افتتاح نخستین پروژه «آبیاری نوین زیرسطحی هوشمند»

نخستین پروژه «آبیاری نوین زیرسطحی هوشمند»، با حضور رئیس جمهور در مجتمع کشت و صنعت کارون واقع در شوشتر استان خوزستان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شهروند آنلاین، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر به استان خوزستان، با حضور در شهرستان شوشتر از پروژه «آبیاری نوین زیرسطحی هوشمند» شرکت کشت و صنعت کارون که برای اولین بار در کشور اجرا شده است، بازدید و دستور آغاز رسمی بهره‌برداری از آن را صادر کرد.

این پروژه با مشارکت شرکت کشت و صنعت کارون و نهاد پیشران مرکز راهبردی سپاه برای اولین بار در صنعت نیشکر، در زمینی به وسعت 118 هکتار با استفاده از جدیدترین روش آبیاری در دنیا انجام و آماده بهره‌برداری شده که علاوه بر کاهش مصرف آب، باعث افزایش بهره‌وری در نهاده‌های کشاورزی و افزایش تولید محصول نیز خواهد شد.

این پروژه در فاز اول در سطح 1400 هکتار و در فاز دوم در سطح 3500 هکتار اجرا خواهد شد.

به گزارش تسنیم،این شیوه نوین آبیاری، ضمن افزایش میزان بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب می‌بایست در تمامی شرکت‌های کشت و صنعت با هدف توسعه بخش کشاورزی به صورت پایدار مورد توجه قرار گیرد.

آبیاری زیرسطحی روشی است که در آن منطقه ریشه گیاه بدون خیس شدن سطح خاک یا تلفات عمقی مرطوب می‌شود؛ آبیاری قطره‌ای زیرسطحی تکنیکی از آبیاری قطره‌ای است که محل خروج آب زیرسطح خاک قرار دارد.

این روش آبیاری پرهزینه بوده و طراحی و نگهداری آن نیز نیاز به تخصص دارد، این سیستم برای زمین‌هایی با مقیاس متوسط و بزرگ مناسب‌تر است در این روش قبل از ورود آب به لوله‌های توزیع، آب باید تصفیه شود تا ریسک انسداد را به حداقل برساند.

سیستم نوین آبیاری زیرسطحی کارون شامل اتاق فرمان، تابلو برق هوشمند جهت کنترل و محافظت از کلیه تجهیزات مورداستفاده، استخر و ایستگاه پمپاژ شامل سه دستگاه پمپ خوابیده با ظرفیت مجموع 150 لیتر در ثانیه، سیستم فیلتراسیون خودشوینده جهت حذف مواد معلق موجود در آب آبیاری با قابلیت خودشویندگی هوشمند، لوله‌های پلی اتیلنی مخصوص جهت انتقال و هدایت آب و مواد غذایی موردنیاز گیاه به طول 164 کیلومتر، 82 شیر هیدرولیکی برقی جهت باز و بسته کردن واحدهای آبیاری، سیستم اتوماسیون به همراه ارتباطات رادیویی جهت ارتباط شیرهای برقی با اتاق فرمان، لترالهای پایپ پلاس با قابلیت انتقال و انتشار سریع آب با میزان بسیار کم و دقیق جهت نیازمندی گیاه در محل ریشه به طول 540 کیلومتر که در زیر خاک قرار می‌گیرد./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.