هشدارهای مهم آتش‌نشانی برای خانه‌تکانی

خانه‌تکانی یکی از سنت‌هایی است که همواره در آستانه سال نو انجام می‌شود. سنتی که سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران توصیه‌هایی را برای انجام ایمن آن ارائه کرده است.

به گزارش شهروند آنلاین،سید جلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به خانه‌تکانی در ایام منتهی با سال نو گفت:‌ در آستانه روزهای پایانی سال و سال جدید هستیم، در این ایام خانه‌تکانی یک سنت و رسم دیرینه‌ است که از سوی اکثر خانواده‌ها انجام می‌شود. اما همین خانه‌تکانی علیرغم ظاهر ساده‌ای که دارد می‌تواند منجر به حوادث مختلفی شود. حوادثی که البته جلوگیری از آن به راحتی و با رعایت یکسری نکات ایمنی ممکن است.

مراقب نردبام باشید

او با بیان اینکه یکی از مواردی که در هنگام خانه‌تکانی باید مورد توجه باشد، استفاده از نردبام است، گفت: چند نکته برای استفاده از نردبام وجود دارد، اول اینکه بهتر است ازنردبام‌های دو طرفه استفاده شود. همچنین باید تسمه‌ای بین دوپایه نردبام وجود داشته باشد که از باز شدن آن جلوگیری شود. گرچه استفاده از نردبام یک طرفه توصیه نمی‌شود، اما در صورت استفاده از آن حتما باید پایه آن پوشش پلاستیکی داشته باشد، تا از لیز خوردن آن جلوگیری شود.

هنگام استفاده از مواد شوینده این هشدارها را جدی بگیرید

ملکی درباره استفاده از مواد شوینده نیز هشدار داد و گفت: هنگام استفاده از شوینده‌ها، تاکید ما این است که از شوینده استاندارد استفاده شود. گاهی از از بنزین، تینر، الکل، اتر و … برای نظافت استفاده می‌شود که بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند موجب انفجار و آتش‌سوزی شود. مردم عزیز توجه داشته باشند که هنگام کار با شوینده‌ها درها و پنجره‌ها را باز بگذارند چرا که استنشاق این مواد در فضای کوچک، آسیب‌زا است. همچنین توجه شود که اگر افراد در حین استفاده از این مواد دچار سوزش چشم و … شدند، حتما بلند شده و از فضا بیرون بروند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با تاکید بر اینکه به جد باید از ترکیب مواد شوینده و شیمیایی خودداری شود، گفت:‌ ترکیب بعضی از این مواد با هم ترکیبی خطرناک می‌شود که می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی ریه، چشم‌ها و … شود. توصیه دیگر این است که مردم هنگام استفاده از این مواد حتما دستکش و ماسک داشته باشند.

برای تمیز کردن شیشه از پنجره آویزان نشوید

او به تمیزکردن درها و پنجره‌ها نیز اشاره کرد و گفت: هنگام تمیزکردن پنجره‌ها به خصوص پنجره ساختمان‌های مرتفع باید به این موضوع دقت شود که خطر سقوط وجود دارد. ما مواردی داشتیم که فرد برای تمیز کردن شیشه بیرونی پنجره روی لبه پنجره رفته و در آنجا دچار سرگیجه و ضعف شده و به پایین سقوط کرده است. بهتر است که تنها بخش‌هایی که از داخل خانه امکان تمیز کردنش وجود دارد، تمیز شود.

ملکی با بیان اینکه خانه تکانی یک کار جمعی است و انفرادی نیست؛ گفت: توصیه می‌کنیم که مردم اجسام سنگین را به تنهایی جابه‌جا نکنند. گاهی افراد به تنهایی اقدام به جابه‌جا کردن یخچال، مبل، کابینت، لباسشویی و … می‌کنند که این موارد می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی جسمی آنان شود.

حواستان به کودکان و نوزادان باشد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه پاک بودن منزل در خانه‌تکانی مهم است، گفت: در خانه‌هایی که نوزاد یا کودک خردسال وجود دارد، این موضوع اهمیت بیشتری دارد. کودکان ممکن است تکه‌های رها شدن در کف خانه را در دهان خود گذاشته و دچار آسیب شوند. همچنین گاهی رها کردن اجسام کوچک مانند پونز، میخ، شیشه و … هنگام خانه‌تکانی بر روی زمین می‌تواند خطرناک باشد و سبب بریده شدن پا و دست و … شود.

او به پسماند ناشی از خانه‌تکانی نیز اشاره کرد و گفت: این ایام با چهارشنبه‌سوری همزمان شده است، خواهش ما این است که در چهارشنبه‌سوری از رها کردن پسماند ناشی از خانه‌تکانی مانند موکت، روزنامه و کارتن، مبل، کمد و … در خیابان خودداری شود.

لوستر را درست نصب کنید

ملکی به نصب و تعویض لوسترها نیز اشاره کرد و گفت: نصب و تعویض لوسترها موضوع مهمی است، حتما باید پس از بازکردن لوستر نسبت به نصب ایمن آن اقدام کرد. لوستر باید با استفاده از زنجیرهایی که از قبل به تیرهای اصلی سقف نصب شده مهار شود و در غیر این صورت احتمال سقوط آن وجود دارد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از مردم خواست که خاموش کننده‌های آتش را در منازل، محل کار و خودروی خود بررسی کنند و گفت: این ایام فرصت خوبی است برای اینکه اگر این خاموش‌کننده‌ها نیز شارژ نیست نسبت به شارژ آن اقدام شود.

با دستمال خیس پریزها را تمیز نکنید

او با تاکید بر اینکه نباید ادوات برقی با آب شسته شود، گفت: همینطور توصیه مهم این است که به هیچ عنوان نباید دو شاخه و پریز و … با دستمال خیس یا حتی تر تمیز شود.

ملکی با بیان اینکه در هنگام خانه‌تکانی باید مراقب مصرف آب باشید، گفت‌: علاوه بر آن، نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، رعایت نکات ایمنی در هنگام خشک کردن فرش و پتو و … هم مهم است. درمواردی دیده شده که افراد فرش یا پتویی را شسته و آن در بالکن یا لبه پشت بام آویزان کرده و سنگی را روی آن قرار می‌دهند. در این شرایط وزش باد یا کشیده شدن این اقلام می‌تواند سبب سقوط آن شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که مردم با توجه به هشداری ایمنی، با کمترین حادثه و آسیب به استقبال سال جدید بروند./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.