در الجزایر چه گذشت؟

حمایت سران کشورهای صادر کننده گاز از پیشنهادهای رئیس جمهوری ایران

پیشنهادهای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در الجزایر از جمله اتخاذ سیاست‌های نوین از سوی اعضا برای انحصارزدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز در بیانیه پایانی این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش شهروند آنلاین، رئیسی در هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) که به میزبانی الجزایر برگزار شد، با اشاره به اینکه جهان با چالش‌های زیادی روبه‌رو است و بیش از هر زمان دیگری به هم‌گرایی دولت‌ها برای حرکت در مسیر توسعه‌یافتگی نیاز است، گفت: ضروری است سیاست‌های نوینی در دستور اعضای این مجمع قرار گیرد تا شرایط لازم برای انحصارزدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز مهیا شود.

او افزود: پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه مجمع، سازوکاری برای تبادل دانش فنی و تجربیات کشورهای عضو در صنعت گاز را به کار گیرد تا شاهد برخورداری همه اعضا از ظرفیت‌های یکدیگر باشیم.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه جهان بیش از هر زمان دیگری نیازمند همگرایی جوامع و همفکری دولت‌ها و مجامع بین‌المللی برای عبور از این چالش‌ها و حرکت در مسیر توسعه یافتگی و کمک به حفظ طبیعت و ایجاد آینده‌ای بهتر است، اظهار کرد: استفاده صحیح و فراگیر از منابعی همچون گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک، ایمن و کارا نقش مهمی در این عرصه ایفا خواهد کرد.

رئیسی گفت: تعریف مسیرهای جدید تجارت گاز طبیعی ضروری است، سیاست‌های نوینی در دستور اعضای این مجمع قرار گیرد تا در راستای افزایش صرفه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک شرایط لازم برای انحصارزدایی در فناوری‌های مرتبط با تجارت گاز تسهیل شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه “راهبری منطقه‌ای ما افزایش تولید و صادارات گاز طبیعی و دسترسی هرچه بیشتر ملت‌های منطقه به این انرژی پاک و ارزش آفرین است”، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه و مسیری امن برای توزیع و ترانزیت گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد.

این سخنرانی و پیشنهادهای رئیس جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفت و شرکت کنندگان در بیانیه پایانی نشست سران مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) ، بر اهمیت همکاری و هماهنگی بین کشورهای عضو برای توسعه تحقیقات، نوآوری و انتقال دانش و فناوری‌های مرتبط با گاز طبیعی و همچنین تبادل شیوه‌ها و ایجاد امکانات و قابلیت‌های بهتر تاکید کردند.

مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در این بیانیه ضمن تاکید بر حق حاکمیت مطلق و دائمی کشورهای عضو بر منابع گاز طبیعی خود، پایبندی خود را به اهداف این مجمع و تلاش برای تقویت نقش آن با تمرکز بر سهم آن در امنیت،عدالت و پایداری انرژی در جهان اعلام کردند.

آنها در بیانیه پایانی خود تلاش برای مدیریت موثر و تشویق استفاده از منابع گاز طبیعی در کشورهای عضو با هدف ترویج توسعه پایدار که به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است را از جمله اهداف خود ذکر کردند.

سران کشورها و دولت های مجمع کشورهای صادرکننده گاز، توانایی‌ها و اولویت‌های ملی و رشد اقتصادی، پیشرفت اجتماعی و حفاظت از محیط زیست را سه رکن توسعه پایدار دانستند که به هم پیوسته هستند و افزودند که با در نظر گرفتن این شرایط، گاز طبیعی سازگار با محیط زیست تاثیر زیادی در مقابله با چالش‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی دارد از این رو کشورهای صادرکننده گاز با تحقق انتقال انرژی عادلانه، منصفانه، منظم، جامع و پایدار، سهم زیادی در توسعه پایدار کشورها دارند.

شرکت کنندگان بر تقویت جایگاه مجمع کشورهای صادرکننده گاز از طریق ارتقای حضور بین المللی، جذب اعضای جدید، تشویق مشارکت‌ها، تسهیل گفت و گو بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و توسعه همکاری با سازمان‌ها و انجمن‌های بین‌المللی ذیربط تاکید کردند.

سایر دستارودهای سفر ۲ روزه آیت الله رئیسی به الجزایر

حضور در نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز تنها هدف سفر ۲ روزه رئیسی به الجزیره که پس از ۱۴ سال انجام شد نبود بلکه گفت‌وگو و تبادل نظر درباره تحولات منطقه، توسعه همکاری با الجزایر و سایر کشورهای عضو و همچنین بررسی تحولات منطقه و در راس آنها فلسطین و غزه بود.

رئیسی در بخشی از برنامه‌های سفر خود به الجزایر از مسجد جامع الجزایر بزرگترین مسجد قاره آفریقا و سومین مسجد بزرگ جهان اسلام که چند روز قبل توسط «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور این کشور افتتاح شد، حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌هایی از این مسجد، در جریان روند احداث آن قرار گرفت و در ادامه همراه با نمازگزاران الجزایری فریضه نماز مغرب را به جا آورد.

رئیس جمهور در جمع نمازگزاران با تاکید بر اشتراک مواضع جمهوری اسلامی ایران و الجزایر در مورد مساله فلسطین، تاکید کرد: امروز آگاهی‌بخشی نسبت به مسلمانان مظلوم فلسطینی در غزه به عنوان اصلی‌ترین موضوع جهان اسلام بلکه جهان بشریت باید در محور فعالیت مساجد در سرزمین‌های اسلامی باشد.

دیدار با روسای جمهور بولیوی، عراق، موزامبیک، تونس و امیر قطر نیز از دیگر برنامه‌های سفر رئیسی بود که با محوریت توسعه همکاری اقتصادی، فرهنگی و دیپلماتیک ایران با این کشورها انجام شد.

رئیسی عصر شنبه (۱۲ اسفند ۱۴۰۲) به وقت محلی، در دیدار با «لوئیس آرسه» رئیس جمهور بولیوی، با قدردانی از مواضع انقلابی و ضدامپریالیستی دولت و ملت این کشور، رویکرد دولت و به ویژه شخص رئیس جمهور بولیوی در حمایت از فلسطین و ملت مظلوم غزه را ستودنی دانست و تاکید کرد که دفاع جانانه شما از فلسطین برای مردم این کشور قطعا پشتوانه خوبی خواهد بود.

رئیس جمهور جایگاه بولیوی در آمریکای لاتین را ویژه و الهام‌بخش برای ملت‌های این منطقه عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای همکاری‌ها با دولت بولیوی مانعی ندارد و روابط اقتصادی و تجاری دو کشور باید به میزان تعاملات سیاسی دوطرف رشد و توسعه پیدا کند.

رئیس جمهور همچنین در دیدار با رئیس جمهور عراق که در حاشیه این اجلاس انجام شد، با اشاره به سابقه طولانی حسن همجواری و همسایگی ملت عراق، به ویژه ساکنان اقلیم کردستان این کشور با ملت ایران، نسبت به توطئه رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به این روابط هشدار داد و با یادآوری نقش تاریخی سپهبد شهید قاسم سلیمانی در جلوگیری از تحقق نقشه دشمنان بر علیه دولت و ملت عراق، بر ضرورت اجرای کامل توافقنامه امنیتی دو کشور مبنی بر خلع سلاح و جلوگیری از حضور و فعالیت عناصر تروریستی و تجزیه‌طلب در مرزهای جمهوری اسلامی ایران از سوی طرف عراقی تاکید کرد.

رئیسی در دیدار «فیلیپ نویسی» رئیس جمهور موزامبیک نیز با تاکید بر علاقه مندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با کشورهای آفریقای از جمله موزامبیک، گفت: این دیدار می‌تواند نقطه عطفی در راستای گسترش و تعمیق روابط دو کشور باشد.

رئیس جمهور برداشتن گام‌های بعدی در روابط فیمابین را نیازمند طراحی نقشه راهی جدید دانست و در همین راستا پیشنهاد کرد با هدف ارتقای سطح روابط و شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های بالای دو کشور، کمیسیون مشترک ایران و موزابیک فعال شود.

دیدار با رئیس جمهور تونس از دیگر برنامه‌های سفر رئیسی به الجزیره بود که در حاشیه اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز برگزار شد.

رئیسی در دیدار «قیس سعید» رئیس جمهور تونس، توسعه روابط با کشورهای اسلامی را از اولویت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران عنوان و بر آمادگی کشورمان برای اشتراک‌گذاری تجربیات متخصصان و دانشمندان ایرانی در حوزه علم و فناوری با تونس تاکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط اقتصادی ایران و تونس به میزان عمق پیوندهای قلبی و روابط سیاسی فیمابین توسعه پیدا نکرده است، تصریح کرد: اراده جدی جمهوری اسلامی ایران تعمیق روابط اقتصادی با کشورهای اسلامی به ویژه در شمال آفریقاست.

رئیسی همچنین در دیدار شیخ «تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر با خوب توصیف کردن سطح روابط فیمابین، بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر توافقات صورت گرفته بین دو کشور تاکید و آن را لازمه توسعه بیش از پیش روابط تهران-دوحه دانست.

مذاکرات ایران با کشورهای روسیه، آنگولا، عراق و ونزوئلا

نشست سران کشورهای صادرکننده گاز همچنین فرصتی را برای انجام مذاکرات «جواد اوجی» وزیر نفت کشورمان با همتایان روسی، آنکولایی، عراقی و ونزوئلایی اش به وجود آورد تا درباره توسعه همکاری های ایران با این کشورها در زمینه نفت و گاز گفت و گو کند.

وزیران نفت ایران و انرژی روسیه در حاشیه این اجلاس با بررسی روند اجرای قراردادهای موجود بین دو کشور در توسعه میدان‌های نفت و گاز به توافق‌های مطلوبی درباره امضای قراردادهای تازه دیگر در این زمینه رسیدند.

ایجاد قطب گازی در قالب پیمان شانگهای در منطقه اوراسیا، همچنین توسعه میدان‌های نفت و گاز، روند پیگیری و اجرای قراردادهای موجود و رفع چالش‌های آنها از مسائلی بود که در این نشست بحث و بررسی شد. افزون بر این، در این نشست مذاکرات مطلوبی درباره امضای قراردادهای تازه به‌منظور توسعه میدان‌های نفت و گاز با شرکت‌های روس انجام و توافق‌هایی محقق شد.

همچنین توافق‌هایی که پیش از این درباره اتصال شبکه برق ایران و روسیه انجام شده بود، در این دیدار پیگیری و موانع موجود بررسی شد تا این هدف هرچه سریع‌تر انجام شود.

وزیر نفت کشورمان در دیدار با همتای آنگولایی خود از آمادگی ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی خبر داد و گفت: ایران از دانش فنی برای ساخت کاتالیست برخوردار است و یکی از صادرکنندگان این محصول است.

اوجی با اشاره به اینکه بیش از ۹۳ درصد سوخت نیروگاه‌های ایران گاز طبیعی است، تصریح کرد: هدف ما جذب سرمایه‌ از منابع داخلی و خارجی است، ضمن اینکه در خشکی و دریا ذخایر مطلوبی داریم و با قدرت و توانمندی کافی به‌دنبال توسعه آنها هستیم، همچنین در صنایع پایین‌دستی هم خودکفا شده‌ایم.

در این دیدار توانمندی‌های ایران و آنگولا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مطرح و مقرر شد گروه‌های کارشناسی روی ظرفیت‌های موجود برای همکاری به‌ویژه درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی و مسائل مورد نیاز آنگولا در صنایع پـتروشیمی و سی‌ان‌جی کار کنند و در عین حال بازدیدهایی از دو کشور برای بررسی ظرفیت‌های همکاری انجام شود.

در حاشیه این اجلاس، همچنین وزیران نفت ایران و عراق طی دیداری افزایش همکاری‌ها در زمینه توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک، تجارت گاز و فرآورده‌های نفت، شیوه‌های پرداخت و توسعه زیرساخت‌ها برای تجارت فرآورده را بررسی کردند.

در این دیدار همچنین موضوع تجارت گاز، شیوه‌های پرداخت آن، تجارت فرآورده‌های نفتی و تکمیل زیرساخت‌های دو کشور برای توسعه تجارت فرآورده بررسی شد.

توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک نیز از محورهای مذاکرات دوجانبه وزیران نفت دو کشور بود و در پایان مقرر شد یک یا دو میدان مشترک که حجم ذخیره کمتری دارند، برای آغاز انتخاب شوند و به‌تدریج توسعه یکپارچه میدان‌های بزرگ‌تر و مشترک اصلی دو کشور در دستور کار قرار گیرد.

اوجی و عبدالغنی در این دیدار همچنین درباره همکاری‌ها در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل، انجام خدمات حفاری در بخش نفت و ایجاد برخی زیرساخت‌ها نظیر خطوط لوله ازسوی شرکت‌های توانمند ایرانی در عراق گفت‌وگو کردند و در این زمینه توافق‌هایی حاصل شد.

نشست یاد شده همچنین فرصتی را به وجود آورد تا وزیران نفت ایران و ونزوئلا با یکدیگر دیدار کنند.

وزیر نفت ایران و « پدرو تله‌چیا» وزیر نفت ونزوئلا در این دیدار بر توسعه همکاری‌های در صنعت نفت، روابط اقتصادی در حوزه تجارت نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی تأکید کردند.

آنها درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو و بر پیگیری قراردادهای امضاشده تأکید کردند، ضمن اینکه موانع موجود در اجرای قراردادهای دو کشور بررسی و پیشرفت قراردادها رضایت‌بخش اعلام شد.

وزیر نفت ونزوئلا از عملکرد شرکت‌های ایرانی در توسعه بندر خوزه، پیشرفت بازسازی پالایشگاه فراسرزمینی «ال‌پالیتو»، تعمیرات اساسی، بازسازی و مشارکت در تولید محصولات پتروشیمی ونزوئلا ازسوی ایران، همچنین تجهیز ایستگاه‌های تقویت فشار گاز ونزوئلا ازسوی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ابراز رضایت کرد.

در این دیدار همچنین مذاکراتی برای امضای قراردادهای تازه و توسعه زمینه‌های همکاری ایران و ونزوئلا در صنایع نفت و گاز انجام و طی آن بر بازسازی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های دیگر این کشور آمریکای لاتین ازسوی شرکت‌های ایرانی تأکید شد.

صادرات تجهیزات نفتی و صدور خدمات فنی – مهندسی شرکت‌های ایرانی نیز از دیگر مواردی بود که در دیدار اوجی و تله‌چیا به بحث و بررسی گذاشته شد و توافق‌های اولیه در این زمینه به‌دست آمد.

اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) دیروز (شنبه) با حضور روسای جمهور و مقامات بلندپایه کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات، ونزوئلا ، آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک و پرو در الجزایر برگزار شد.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز سازمان تازه‌بنیانی است که ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشورهای صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تأسیس کردند.

از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۵ نشست در سطح وزیران و ۶ نشست در سطح سران برگزار شده است.

ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیانگذاران جی‌ئی‌سی‌اف است که دو دوره دبیرکلی این مجمع را عهده‌دار بوده است.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۳۹ درصد از تولید گاز جهان، ۶۹ درصد از ذخایر گازی جهان، ۴۰ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۵۱ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

شایان ذکر است که ایران میزبان هشتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز در سال ۲۰۲۷ میلادی خواهد بود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.