سازمان مالیاتی: دستفروشان مشمول مالیات نمی‌شوند

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: بر اساس اعلام رسمی سازمان مالیاتی برنامه‌ای برای مالیات ستانی از دستفروشان ندارد و این قشر مشمول مالیات نمی‌شوند.

به گزارش شهروندآنلاین، وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش روز ۸ اسفند روزنامه آرمان ملی با عنوان «مالیات ستانی به دستفروشان رسید» اعلام کرد: دولت سیزدهم در راستای برقراری عدالت مالیاتی اقدام به اجرای سامانه مودیان و نیز وضع برخی معافیت‌های مالیاتی کرد. در راستای مالیات ستانی عادلانه سازمان مالیات اعلام کرد که همه کسانی که تا پایان شهریور درآمد بالای ۱۸ میلیارد تومان داشته باشند، از اول دی ماه ملزم هستند که برای عملکرد فصل پاییز خود به ارائه صورتحساب‌های مالیاتی در سامانه مودیان اقدام کنند.

در واقع همه افراد حقیقی و حقوقی دارای فعالیت اقتصادی که از دستگاه‌های کارتخوان استفاده می‌کنند، موظف به دریافت صورت حساب الکترونیکی و پرداخت مالیات هستند که در این بین فقط افراد تا سقف ۱۸ میلیارد تومان از این امر مستثنی هستند.

سازمان امور مالیاتی از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، بر اساس برنامه مدون دولت در راستای اصلاحات ساختاری اقتصادی و نیز اجرای قوانین برجای مانده از گذشته درصدد به روز رسانی نظام مالیاتی ایران از طریق سامانه مودیان مالیاتی و شناسایی فراریان مالیاتی جهت برقراری عدالت مالیاتی، اقدامات موثری را انجام داد که تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان به عنوان اصلی‌ترین مرجع برای مالیات ستانی از فعالان اقتصادی قرار گرفت.

در عین حال، سازمان امور مالیاتی از اول دی ماه ۱۴۰۲ همه مشاغل را موظف به اتصال به سامانه مودیان کرده است تا بر اساس این سامانه هرگونه خرید و فروش ثبت و با ایجاد شفافیت، مالیات‌ستانی عادلانه انجام شود. همزمان با این گام تحولی در راستای افزایش عدالت در نظام مالیاتی، عده‌ای با شایعه‌سازی در موضوعات مختلف تلاش کردند تا جلوی این اصلاح بایستند.

با توجه به پیوست عدالت در حوزه مالیاتی، افرادی که دارای مشاغل خاص با درآمدهای هنگفت هستند امکان اجتناب از پرداخت مالیات نخواهند داشت و به عبارت دیگر مانند سال‌های گذشته بار مالیاتی روی دوش مشاغل عادی و کارمندان نخواهد بود بلکه با اخذ مالیات از فراریان مالیاتی و مشاغل خاص به سمت نظام مالیاتی عادلانه حرکت خواهیم کرد.

همین امر صدای برخی مشاغل خاص و فراریان مالیاتی را بلند کرده است و به دلیل اینکه نمی‌توانند به صورت علنی اظهارنظر کنند که قصد اجتناب از پرداخت مالیات را ندارند، سعی می‌کنند با عملیات روانی و شایعه‌سازی‌های گسترده در موضوعات مرتبط با نظام مالیاتی، مانع ادامه پیشروی حرکت دولت سیزدهم به سمت مالیات‌ستانی عادلانه شوند، اما بر اساس اعلام رسمی سازمان مالیاتی، برنامه‌ای برای مالیات ستانی از دستفروشان ندارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.