مهاجرت سالانه ۲۷۰۰ نفر پرستار از ایران

لزوم استخدام نیروی جدید با افزایش تخت‌های بیمارستانی

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این‌که در دو سال گذشته ۱۶هزار تخت به سرانه تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده اما در استخدام نیروهای جدید رشد آنچنانی نداشته‌ایم، گفت: سالانه بیش از ۲۷۰۰نفر پرستار مهاجرت می‌کنند.

به گزارش شهروند آنلاین، محمدتقی جهانپور؛ رئیس کل سازمان نظام پرستاری امروز در جلسه شورای عالی نظام پرستاری با حضور وزیر بهداشت اظهار کرد: مقام معظم رهبری تأکید داشتند که با توجه به سختی و دشواری کار پرستاران همه مسئولین موظف هستند که توجه بسیار ویژه به جامعه پرستاری داشته باشند و در بحث تقویت جامعه پرستاری نیز بارها مقام معظم رهبری تاکید کردند که رفع کمبود نیروی پرستاری و امنیت شغل پرستاری و رفاه و معیشت پرستاران در دستور کار مسئولین باشد.

او افزود: در دو سال گذشته 16هزار تخت به سرانه تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده اما متاسفانه در بحث استخدام نیروهای جدید در بدنه نظام سلامت رشد آنچنانی نداشته‌ایم. همچنین در پذیرش کادر پرستاری در کشور هم رشد چشمگیری وجود نداشته است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: ما 15هزار پرستار برای استخدام سالانه نیاز داریم؛ هم‌اکنون میزان پذیرش دانشجوی پرستاری 10500 نفر در مقطع کارشناسی است که تقاضا داریم پذیرش دانشجو در دانشکده‌های پرستاری بیش از گذشته رشد داشته باشد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این که بر اساس آماری که سازمان نظام پرستاری دارد سالانه بیش از 2700نفر پرستار مهاجرت می‌کنند که زنگ خطری جدی برای نظام سلامت است، گفت: جامعه پرستاری جزو ارزشمندترین نیروهای حوزه سلامت هستند و در همین راستا بسته ماندگاری پرستاران در حال تدوین است.

او گفت: امروز سازمان نظام پرستاری دوره ششم متشکل از 159هیات مدیره در سراسر کشور به همراهی سازمان مرکزی و اعضای شورای عالی در حال خدمت به مردم است و بیش از 270هزار نفر از پرستاران عضو سازمان نظام پرستاری و دارای شماره نظام پرستاری هستند.

جهانپور خطاب به وزیر بهداشت بیان کرد: گفتمان و رویکرد دوره ششم تعامل و همیاری است و اعتقاد داریم اگر با وزارت بهداشت این همکاری ادامه یابد ارتقای سلامت مردم به کیفیت ارائه خدمات پرستاری رخ خواهد داد، امیدواریم شما در بحث مطالبات جامعه پرستاری به‌ویژه در موضوع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که چالش‌های بسیار زیادی در کشور ایجاد کرده دستوراتی بفرمایید تا شاهد نارضایتی همکاران نباشیم.

او با بیان این که مطالبه دیگر همکاران این است که حذف کارانه با اجرای ناصحیح تعرفه خدمات پرستاری همراه شد که این همراهی منجر به نارضایتی گسترده و مشکلات معیشتی پرستاران شد؛ گفت: خصوصاً در مناطق کم‌برخوردار این مشکل بیشتر بود زیرا بسیاری از بیمارستان‌های کوچک مانند بیمارستان‌های 32تخت خوابه که افتتاح شده‌اند زیان‌ده هستند و همین امر باعث کاهش ضریب اشغال تخت شده که این موضوع باعث کاهش درآمد پرستاران از محل کارانه می‌شود؛ پیشنهاد ما این است که در مناطق کم‌برخوردار برای جبران خدمات پرستاران تعرفه به صورت 2کا و 3کا محاسبه شود.

او با اشاره به مبلغ پایین پرستاران اظهار کرد: اضافه کار در بیمارستان‌های دولتی 20هزار تومان و در نیروهای مسلح و تامین اجتماعی بین 50تا 80هزار تومان است و خواهش ما این است که بحث اضافه کار که افزایش آن در معاونت توسعه وزارت بهداشت مطرح شده است مورد پیگیری قرار بگیرد.

جهانپور تصریح کرد: موضوع بعدی بحث فوق‌العاده خاص است که درخواست داریم که از محل درآمدهای اختصاصی و منابع داخلی، به پاس زحمات ارزشمند همه همکاران در نظام سلامت به ویژه همکارانی که در دوران کرونا جانفشانی کردند فوق‌العاده خاص برقرار شود.

او خاطرنشان کرد: امروز پرستاران عزیزی که در ایام کرونا جانفشانی کردند و نیروهای طرحی بودند با بی‌مهری کامل از دانشگاه‌های کشور به دلیل اتمام دوران طرح اخراج شدند و پیشنهاد ما این است که سقف 66ماه در کل کشور با اولویت مناطق محروم برداشته شود و تعداد افرادی که در دوران کرونا فعال بودند مشخص شود تا بتوانند در قالب نیروی طرحی ادامه کار بدهند. همچنین خواهش داریم که پرستاران مشمول طرح ساماندهی کارکنان دولت شوند./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.