سیاه‌بازی در زمین اوکراین!

هشدار سناتور آمریکایی درباره کشیدن پای ناتو به جنگ/ خودداری کی‌یف از بالا بردن پرچم سفید

سفر آتی ماکرون به کی‌یف، مخالفت ایتالیا با دخالت در اوکراین، عدم تمایل ترامپ برای ادامه تامین مالی و نظامی کی‌یف، تلاش دموکرات‌های آمریکا برای تصویب لایحه کمک به اوکراین، توضیح واتیکان درباره سخنان پاپ در مورد صلح، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش شهروند آنلاین، سناتور “مایک لی” از ایالت یوتا معتقد است که ایالات متحده باید از ناتو خارج شود، اگر این ائتلاف نیروی نظامی به اوکراین بفرستد. او گفت: «ما باید یک خط قرمز با ناتو ترسیم کنیم: یا اوکراین یا ایالات متحده. اگر متحدان به اوکراین نیرو بفرستند، ما باید به طور کامل از ناتو خارج شویم.»

این سیاستمدار معتقد است که کشورهای اروپایی عضو ناتو این حق را ندارند که ایالات متحده را به یک درگیری هسته‌ای بالقوه بر سر اوکراین بکشانند. سناتور لی تاکید کرد که ائتلاف آتلانتیک شمالی حتی نباید نامزدی اوکراین را در نظر بگیرد، زیرا این کشور به هیچ وجه شرایط مناسب برای پیوستن به این بلوک نظامی را ندارد.

این در حالی است که رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان روز گذشته اعتراف کرد که تعدادی از کشورهای عضو ناتو از قبل نیروی نظامی به اوکراین اعزام کرده‌اند. او گفت: «سربازان ناتو در حال حاضر هم در خاک اوکراین فعالیت دارند.

در عین حال وزیر خارجه لهستان فاش نکرد که کدام کشورها نظامیان خود را به آنجا فرستاده‌اند.

در این رابطه ایگور نیکولین، کارشناس نظامی و عضو سابق کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل یادآور شد که نظامیان ناتو از همان روز آغاز درگیری نظامی در اوکراین حضور داشتند و این مساله یک خبر جدید و تعجب‌آور نیست.او افزود: در واقع، تمامی فعالیت‌‌های خرابکارانه و تهاجمی  طرف اوکراینی همواره تحت نظارت نظامیان انگلیسی و آمریکایی صورت می‌گیرد.

این کارشناس همچنین اشاره کرد که شرکای غربی در مورد تجهیزات خود به اوکراینی‌ها اعتماد ندارند. بنابراین، به ویژه، متخصصان خارجی کنترل سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت ارائه شده به ارتش اوکراین را برعهده دارند.به عقیده او، البته اکنون به نظر می‌رسد که ایالات متحده تصمیم گرفته تا از درگیری اوکراین خارج شود زیرا این مناقشه دیگر برای آنها جالب نیست. آنها با دریافت مزایای خود، قصد دارند مسئولیت آنچه که در اوکراین اتفاق می‌افتد را به دوش شرکای اروپایی خود می‌سپارند.

زلنسکی از درخواست پاپ برای مذاکره با روسیه انتقاد کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از درخواست پاپ فرانسیس برای مذاکره با روسیه انتقاد کرده و او را یک «میانجیگری مجازی» خواند.

زلنسکی شب گذشته در پیامی در کانال تلگرامی خود از کشیشان اوکراینی که با “دعا و صحبت” از ارتش حمایت می‌کنند، سپاسگزاری کرد و افزود: «کلیسا همین است – در کنار مردم. نه آنکه در فاصله 2.5 هزار کیلومتری – جایی بسیار دور به صورت  مجازی میانجیگری کند.»

در همان روز دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه این کشور نیز در پاسخ به درخواست پاپ فرانسیس از کی‌یف برای برافراشتن پرچم سفید و موافقت با مذاکره برای پایان جنگ، گفت: اوکراین پرچم سفید را برافراشته نخواهد کرد و همیشه پرچم زرد و آبی اوکراین برافراشته باقی خواهد ماند.

توضیح واتیکان درباره سخنان پاپ در مورد “پرچم سفید” اوکراین

ماتئو برونی، رئیس دفتر مطبوعاتی کاخ واتیکان روز گذشته، یکشنبه، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی یادآور شد که اظهارات پاپ فرانسیس در مورد “برافراشتن پرچم سفید” اوکراین، تنها استعاره‌ای از  آرزوی جهانی صلح عادلانه در این کشور بود.

به گفته او، پاپ از عبارت “پرچم سفید” برای نشان دادن نماد آتش‌بس که در مذاکرات صلح حاصل می‌شود استفاده کرده و مذاکره هرگز به معنای تسلیم شدن نیست. او نتیجه گرفت که پاپ امیدوار است مناقشه اوکراین از طریق روش‌های دیپلماتیک حل و فصل شود.

وزیر دفاع ایتالیا: مداخله ناتو در اوکراین راه حل دیپلماسی را پاک خواهد کرد

گیدو کروستو، رئیس وزارت دفاع ایتالیا در مصاحبه با روزنامه “لا استامپا” تاکید کرد که فرانسه و لهستان نمی‌توانند از طرف ناتو صحبت کنند و مداخله این ائتلاف در درگیری بطور کلی “راه حل دیپلماسی را پاک خواهد کرد”.

او بدین ترتیب درباره پیشنهاد پاریس برای اعزام نیرو به اوکراین و اظهارات ورشو در حمایت از این نظریه اظهار نظر کرد و گفت: فرانسه و لهستان نمی‌توانند به نمایندگی از ائتلاف ناتو صحبت کنند، ناتو که از همان ابتدا به طور رسمی و داوطلبانه در درگیری دخالت نکرده است. اعزام نیرو به کی‌یف به معنای گامی به سوی تشدید تنش یکجانبه است که مسیر دیپلماسی را از بین خواهد برد.

او به نیاز به فکر کردن درباره چگونگی کمک به اوکراین برای «احیایی آزادی، حاکمیت و امنیت» از طریق کانال‌های دیپلماتیک اشاره کرد.

زلنسکی: رئیس جمهور فرانسه به زودی به اوکراین خواهد آمد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شب گذشته در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی او قصد دارد در آینده نزدیک به کی‌یف سفر کند. به گفته او، روسای جمهور دو کشور  روز یکشنبه تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کرده و طی آن وضعیت موجود را بررسی کردند.

زلنسکی افزود: علاوه بر این ما در خصوص نتایج کنفرانس بین المللی حمایت از اوکراین که اخیراً در پاریس برگزار شد، تبادل نظر کردیم.

رئیس جمهور اوکراین به خاطر نقش کلیدی پاریس در سازماندهی ائتلاف تسلیحات دوربرد، ابتکارات جدید و اظهارات قاطع در حمایت از اوکراین قدردانی کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به بیانیه کاخ الیزه گزارش داد که امانوئل ماکرون در هفته‌های آینده به کی‌یف سفر خواهد کرد. به گزارش فرانس پرس، این تصمیم پس از گفت‌وگوی تلفنی ماکرون با ولادیمیر زلنسکی، در روز یکشنبه اتخاذ شد. رهبران دو کشور در این مکالمه بر تعهد خود برای تقویت همکاری‌ها در زمینه های مختلف از جمله امنیت سایبری، پاکسازی مین و تولید تسلیحات تاکید کردند.

رئیس جمهور فرانسه در ماه فوریه، از قصد خود برای سفر به اوکراین خبر داده بود، اما پس از آن این سفر به دلیل “ملاحظات امنیتی” انجام نشد.

اوربان: ترامپ در صورت پیروزی در انتخاب به اوکراین پولی نخواهد داد

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی درباره نتیجه سفر خود به ایالات متحده، اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به او گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی، دیگر عملیات نظامی در اوکراین را تامین مالی نخواهد کرد.

اوربان توضیح داد: «اگر آمریکا پولی ندهد، اروپایی‌ها به تنهایی قادر به تأمین مالی این درگیری نخواهند بود و در نتیجه این جنگ به پایان خواهد رسید».

به گفته نخست‌وزیر مجارستان، حتی در حال حاضر و در حالی که ترامپ مقامی ندارد، حزب جمهوری خواه او یک مکانیسم بازدارنده برای دموکرات‌هایی است که به دنبال سرمایه گذاری حداکثری منابع ممکن برای تقویت نیروهای مسلح اوکراین هستند. اوربان افزود که اروپا باید بتواند از خود دفاع کند و آمریکا امنیت آن را به جای خود اروپایی‌ها تضمین نخواهد کرد.

ترامپ طرحی برای پایان دادن به درگیری در اوکراین دارد

نخست‌وزیر مجارستان که روز جمعه در ایالت فلوریدا با دونالد ترامپ دیدار و گفت‌وگو کرده، همچنین یادآور شد که رئیس جمهور سابق آمریکا، برنامه‌ای برای پایان دادن به درگیری نظامی در اوکراین دارد. ویکتور اوربان گفت: «او برنامه‌های کاملاً دقیقی برای پایان دادن به این جنگ دارد، اما من مجاز نیستم در مورد ماهیت این برنامه‌ها صحبت کنم.»

او بدون پرداختن به جزئیات، تاکید کرد که طرح ترامپ برای پایان دادن به مناقشه اوکراین «از بسیاری جهات با برنامه‌های مجارستان مطابقت دارد». علاوه بر این، همه می‌دانند که زمانی که ترامپ  رئیس‌جمهور ایالات متحده بود، هیچ درگیری نظامی در جهان، چه در اوکراین و چه در خاورمیانه وجود نداشت.

تفاوت مجارستان و ایالات متحده در برخورد با درگیری اوکراین

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که در پایان هفته گذشته به آمریکا سفر کرده بود، توضیح داد که اختلافات بین مقامات بوداپست و دولت فعلی ایالات متحده ناشی از رویکردهای متفاوت آنها در برخورد با درگیری نظامی در اوکراین است.

او گفت: با توجه به اینکه روابط سیاسی ایالات متحده و مجارستان در حال حاضر بسیار تیره شده است، حتی با وجود اینکه ما متحد یکدیگر هستیم، من سعی کردم این روابط را اصلاح کنم. به همین دلیل برای احیای دوستی سیاسی ایالات متحده و مجارستان به آمریکا رفتم.

اوربان با اشاره به اینکه این برخورد در خصوص دولت فعلی جو بایدن صدق نمی‌کند، یادآور شد: “در حال حاضر یک دولت طرفدار جنگ در واشنگتن در قدرت است. دموکرات‌ها از رئیس جمهور حمایت کرده و به تامین مالی و نظامی جنگ در اوکراین متعهد هستند. ولی ما یک کشور صلح‌طلب هستیم، بنابراین ما به آسیاب آنها آب نخواهیم ریخت.”

جان کری: نظامیان اوکراینی برای ارزش‌های آمریکا جان خود را از دست می‌دهند

جان کری، نماینده سابق رئیس جمهور آمریکا در مسائل اقلیمی ابراز عقیده کرد که ایالات متحده بدون اختصاص کمک‌های جدید به کی‌یف، در تشدید بحران و افزایش تلفات جانی این مناقشه سهیم خواهد بود.

کری در مصاحبه با شبکه MSNBC گفت: «هر آمریکایی باید خشمگین باشد که ایالات متحده با عدم ارائه کمک‌های جدید به کی‌یف، به بحران و مرگ افرادی که برای ارزش‌های آمریکایی می‌جنگند، کمک می‌کند.سربازان اوکراینی برای ارزش‌های ما می‌جنگند و حمایت از آنها ضروری است. من بسیار ناراحت و عصبانی هستم که سربازان جوان در اوکراین که برای این اصول می‌جنگند و مهمات کافی ندارند و نمی‌توانند کاری را امروز باید انجام شود را انجام دهند. هر آمریکایی باید از این ایده که ما در این بحران سهیم هستیم خشمگین شود. و شاید این منجر به مرگ فردی شود که آماده جنگیدن برای ارزش‌های ما است و حمایت لازم را از ما دریافت نخواهد کرد.»

پیش از این روزنامه هیل به نقل از سخنگوی این مقام رسمی گزارش داد که جان کری در تاریخ 6 مارس از سمت نماینده ریاست جمهوری آمریکا در امور اقلیمی کناره‌گیری کرد.

رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا: هیچ جایگزینی برای لایحه کمک به کی‌یف وجود ندارد

حکیم جفریس، رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا  (از ایالت نیویورک) در مصاحبه با شبکه CBS اعلام کرد که دموکرات‌ها جایگزینی برای لایحه تصویب شده توسط سنا برای تخصیص بودجه مضاعف برای کمک به اوکراین نمی بینند.

او تاکید کرد: “مطمئناً هنگامی که یک لایحه جامع امنیت ملی دو حزبی که در سنا تصویب شده باشد، نیازی به جایگزینی وجود ندارد. و تنها چیزی که ما نیاز داریم یک رای بالا یا پایین در مجلس است. و مایک جانسون، رئیس مجلس سفلی باید این لایحه را به رای‌گیری بگذارد.”

او استدلال کرد: دلیل اینکه این اتفاق نمی افتد این است که یک جناح طرفدار روسیه در حزب جمهوری خواه وجود دارد: به رهبری [رئیس جمهور سابق] دونالد ترامپ و [روزنامه نگار] تاکر کارلسون که این لایحه را مسدود می‌کنند و این شرم آور است.”

انتقاد ایلان ماسک از بسیج خشونت آمیز در اوکراین

ایلان ماسک میلیاردر آمریکایی از ویدئوی منتشر شده از خشونت پلیس اوکراین در سربازگیری اجباری برای پر کردن صفوف ارتش این کشور بسیار خشمگین شد و با گذاشتن کامنتی در این باره در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشت: «در سال گذشته افراد زیادی بدون هیچ پیشرفتی در میدان نبرد جان خود را از دست دادند. چند نفر دیگر باید بمیرند تا این جنگ تمام شود؟»

او این مطلب را زیر پستی از تاجر “دیوید ساکس” نوشت که فیلمی از برخورد خشونت‌آمیز  پلیس اوکراین در بازداشت 34 مرد در سن خدمت نظامی که سعی داشتند با اتوبوسی برای فرار از قانون بسیج به طور غیرقانونی به خاک رومانی بگریزند، منتشر کرد. افراد حاضر در این فیلم مجبور شدند روی زمین دراز بکشند و سپس مورد ضرب و شتم  شدید قرار گرفتند.

چند روز قبل نیز در شبکه‌های اجتماعی صحنه به زور گرفتن یک جوان اوکراینی در یکی از خیابان‌های شهر اودسا برای اعزام او به جبهه نبرد منتشر شد.

وزارت انرژی اوکراین: از خطوط لوله گاز موجود می‌توان برای صادرات هیدروژن استفاده کرد

گرمان گالوشنکو، وزیر انرژی اوکراین در مصاحبه با نشریه اتریشی “کوریر” اعلام کرد که این کشور قصد دارد از زیرساختارهای خط لوله گاز فعلی برای صادرات هیدروژن به اروپا استفاده کند.

او گفت: استراتژی اروپا واردات بیش از 10 میلیون تن هیدروژن در سال را تا سال 2030 در نظر گرفته است و ما به راحتی توانستیم 3.5 تا 5 میلیون تن تولید کنیم.گالوشنکو تاکید کرد که استفاده از خطوط لوله گاز برای صادرات هیدروژن در آینده مهم‌ترین موضوع باقی مانده است.

در حال حاضر اتریش گاز طبیعی مورد نیاز خود را از روسیه خریداری می‌کند و انرژی از طریق سیستم حمل و نقل گاز اوکراین تامین می‌شود.

پیش از این، در اواخر  فوریه، تیم مک‌فی، سخنگوی کمیسیون اروپا، گفت که اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای کنار گذاشتن ترانزیت گاز روسیه از طریق خاک اوکراین است. به گفته او، کشورهایی که از امتناع ترانزیت از طریق اوکراین متاثر خواهند شد، در حال بحث در مورد عرضه جایگزین گاز طبیعی از جمله استفاده از گاز مایع هستند. به گفته وی، در وهله نخست صحبت بر سر کشورهای  اتریش، اسلواکی، جمهوری چک و ایتالیا است.

پیش از  آن نیز، کمیسر انرژی اروپا، قدری سیمسون گفت که کشورهای اتحادیه اروپا علاقه‌ای به تمدید قرارداد ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین ندارند./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.