2میلیارد نفر در خطر بلعیده شدن!

"برداشت آب‌های زیرزمینی" عامل اصلی فرونشست زمین است

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ۲۵ درصد مردم جهان معادل حدود ۲ میلیارد نفر در مناطق پرخطر فرونشست زندگی می‌کنند؛ برداشت آب‌های زیرزمینی، عامل اصلی فرونشست زمین است و کشاورزی عامل اصلی فشار به این آبخوان‌هاست.

به گزارش شهروند آنلاین، یک مطالعه جدید درباره فرونشست زمین نشان می‌دهد که حدود 2 میلیارد نفر از ساکنان زمین (25 درصد) در مناطق پرخطر از نظر پهنه‌های فرونشستی زندگی می‌کنند.

بر اساس این تحقیق، نیمه جنوبی قاره آسیا دارای بیشترین میزان فرونشست بوده و مردم این مناطق متوسط نرخ فرونشست بیش از 50 میلی‌متر در سال را تجربه می‌کنند.

مدل استفاده شده در این مطالعه نشان می‌دهد که برداشت آب‌های زیرزمینی، عامل اصلی فرونشست زمین است و کشاورزی عامل اصلی فشار به این آبخوان‌هاست؛ در کنار آن، خشکسالی، فعالیت‌های انسانی مانند سدسازی و حتی برداشت نفت و گاز(به میزان حدودی 5 درصد) نیز در افزایش نرخ فرونشست مؤثر هستند.

این گزارش می‌افزاید، زمین‌های زیرکشت بزرگ‌ترین وسعت مناطق تحت تهدید فرونشست زمین را تشکیل می‌دهند به طوری که  2.1 میلیون کیلومتر مربع در سراسر جهان یعنی 12.2 درصد از اراضی زیرکشت جهانی مناطق تهدیدآمیز فرونشست هستند.

دانشمندان می‌گویند تغذیه آب‌های زیرزمینی چه به روش طبیعی(بارش باران) و چه به‌ صورت مصنوعی، اصلاح روش‌های آبیاری و افزایش بهره‌وری کشاورزی و استفاده از آب خاکستری می‌تواند به کاهش نرخ فرونشست کمک کند.

آنها معتقدند که با توجه به وابستگی شدیدی که بشر به آب‌های زیرزمینی دارد، حذف تدریجی استخراج آب‌های زیرزمینی با استفاده از منابع جایگزین مانند فاضلاب تصفیه شده، برداشت آب باران و مدیریت سیلاب‌ها می‌تواند منجر به کاهش این وابستگی شود.

Phys.org  نوشت، مواردی از جمله ضخامت واحد رسوبی، جنس خاک، نوع کشت، تراکم جمعیت و میزان ذخایر آب‌های زیرزمینی هر کشور از جمله ملاک‌های محققین در این مطالعه بوده‌اند./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.