نقش موثر سدها در مهار سیلاب‌های سیستان‌ و بلوچستان

"کهیر" و "زیردان" پشتوانه تأمین آب تابستان شدند

سدها به عنوان سازه‌هایی تنظیم‌گر که نقش مهمی در زمان بروز سیلاب‌ها برای مهار و ذخیره روان‌آب‌ها دارند، نقش موثر خود را در سیلاب‌های اخیر سیستان‌وبلوچستان به نمایش گذاشتند.

به گزارش شهروند آنلاین، در پی بارش‌های کم‌سابقه روزهای اخیر در نقاط مختلف استان سیستان‌وبلوچستان، سیلاب‌های متعددی در این استان پهناور به‌وقوع پیوست که بخشی از این سیلاب‌ها با وجود سدها مهار شد.

سد کهیر در منطقه‌ای واقع شده که با وجود خشک بودن، سیلاب‌های ناگهانی و مقطعی در آن منطقه شکل می‌گیرد و تاکنون این سیلاب‌ها علاوه بر خرابی‌های مسیر، بدون مهار به آب‌های آزاد سرازیر می‌شد، اما از زمان آبگیری سد کهیر، خطر سیلاب‌ها به فرصت ذخیره‌سازی آب و استفاده از این منابع آب شیرین برای مردم جنوب سیستان‌و‌بلوچستان تبدیل شده است.

سد کهیر با حجم مخزن 343 میلیون مترمکعب، بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان است که در 90 کیلومتری غرب شهر چابهار و 5 کیلومتری روستای کهیر واقع شده است.

این سد مهم با هدف اصلی تأمین آب شرب و کشاورزی روستاها و اراضی پایین دست و هم‌چنین تأمین آب منطقه مکران در اردیبهشت ماه امسال با حضور رئیس‌ جمهور آبگیری شد.

سید اعتضاد مقیمی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در خصوص نقش سد کهیر در مهار سیلاب‌های روزهای اخیر گفت: “دبی ورودی به سد کهیر 2000 مترمکعب در ثانیه بوده است که در صورت نبود این سد خروجی نهایی صفر و همه آب بارندگی و سیلاب به سمت دریا روانه می‌شد. اکنون 185 میلیون مترمکعب آب در سد کهیر ذخیر شده است.”

همچنین سد مخزنی زیردان در 140 کیلومتری شمال شهر چابهار بر روی رودخانه کاجو با حجم مخزن 207 میلیون مترمکعب احداث شده که نقش این سد نیز در مهار سیلاب‌های روزهای اخیر این منطقه، نقش بسیار مهمی بود.

مقیمی با بیان اینکه “حجم بارندگی روزهای اخیر این استان بین 300 میلی‌متر تا 560 میلی‌متر به ثبت رسیده است” ، به تاثیر قابل توجه سدها به عنوان یکی از بهترین ابزار و امکانات برای مهار سیلاب و نیز ذخیره منابع آبی تاکید کرد و گفت: “سدها در کنترل سیلاب بسیار موثر هستند؛ برای نمونه در بالادست سد زیردان شاهد دبی سیلاب با 2500 مترمکعب در ثانیه بودیم که با هدایت به سمت مخازن این سد و در نهایت سرریز شدن، این سیلاب با دبی 400 مترمکعب در ثانیه آزادسازی شد.”/تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.