بی‌نظمی ریشه‌ای در آموزش عالی

دلیل کم‌رنگ شدن ارتباط دانشگاه وصنعت از دید وزیر علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی دانشگاه و پژوهشگاه توسط تعداد زیادی از دستگاه‌ها و نهادها را عامل اصلی کم‌رنگ شدن ارتباط صنایع با دانشگاه‌ها و ایجاد مشکل در مسیر اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست.

به گزارش شهروند آنلاین،محمدعلی زلفی گل در گفت و گو با ایرنا، علت اصلی نبود ارتباط مناسب حوزه صنعت و دانشگاه را ناشی از وجود برخی مسائل پایه‌ای دانست و افزود: اینکه مثلا بخش صنعت ما در حوزه‌های مختلف زیاد تمایل به ارتباط با دانشگاه‌ها ندارند به دلیل این است که در طول دهه‌های گذشته هر نهادی برای خود دانشگاه و پزوهشگاه راه‌اندازی کرده است.

او افزود: بسیاری از دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت یا صدا و سیما و حتی قوه قضاییه برای خود دانشگاه و پژوهشگاه راه‌اندازی کرده‌اند و حتی برای دانشجویان خود حقوق، بورس و تعهد جذب تعریف کرده‌اند.

وزیر علوم اظهار داشت: این مساله احساس بی‌نیازی دستگاه‌ها را نسبت به سایر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به دنبال داشته است و آنها می‌گویند ما دانشگاه داریم، چرا باید نیازها و مسائل خود را به سایر مراکز علمی و دانشگاه‌ها اعلام کنیم.

زلفی گل افزود: در این شرایط بسیاری از این مجموعه‌ها و دستگاه‌ها نسبت به جذب حتی بهترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر احساس بی‌نیازی می‌کنند و با این وضعیت دانشجویان با رتبه بالای دانشگاه‌های درجه یک کشور همچون شهیدبهشتی، صنعتی شریف، تهران و علامه برای استخدام با مشکل مواجه می‌شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وجود این مساله را در عدم ارتباط صحیح و بهینه حوزه صنعت کشور با دانشگاه‌ها و مراکز علمی دولتی برای استفاده هرچه بیشتر از یافته‌ها و دستاوردهای ارزشمند آنها، نشان از یک بی‌نظمی ریشه‌ای در حوزه آموزش عالی کشور دانست و بر ساماندهی و رسیدگی جدی به آن تاکید کرد./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.