معمای فایل صوتی لورفته

عواقب ارسال موشک‌های دوربرد غربی به اوکراین

توصیه وزیر دفاع روسیه به غرب برای شنیدن هشدار پوتین، سکوت وزیر دفاع آلمان درباره برکناری‌های احتمالی، نظر بشار اسد درباره عملکرد زلنسکی، انتقاد از نقش مخرب انگلیس در درگیری اوکراین و افزایش بدهی دولتی کی‌یف، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش شهروند آنلاین،روزنامه تایمز در گزارشی یادآور شد که سرویس‌های اطلاعاتی روسیه می‌توانند جزییات مربوط به انتقال موشک‌های SCALP فرانسوی و Storm Shadow انگلیسی به اوکراین را به لطف اطلاعات درز یافته از فایل صوتی مکالمات افسران آلمانی ردیابی کنند.

به نوشته این نشریه، موشک‌های دوربرد مدل‌های SCALP و Storm Shadow از چند طریق به اوکراین تحویل داده می‌شوند. فرانسه از SUV های آئودی-Q7 و بریتانیا از خودروهای زرهی Ridgeback استفاده می‌کند. این اطلاعات به روسیه کمک می‌‌کند تا آنها را ردیابی و مکان‌یابی کنند و به طور بالقوه چنین خودروهایی را در خاک اروپا و اوکراین هدف قرار دهند.

در این مقاله یادآوری شده که انگلیس و سایر اعضای ناتو باید به شدت از نقض امنیت اطلاعاتی که منجر به انتشار چنین داده‌های حساسی می‌شود، نگران شوند.

پیش از این فاش شد که مقامات ارشد ارتش آلمان درباره حمله احتمالی موشکی تاروس به پل کریمه صحبت کرده و به این نتیجه رسیدند که از این موشک‌ها می‌توان برای انهدام انبارهای مهمات ارتش روسیه و پل کریمه استفاده کرد. این در حالی است که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، چند روز قبل بار دیگر با تحویل  موشک‌های دوربرد آلمانی تاروس به اوکراین مخالفت کرده و دخالت آلمان در درگیری را خطرناک دانست.

پاریس و لندن پیش از این وعده ارسال موشک‌های دوربرد SCALP و Storm Shadow و “صدها بمب هوایی” را به مقامات کی‌یف داده‌اند.

وزیر دفاع روسیه: امیدوارم غرب پیام روشن پوتین را شنیده باشد

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه تاکید کرد که اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که در پیام خود به مجمع فدرال خطاب به غرب بود، باید به گوش مخاطب خود برسد.

ژنرال شویگو شب گذشته در برنامه مستند “مسکو.کرملین. پوتین” در این باره گفت: اگر کشورهای غربی به سخنان رئیس جمهور روسیه توجه نکنند، بسیار عجیب خواهد بود. سخنان پوتین فقط یک ارسال علامت نیست، بلکه اینها پیام‌های روشنی هستند که اصولاً بارها درباره آنها صحبت شده و ما همیشه سعی کردیم به آنها بفهمانیم. البته این بار پیام آنقدر واضح، دقیق و مشخص است که فکر می‌کنم آنها حتماً باید شنیده باشند.»

وزیر دفاع همچنین  تاکید کرد که روسیه همه امکانات لازم را برای مقابله با هر دشمن و  هر کسی که به خاک این کشور تجاوز کند، در اختیار دارد.

ولادیمیر پوتین در واکنش به امکان اعزام نیروهای غربی به اوکراین، هشدار داد که غرب باید درک کند که روسیه نیز سلاح‌هایی دارد که می‌تواند اهدافی را در خاک آنها هدف قرار دهد.

وزیر دفاع آلمان: در مورد استعفای احتمالی به دلیل درز اطلاعات نظامی گمانه زنی نمی‌کنم

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی ویژه، اعلام کرد که در رابطه با انتشار مکالمه سری افسران بلندپایه بوندس‌وهر که در مورد طرح حمله احتمالی به پل کریمه روسیه با استفاده از موشک‌های تاروس صحبت می‌کردند، در مورد استعفای احتمالی مقامات نظامی گمانه‌زنی نخواهد کرد.

او گفت: “به عنوان یک اصل، من تا زمانی که تحقیقات در این زمینه تکمیل نشود، در خصوص عواقب شخصی این موضوع گمانه‌زنی نمی‌کنم.”

در آلمان از اولاف شولتز خواسته شده تا که شرکت کنندگان در مکالمه لو رفته نظامیان آلمانی را اخراج کند. تینو چروپالا، رئیس مشترک حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) درخواست کرده که صدراعظم باید به وزیر دفاع دستور دهد تا نظامیانی که امنیت آلمان را تهدید کرده‌اند،اخراج کند.

طبق قانون، رئیس جمهور آلمان فدرال تنها به پیشنهاد صدراعظم می‌تواند وزیران را منصوب و عزل کند.

جانین ویسلر، رئیس مشترک حزب چپ آلمان نیز روز یکشنبه گفت که انتقال احتمالی موشک‌های تاروس به اوکراین را در بحبوحه گفت‌وگوی فاش شده بین مقامات عالی‌رتبه ارتش آلمان بسیار خطرناک می‌داند. به گفته او، حملات احتمالی «حتی به مسکو» می‌تواند «مارپیچ بی‌سابقه‌ای از تشدید تنش را برانگیزد». ویسلر همچنین خواستار شفافیت در مورد مکالمه لو رفته بین مقامات نظامی ارتش شد.

توضیح پیستوریوس در مورد مکالمه افسران آلمانی درباره حملات به پل کریمه

وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که فایل صوتی منتشر شده از مکالمه افسران آلمانی درباره اوکراین و حمله احتمالی به پل کریمه برای عموم مردم در نظر گرفته نشده است.

بوریس پیستوریوس توجیه کرد: «واضح است که بسیاری از اطلاعاتی که در این گفت‌وگو مورد بحث قرار گرفته، قبلاً از طریق بحث‌های علنی مشخص بود، ولی به طور کلی این اظهارات برای افکارعمومی نبوده و باید مشخص شود که چرا در آن زمان مطرح شد و آیا می‌توان درباره آن صحبت کرد.»

در عین حال، پیستوریوس افزود که ارتش آلمان سناریوهای مختلفی را مورد بررسی قرار می‌دهد و این به معنای چراغ سبز برای عرضه موشک‌های کروز تاروس به اوکراین نیست. او یادآور شد که طرح‌های مطرح بین مقامات نظامی،مشارکت آلمان را در درگیری اوکراین منتفی می‌کند.

پیستوریوس همچنین مدعی شد که افشای مکالمه بین نظامیان آلمان بخشی از “جنگ اطلاعاتی” روسیه است.

بشار اسد: زلنسکی به عنوان یک کمدین موفق‌تر بود تا در سمت ریاست جمهوری

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی، ابراز عقیده علام کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهور اوکراین، به‌عنوان کمدین موفق‌تر از مسئولیت فعلی‌اش بود.

اسد گفت:«او [زلنسکی] یک کمدین است. این حرفه او قبل از ریاست جمهوری (در اوکراین) بود. اتفاقاً او در این حرفه و نقش کمدین، بسیار موفق‌تر بود تا به عنوان رهبری برای ملت اوکراین.»

رئیس جمهور سوریه همچنین تاکید که تصمیمات اتخاذ شده توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، روسیه را به عرصه بین‌المللی بازخواهد گرداند.  او در مورد انتخابات ریاست جمهوری آینده در روسیه افزود: «اگر به این موضوع از نظر توازن قدرت جهانی نگاه کنید، در اینجا نیز نمی‌توان روسیه و تصمیمات رهبری آن را از یکدیگر جدا کرد. تردیدی نیست که تصمیمات اتخاذ شده توسط پوتین روسیه را به صحنه بین‌المللی باز گردانده و تعادل بوجود خواهد آورد.»

فیکو از لندن خواست توضیح دهد: چرا جانسون کی‌یف را متقاعد کرد که مذاکره نکند

رابرت فیکو، نخست‌وزیر اسلواکی، روز یکشنبه،  از  مقامات لندن خواست توضیح متقاعد کننده‌ای ارائه دهند که چرا بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، اوکراین را متقاعد کرده که با روسیه مذاکره نکند.

او در واکنش به سخنان نایجل بیکر، سفیر  انگلیس که از اظهارات اعضای دولت اسلواکی در مورد درگیری در اوکراین انتقاد کرده، گفت: تصور کنید اگر سفیر ما در لندن سخنرانی می‌کرد و از سیاست‌های دولت بریتانیا و نخست‌وزیر آن انتقاد می‌کرد، چه می‌شد؟ من متعجبم که سفیر از دیدگاه من درباره عدم حمایت غرب از دستیابی به صلح در اوکراین تعجب کرده، من همیشه در این باره واضح سخن گفتم.

زلنسکی وضعیت در مرز لهستان را فراتر از مرزهای اخلاقی نامید

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شب گذشته در یک پیام ویدئویی که در کانال تلگرامش منتشر شد، تاکید کرد که وضعیت در مرز اوکراین و لهستان دیگر از مرزهای اخلاق فراتر رفته است.

او تاکید کرد: ما باید در نهایت راه حلی برای این وضعیت پیدا کنیم، به ویژه در مرز لهستان که اوضاع مدت‌هاست از مرزهای اقتصادی و اخلاقی نیز فراتر رفته است.

به عقیده زلنسکی، مقامات لهستانی نباید از وضعیت اوکراین در “مبارزه سیاسی داخلی” استفاده کنند. او ابراز اطمینان کرد که با این حال، “اوکراین از این مشکل نیز عبور خواهد کرد”.

روز گذشته، یکشنبه، مشخص شد که کشاورزان معترض لهستانی مسیر عبور تجهیزات نظامی برای اوکراین را در منطقه مرزی مسدود کردند. طرف اوکراینی شکایت کرده که کشاورزان لهستانی حتی شیشه خودروهای حامل تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح این کشور را می‌شکنند. کشاورزان لهستانی در ادامه اعتراضات خود، هر شش گذرگاه مرزی در مرز اوکراین را مسدود کردند.

امکان تصویب کمک 60 میلیاردی آمریکا به اوکراین در مارس تا آوریل

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان به نقل از منابع خبری خود گزارش داده که جمهوری‌خواهان ممکن است موضوع توافق بر سر لایحه بودجه، که شامل بند انتقال کمک مضاعف برای اوکراین به مبلغ 60 میلیارد دلار است، را طی ماه مارس تا آوریل حل و فصل کنند.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، قبلاً گفته بود که روی بررسی این لایحه کار نخواهد کرد مگر اینکه بند “مکزیک” به لایحه اضافه شود. با این حال، وی در اواخر فوریه اعلام کرد که آماده است کار روی این سند را آغاز کرده و در مورد راه حل‌هایی برای حل مناقشه داخلی فکر کند.

انتشار فهرست کمک‌های نظامی آتی وزارت دفاع فرانسه به اوکراین

وزارت دفاع فرانسه فهرستی از کمک‌های نظامی در نظر گرفته شده برای اوکراین در طول دو سال جنگ را منتشر کرده است. سند مربوطه در وب سایت رسمی وزارت دفاع منتشر شده است.

این داده‌ها شامل تجهیزات حفاظتی، تجهیزات ارتباطی و همچنین انواع سلاح و پهپادهای مختلف است. مشخص شده که این فهرست به امضای توافقنامه امنیتی دوجانبه بین پاریس و کی‌یف مرتبط است.

وزیر خارجه ترکیه: زمان مذاکرات روسیه و اوکراین فرا رسیده است

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه در اختتامیه مجمع دیپلماتیک آنتالیا تاکید کرد که روسیه و اوکراین به مرز توانایی‌های نظامی خود رسیده‌اند، بنابراین آغاز مذاکرات صلح ضروری است.

به عقیده او، هر دو طرف درگیری به مرزهایی رسیده‌اند که می‌توان از راه نظامی به آن دست یافت و اکنون زمان آغاز گفت‌وگو برای آتش‌بس فرا رسیده است. فیدان در پایان گفت: این موضوع به رسمیت شناختن «سرزمین‌های اشغال شده » نیست، بلکه ترکیه معتقد است که زمان جدا کردن موضوع حاکمیت اوکراین از موضوع لزوم برقراری آتش‌بس است.

رئیس جمهور صربستان، اعزام نیروهای غربی به اوکراین را بعید ندانست

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان معتقد است که با توجه به روند توسعه اوضاع کنونی نمی‌توان احتمال اعزام نیروهای نظامی کشورهای غربی به منطقه درگیری در اوکراین را رد کرد.

او روز گذشته در جریان سخنرانی خود در نشست حزب مترقی صربستان، با اشاره به این مساله هشدار داد که در این صورت جهان باید “انتظار شرایط دشوارتری را داشته باشد”.

ووچیچ یادآور شد: وقتی برای اولین بار صحبت در مورد تانک‌های غربی در اوکراین ظاهر شد، بسیاری گفتند که این هرگز اتفاق نخواهد افتاد، اما اکنون شاهد آنها هستیم. سپس موضوع انتقال هواپیماهای غربی مطرح شد که باز  برخی بعید می‌دانستند، ولی آنها هم در راه هستند. اکنون صحبت از حضور نیروهای غربی در اوکراین است. برخی می گویند این اتفاق نمی افتد، ولی خواهد افتاد. و وضعیت همچنان در حال بدتر شدن است.

بدهی دولتی اوکراین از سال 2014 همچنان در حال افزایش است

طبق اطلاعات وزارت دارایی اوکراین، بدهی دولتی این کشور در طول 9 سال گذشته چهار برابر شده و  به 5.5 هزار دلار  در ازای هر نفر افزایش یافته است.

این داده‌ها نشان می‌دهد، بدهی دولتی اوکراین از سال 2014 تاکنون 2.4 برابر و طی دو سال گذشته نیز 1.5 برابر افزایش یافته و به 145.3 میلیارد دلار رسیده است. رشد اصلی ناشی از بدهی‌های خارجی بود.

طی 9 سال، این بدهی از 31 میلیارد دلار (2014) به تقریباً 95 میلیارد دلار (2023) رسیده است. بنابراین سرانه ملی آن در حال حاضر 5.5 هزار دلار است.

پیش از این، در اواخر ماه فوریه، پارلمان اروپا به ایجاد صندوق جدیدی برای کمک مالی به اوکراین به ارزش 50 میلیارد یورو رأی داد که از 615 نماینده، 536 نفر از این تصمیم حمایت کردند، 40 نماینده مخالف بودند و 39 نفر دیگر رای ممتنع دادند.

دفتر زلنسکی بیشتر از شش وزارتخانه برای سفرهای خارجی هزینه می‌کند

یاروسلاو ژلزنیاک، نماینده پارلمان اوکراین اعلام کرد که در سال 2023، مقامات دفتر ولادیمیر زلنسکی، بیش از مجموع شش وزارتخانه اوکراین برای سفرهای کاری خارجی هزینه کرده و از بودجه دولت برای این منظور استفاده کردند.

او گفت: «من بودجه دفتر رئیس جمهور را برای سفرهای کاری محاسبه کردم. جالب است بدانید که آنها در یک سال بیشتر از  مجموع وزارت کشور، وزارت دادگستری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت محیط زیست، وزارت سیاست کشاورزی و وزارت ورزش با پول دولتی برای سفرهای خود هزینه کردند.»

او افزود که محاسبه هزینه‌های دفتر ریاست جمهوری هنوز شامل هزینه‌های سفرهای خود زلنسکی نمی‌شود.

پیش از این، ژلزنیاک گفته بود که دفتر زلنسکی از سفر تعدادی از نمایندگان پارلمان اوکراین به واشنگتن برای شرکت در نشستی که توسط سفارت آمریکا در اوکراین برگزار شده، ممانعت کرد. /تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.