استخدام ۲۵۰۰۰ نیروی جدید در وزارت بهداشت

معاون وزیر بهداشت:شاخص‌های بهداشتی ایران در حد کشورهای اروپایی است

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این‌که شاخص‌های بهداشتی ایران در حد کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی است، گفت: ۲۵ هزار نفر نیرو در آینده نزدیک در وزارت بهداشت استخدام خواهند شد.

به گزارش شهروند آنلاین، سعید کریمی با تشریح دستاوردهای ایران در حوزه سلامت پس از انقلاب اظهار کرد: بین بهداشت و درمان خط فاصله‌ای نیست و یکپارچگی آموزش، درمان و بهداشت موجب ارتقای شاخص‌های سلامت در جمهوری اسلامی ایران شده است.

او با بیان این که همه به سلامت متعهدیم و باید به این سمت پیش برویم، افزود: خوشبختانه ارتباط بسیار قوی بین معاونت‌های بهداشت و درمان در این دوره مدیریت وزارت بهداشت وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: برای همگرایی بیشتر، باید ببینیم چه کارهایی انجام شده و به چه دستاوردهایی رسیده‌ایم تا آنها را درس راه آینده خود قرار دهیم.

کریمی اضافه کرد: در شاخص امید به زندگی نسبت به اول انقلاب 20 سال افزایش سن افراد را شاهدیم. در شاخص‌های بهداشتی مانند شاخص مرگ مادران باردار، شاخص مرگ نوزادان و اطفال مطابق اعلام سازمان بهداشت جهانی ایران جزو کشورهای سرآمد است و شاخص‌های ما در حد کشورهای اروپا و آمریکای شمالی است.

او یادآور شد: باید ببینیم چه عواملی باعث رشد این شاخص‌ها شده است. در بررسی این عوامل متوجه می‌شویم که اقدامات خوبی در هر دو حوزه بهداشت و درمان رخ داد تا به این مرحله رسیدیم.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که در روستاها خانه بهداشت، در مناطق پرجمعیت‌تر مراکز جامع سلامت، در مناطق با جمعیت بیشتر بیمارستان‌های کوچک و در کلانشهرها کلان بیمارستان‌ها را داریم، گفت: همه اینها در قالب یک شبکه به هم متصل هستند. آموزش، درمان و بهداشت با هم یکپارچه و همخوان شده است. آموزش در همان بالین صورت می‌گیرد و دانشجوی پزشکی و متخصص با کسب مهارت از درس فارغ التحصیل می‌شود.

کریمی با اشاره به این که من اعتقادی به هدر رفت منابع ندارم، خاطرنشان کرد: اگرچه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. ولی باید دید این نتایج را چگونه به دست آورده‌ایم. سرانه هزینه مستقیم سلامت هر فرد در ایران 600 تا 700 دلار است. در حالی که در کشورهای اروپایی این سرانه 3500 تا 5000 دلار و در آمریکا بالای 10 هزار دلار است، در حالی که شاخص‌های ما با آنها خیلی تفاوت جدی ندارد.

او بیان کرد: از نظر دسترسی در ایران از ساده‌ترین خدمات سلامت که واکسیناسیون است که پوشش بالای 90 درصد و در برخی واکسن‌ها پوشش 100 درصد داریم، تا پیشرفته‌ترین جراحی‌های قلب، پیوند، چشم، مغز و اعصاب، وجود دارد. در واقع با هزینه کمتر از کشورهای دیگر ما دستاوردهای بسیار درخشانی داشته‌ایم.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: در دارو سرانه مصرف ما 60 دلار است در حالی که این سرانه در خیلی از کشورها 600 دلار و در آمریکا بالای 1000 دلار است.

او تصریح کرد: بنابراین سیستم بهداشت و درمان ایران پس از انقلاب بسیار درخشان عمل کرده و با تقریبا کمترین هزینه‌ها درخشان‌ترین نتایج را حاصل کرده است.

معاون درمان وزارت بهداشت یادآور شد: در دوران کرونا هیچ بیماری نبود که نیاز به بستری داشته باشد و تخت برای او وجود نداشته باشد. با وجود شدیدترین تحریم‌ها ما دارو، تجهیزات و ملزومات مهار کووید را فراهم و به بیماران خدمت ارائه کردیم و سازمان بهداشت جهانی ایران را جزو کشورهای موفق در مهار کرونا اعلام کرد.

کریمی خاطرنشان کرد: مشارکت مردمی و مردمی‌سازی سلامت از مهم‌ترین عوامل موفقیت ما بود، البته از ایثارگری‌های کادر بهداشت و درمان در ارائه خدمات سلامت به مردم نیز نباید غافل ماند. این عوامل در کنار نوآوری‌های علمی و کارهای دانش پایه منجر به کسب موفقیت‌ها در نظام سلامت شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت ابراز کرد: در واکسیناسیون علاوه بر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، مدارس، مساجد و ورزشگاه‌ها را هم پای کار آوردیم تا واکسیناسیون همگانی در یک دوره کوتاه انجام شود‌.

کریمی اضافه کرد: بنابراین در کنار انتقادات که البته باید برای پیشرفت وجود داشته باشد، لازم است دستاوردها را هم ببینیم.

او تاکید کرد: بعد از دوره کرونا در زمینه نیروی انسانی، مراکز بهداشتی و درمانی و شبکه بهداشت نیاز به بازسازی داریم. باید فرسودگی‌ها نوسازی شوند که تا حدودی این کار انجام شده و بیش از 16 هزار تخت بیمارستانی در دو سال بعد از کرونا به بیمارستان‌ها افزوده شد و 25 هزار کادر جدید استخدام شدند و 25 هزار نفر دیگر هم در آینده نزدیک استخدام خواهند شد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تجهیزات زیادی در دوره کووید فرسوده شده بود که تجهیزات جدید جایگزین آنها شدند. در بحث دیتا و اطلاعات نیز پرونده الکترونیک سلامت مراحل بسیار خوبی طی می‌کند و نسخه‌نویسی الکترونیک هم به بالای 90 درصد رسیده است.

او اضافه کرد: در آینده نه چندان دور هوش مصنوعی در رویکردهای ما تغییرات جدی ایجاد خواهد کرد و لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی شود‌./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.