ظرفیت داوطلبی هلال ‌احمر در خدمت حفظ محیط زیست

نام‌گذاری 15 اسفند به عنوان روز «آموزش همگانی حفظ محیط زیست»

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر در پیامی نام‌گذاری 15 اسفند ماه به عنوان روز «آموزش همگانی حفظ محیط زیست» را نشان‌دهنده اهمیت حفظ محیط زیست معرفی کرد.

به گزارش شهروند آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر؛ متن پیام راضیه عالیشوندی، معاون امور بین الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر به شرح زیر است:

امسال با تصمیم شورای فرهنگ عمومی، 15 اسفند به‌عنوان روز آموزش همگانی حفظ محیط زیست نام‌گذاری شده است. این تصمیم شورای فرهنگ عمومی را می‌توان یک اتفاق مبارک دانست و خرسند بود که مقامات عالی‌رتبه فرهنگی و اجتماعی کشور در دولت محترم سیزدهم برای آموزش همگانی حفاظت از محیط زیست و فرهنگ‌سازی در حفظ محیط زیست دغدغه جدی دارند و با نام‌گذاری این روز، هرچند به صورت نمادین، سطح اهمیت این موضوع را نشان داده‌اند. اما صرف نام‌گذاری این روز نمی‌تواند در شرایط کنونی کشور به لحاظ آب و هوایی راهگشا باشد. ما در کشور عزیزمان ایران که بخش اعظم آن به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مناطق خشک و نیمه‌خشک واقع شده است، به یک مدیریت یکپارچه برای آموزش همگانی محیط زیست نیازمندیم.

بنابراین تمامی دستگاه‌هایی که کم یا زیاد در عرصه حفظ محیط زیست نقش دارند باید در این مسیر قدم بردارند. به عنوان نمونه در شورای فرهنگ عمومی‌کشور، افرادی که دست به انتخاب این روز با چنین عنوانی زده‌اند همگی با تخصص و سابقه فرهنگی بلندمدت هستند و انتخاب این روز صرفاً با پیشنهاد یا اعمال نظر یک مقام محیط زیستی کشور نبوده است؛ بلکه مجموعه نظام فرهنگی کشور نیز نقش مهمی در این تصمیم داشته‌اند و همین موضوع، فراگیر بودن مساله حفاظت از محیط زیست را نشان می‌دهد و خود گواه بر این مطلب است که آموزش همگانی حفاظت از محیط زیست وظیفه صرف سازمان حفاظت از محیط زیست نیست و کلیه نهادهای فرهنگی، اجتماعی، انتظامی، بهداشتی و امنیتی رسالت خاص خود را در امر آموزش و حفظ محیط زیست دارند؛ فقط درصد مداخله آنها متفاوت است.

امروزه همه در سطح کلان کشور به این جمع‌بندی رسیده‌اند که کشور ایران در حال آسیب دیدن از امواج گرمایی ناشی از تغییرات اقلیمی است و اگر اقدام مؤثری در این زمینه صورت نپذیرد حکماً، قطعاً و یقیناً کشور به سمت پرتگاه حرکت خواهد کرد. لذا حرکت جمعی همه نهادها امری ضروری است.

از سوی دیگر، فرایندهای محیط زیستی فرایندهایی بلندمدت است و اقدامات زودبازده کوتاه‌مدت ندارد؛ از همین رو، آموزش و فرهنگ‌سازی به‌عنوان یکی از راهکارهای بلندمدت مؤثر همواره مورد توجه بوده است. به‌ویژه در زمانه کنونی که برای مواجه شدن بشریت با تغییرات اقلیمی، دیگر راهبردهای پیشگیری، مقابله و کاهش اثرات کاربردی ندارد و امروز همه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید با تغییرات اقیمی سازگار شد. یکی از راهبردهای اساسی سازگاری آموزش همگانی است. آموزش همگانی می‌تواند کمک کند تا شهروندان در جنبه‌های مختلف زندگی، خود و خانواده‌شان را از گزند قهر طبیعت در امان بدارند. لذا جنبه‌های مختلف زندگی انسانی نوع آموزش‌های حفاظت از محیط زیست متفاوت را می‌طلبد و هر نهاد باید آموزش خود را مبتنی بر شرایط فعلی محیط زیستی ایران ارائه کند؛ اما این امر زمانی به نتیجه می‌رسد که همه با یکدیگر هماهنگ باشند و در سیستمی نظامند فعالیت کنند.

در غیر این صورت، شاهد یکسری اقدامات جزیره‌ای بی‌هدف خواهیم بود که صرفاً رزومه اجرایی آن دستگاه را پرمی‌کند. در نتیجه، ایجاد یک شورا برای هماهنگی آموزش همگانی حفظ محیط زیست ضروری به نظر می‌رسد. در این زمینه، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند سازمان حفاظت محیط زیست را در کنار سایر ارگان‌ها به‌عنوان سازمان معین دولت‌ها که ماهیتی مردمی دارد پشتیبانی کند. جمعیت هلال احمر کشورمان با دارا بودن 3 میلیون عضو داوطلب که عهده‌دار آموزش همگانی در سراسر کشور است می‌تواند با تکیه بر تجارب خود در انواع روش‌های آموزش همگانی، مردم ایران اسلامی را در این موضوع مهم همراهی کند.

جمعیت هلال احمر کشور به خوبی توانسته است ظرفیت خود را در عرصه حفظ محیط زیست نشان دهد؛ از جمله عقد تفاهم‌نامه‌های مختلف با نهادهای عهده‌دار محیط زیست، تقویت زیرساخت‌های لجستیکی خود براساس بحران‌های محیط زیستی، تولید محتوای آموزشی محیط زیستی و اجرای آن از طریق کلاس‌های مجازی و حضوری و راه‌اندازی پویش‌های مختلف درخت‌کاری توسط اعضای سازمان جوانان این جمعیت در سراسر کشور. اگر همان سیاست مدیریت یکپارچه بحران را که نظام با محوریت وزارت کشور پیش گرفته است در امر آموزش حفظ محیط زیست پیش بگیریم می‌توانیم امیدوار باشیم آینده درخشانی در انتظار نسل بعد این سرزمین قرار دارد و آن سیاست هماهنگی نظام مند دستگاه‌ها با یکدیگر است. البته این هماهنگی نظام مند باید در تمامی سطوح انجام شود؛ زیرا کشور ایران به دلیل ریخت‌شناسی سطح زمین و گستردگی سرزمینی دارای اقلیم‌های متفاوتی است.

لذا با توجه به شرایط فرهنگی و نوع لهجه، گویش و زبان هر محدوده، باید آموزش‌های همگانی حفاظت محیط زیست تدوین شود. در نتیجه، مداخله ادارات استانی، شهرستانی و حتی شهرداری‌ها و بخشداری‌ها و دهیاری‌ها در امر آموزش و هماهنگ‌سازی حائز اهمیت است. جمعیت هلال احمر در این زمینه، علاوه‌بر داشتن شعب فعال در شهرستان‌ها، در بخش‌ها و دهستان‌های مختلف نیز دارای پایگاه اجتماعی به نام خانه‌های هلال است که مدیریت آن کاملاً مردمی و تحت حمایت‌های امدادی و غیر امدادی جمعیت هلال احمر شهرستان است. بنابراین در کنار ایجاد هماهنگی و نظام مند ساختن آموزش همگانی محیط زیست، توجه به تفاوت‌های طبیعی، فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف از موارد بسیار مهم است./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.