خبرهای خوب نفتی در راه است

توسعه میدان‌های مشترک توسط متخصصان ایرانی

وزیر نفت گفت: توسعه و سرمایه‌گذاری همه میدان‌های مشترک نفتی غرب کارون در خوزستان در اختیار پیمانکاران ایرانی است و ما توسعه را شرطی نکردیم و منتظر خارجی‌ها نماندیم.

به گزارش شهروند آنلاین،جواد اوجی بعدازظهر امروز ‌در حاشیه بازدید از میدان‌های غرب کارون با بیان اینکه وزارت نفت دولت سیزدهم برای توسعه غرب کارون منتظر شرکت‌های خارجی نمانده است، اظهار داشت: امروز ما شاهد آن هستیم که میدان‌های مشترک در این منطقه به دست شرکت‌های توانمند ایرانی توسعه می‌یابد.

او با بیان اینکه با امضای قراردادهای توسعه‌ای و راه‌اندازی پروژه‌های تازه در منطقه غرب کارون، دست شرکت ملی نفت ایران برای ایجاد اشتغال در این مناطق به‌ویژه در استفاده از نیروهای بومی بازتر خواهد شد، افزود: توسعه و سرمایه‌گذاری همه میدان‌های مشترک نفتی غرب کارون در خوزستان در اختیار پیمانکاران ایرانی است و ما توسعه را شرطی نکردیم و منتظر خارجی‌ها نماندیم.

اوجی با بیان اینکه هم‌اکنون مقدار برداشت روزانه نفت از میدان‌های غرب کارون حدود 450 هزار بشکه و سهم تولید در میدان‌های مشترک سه برابر میدان‌های مستقل است، تصریح کرد: ملت ایران منتظر خبرهای خوبی درباره امضای قراردادهای نفت و گاز برای توسعه میدان‌های مشترک و تکمیل توسعه میدان‌های هیدروکربوری باشند، توسعه میدان‌های غرب کارون 20 سال پیش مشروط به حضور خارجی‌ها بود، اما امروز هیچ مستشار خارجی در غرب کارون نیست.

وزیر نفت با بیان اینکه در دوران فعالیت دولت سیزدهم غرب کارون متحول شده ‌و هیچ میدان و طرحی را نداریم که قرارداد آن در این دولت امضا نشده باشد، ادامه داد: ‌قراردادهای میدان‌های یاران، یادآوران، سهراب و طرح یکپارچه آزادگان را در این دولت نهایی کردیم.

اوجی با بیان اینکه همه میدان‌های ما در غرب کارون که در زمره مهم‌ترین میدان‌های مشترک نفتی کشور قرار دارند، در حال تولید هستند و با قراردادهای تازه، برداشت روزانه یک میلیون بشکه‌ای از غرب کارون هدف‌گذاری شده است، اضافه کرد: افزون بر این گام نخست توسعه میدان آزادگان جنوبی به‌زودی به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد، 20 سال پیش قرار بود ژاپنی‌ها این میدان را توسعه دهند، اما کاری نکردند، بعد هم دوباره چینی‌ها آمدند و کاری از پیش نبردند.

وزیر نفت با بیان اینکه در دولت گذشته هم اتفاق جدی برای توسعه میدان‌ آزادگان رخ نداد، اما ان‌شاءالله این طرح توسعه‌ای طی چند ماه آینده تکمیل می‌شود و با ظرفیت برداشت روزانه 200 هزار بشکه‌ای به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این طرح مهمترین و بزرگترین طرح توسعه میدان نفتی طی دو دهه اخیر است.

اوجی با تأکید بر اینکه در منطقه غرب کارون 9 میدان نفتی وجود دارد که 6 میدان از این تعداد مشترک هستند، گفت: هم‌اکنون نسبت برداشت نفت از میدان‌های مشترک به میدان‌های مستقل سه به یک است؛ میدان‌های سپهر و جفیر نیز که امروز بهره‌برداری رسمی می‌شوند، حدود 15 سال پیش طی قراردادی در قالب بیع‌متقابل به یک شرکت خارجی، اما کاری از پیش نبرد./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.