دشمنان محیط زیست سر سفره هفت‌سین!

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در رابطه با رهاسازی سبزه و ماهی قرمز در طبیعت هشدار داد.

به گزارش شهروند آنلاین، از دیرباز تاکنون روزهای پایانی اسفند ماه به آماده شدن برای آغاز سال نو تعلق داشته و مردم با خرید لباس نو، اثاثیه جدید، نظافت خانه، تهیه اقلام سفره هفت‌سین و …، به استقبال سال جدید می‌روند.

در ایام نوروز حضور در طبیعت و گردشگری در مناطق طبیعی نیز افزایش می‌یابد که این مورد ممکن است مخاطراتی را برای منابع طبیعی کشور در پی داشته باشد و لذا با توجه به اینکه عید نوروز همواره با شروع فصل بهار و شکوفایی طبیعت همراه است, بنابراین خوب است که ما نیز با رعایت نکاتی هر چند ساده به روند شکوفایی طبیعت کمک کنیم.

در همین رابطه سرهنگ جمشید محبت‌خانی؛ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور به تسنیم گفت: ضمن تبریک سال جدید و آرزوی بهترین‌ها برای مردم عزیز و آرزوی قبولی طاعات آنها در ماه مبارک رمضان، چند مورد کلیدی را مد نظر دارم که باید در آستانه سال نو مطرح شود.

او ادامه داد: نخستین مورد مربوط به کاشت و یا خرید سبزه است؛سالانه مقدار زیادی آب گندم و عدس برای کاشت سبزه هدر می‌رود و نهایتاً نیز آنها در کنار جاده و رودخانه‌ها رها شده و باعث ایجاد آلودگی بصری می‌شود. بعضی افراد نیز سبزه را در محیط‌های آبی رها می‌کنند که باعث نابودی برخی گناه‌های آبزیان می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور افزود: در همین راستا از مردم عزیز خواهشمندم که به جای کاشت و خرید سبزه از درختچه‌هایی استفاده کنند که بعد از روز طبیعت نیز بتوانند آن را در حیاط‌شان و یا در محلی بکارند و در بحث غرس نهال که رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاکید داشتند، کاری انجام داده باشند.

محبت‌خانی بیان کرد: مورد دیگر مربوط به رهاسازی ماهی قرمز است که اگر این کار در محل مناسبی انجام نشود، فاجعه‌آفرین خواهد بود. هر حیوان محل زندگی مشخصی دارد و اگر قرار باشد آن را به زیستگاه جانوران بومی منطقه دیگری رها کنیم، می‌تواند منجر به مشکلاتی ازجمله ورود گونه مهاجم شود. بهتر این است که ماهی قرمز خریداری نشود اما اگر هم خریداری شد آن را در محل‌ها و استخرهایی که محیط زیست‌های استان در همکاری با شهرداری و دهیاری‌ها مشخص کرده‌اند، رها کنند.

او با بیان اینکه در ایام نوروز حضور در طبیعت نیز بیشتر می‌شود، گفت: مردم در ایام نوروز و در زمان حضور در طبیعت به دو موضوع باید توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ اول روشن کردن آتش در حجمی است که نتوانند آن را کنترل کنند که می‌تواند باعث حریق مناطق حفاظت شده محیط زیست بشود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: مورد دیگر بحث پسماندهاست که علاوه بر آلوده کردن زیستگاه‌ها و همچنین ایجاد بوی نامطبوع می‌تواند سبب آسیب برخی گونه‌های جانوری بشود چرا که حیوانات به سراغ این پسماندها رفته و ممکن است با تغذیه از آن بیماری شوند. همچنین برخی پسماندها حاوی ظروف شیشه‌ای است که رها کردن آن در طبیعت می‌تواند در فصل تابستان بر اثر انعکاس نور آفتاب، سبب آتش سوزی در مناطق بشود. لذا از مردم عزیز خواهش می‌کنم که توجه ویژه‌ای به این دو نکته داشته باشند.

محبت‌خانی تأکید کرد: طبیعت متعلق به همه مردم عزیز ما و نسل‌های آینده است و هر چقدر که در حفظ آن بکوشیم خدمتی به خودمان و نسل‌های آینده کشورمان است.

او گفت: پیشاپیش از محیط‌بانان عزیزمان که در عید نوروز وظیفه سنگینی را بر عهده دارند، خانواده‌های آنها، همیاران محیط زیست و هر کسی که به هر نحوی به حفظ محیط زیست در ایام نوروز کمک می‌کند، تشکر می‌کنم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: جا دارد در پایان سال از محیط‌بانان شهید یاد کرده و از محیط‌بانان جانباز عزیزی که هنوز با ساچمه‌هایی در بدن خود مشغول به خدمت هستند و از رسانه‌ها که در این سال در ارتقا شاخص‌های محیط زیستی کمک زیادی به یگان حفاظت کردن نیز تشکر کنم./تسنیم

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.