاه رفیعی دارد و طبیعتاً یک مجلس قوی می‌تواند تصمیمات مهمی را در عرصه‌های داخلی و خارجی داشته باشد.

طحان نظیف در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره تاثیرات مشارکت در انتخابات در ایران عنوان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بطور میانگین هر سال یک انتخابات در ایران برگزار شده و میانگین میزان مشارکت در کشور ما رقمی قابل توجه است و جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهایی است که میزان مشارکت در آن بالاست. آنچه مهم است این است که در کشور ما خواست و اراده مردم حرف آخر را می‌زند.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگری درباره تردید برخی از اقشار مردم برای رای دادن در انتخابات خاطرنشان کرد: در این انتخابات تنوع زیادی میان کاندیداها چه به لحاظ جریانات سیاسی و چه به لحاظ اقشار، اصناف و رده‌های سنی مختلف وجود دارد و این اختیار برای مردم وجود دارد که نامزدهای نزدیک به دیدگاه‌های خود را انتخاب کنند.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقادات به شورای نگهبان درباره نظارت استصوابی گفت: شورای نگهبان بر اساس قانون عمل می‌کند و نظارت استصوابی بر اساس آنچه در قانون پیش‌بینی شده یعنی نظارت موثر و فعال _به این معنا که بررسی شود که امور بر اساس ضوابط قانونی صورت بگیرد و انحرافی از مسیر قانون صورت نگیرد عمل می‌کند. طبیعتاً هدف از این نظارت نیز سلامت انتخابات است و آنچه مهم است و ما بر آن تاکید داریم این است که حق انتخاب و تعیین سرنوشت بر عهده مردم است و کاری که شورای نگهبان انجام می‌دهد حداقل‌هایی است که در قانون پیش‌بینی شده است./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.