تعیین نرخ بلیت مترو، اتوبوس و تاکسی تهران در سال ۱۴۰۳

همزمان با دویست و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ بررسی و نرخ کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی تصویب و اعلام شد.

به گزارش شهروند آنلاین از شهرداری تهران، سید جعفر تشکری هاشمی روز سه‌شنبه در دویست و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه میزان افزایش در نرخ ورودی مترو ۱۶ درصد پیش‌بینی شده بود، اظهار کرد: در جلسات کمیسیون نرخ ورودیه در مترو داخل تهران را تنها ۱۶ درصد افزایش دادیم که با نرخ تورم فاصله زیاد دارد و به ازای هر کیلومتر فقط تا سقف ۳۰ کیلومتر نرخ محاسبه می‌شود و اگر از ۳۰ کیلومتر بیشتر تردد کند، نرخ محاسبه نمی‌شود.

او افزود: بر این اساس نرخ بلیت تک سفر که فعلا ۳۳۰۰ تومان است، برای سال آینده حداکثر مبلغ ۴۳۰۰ تومان خواهد شد و درمورد خطوط حومه برای پرند و هشتگرد نیز افزایش ۳۰ درصدی نرخ را در نظر گرفتیم.

تشکری هاشمی درباره بهای بلیت اتوبوس با بیان اینکه برای مبلغ ورودیه در اتوبوس تندرو و عادی ۲۲ درصد افزایش پیش‌بینی شده و به ازای هر کیلومتر پیمایش برای اتوبوس‌های تندرو ۲۰ درصد افزایش و برای اتوبوس‌های عادی ۴۰ درصد افزایش داده شد، گفت: اگر بخواهیم بگویم که در حوزه اتوبوس چند درصد رشد داریم به طور میانگین قیمت تمام شده در اتوبوس تندرو ۲۱ درصد و اتوبوس عادی ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ رشد خواهند داشت و در مورد اتوبوس‌های ارائه خدمات دربستی ۴۰ درصد رشد در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه در مورد نرخ تاکسیرانی نیز حداکثر رشد ۴۵ درصد برای نرخ کرایه تاکسی ها در نظر گرفته شده است، گفت: دو متغییر در لایحه داریم که ضریب شیب معابر بطور متوسط ۱۵ درصد و ضریب اوج ۵۰ درصد خواهد بود و همچنین اگر رانندگان بخواهند سرویس‌هایی مانند تمدید پروانه دریافت کنند این نرخ حدود ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

مهدی چمران در جریان بررسی این لایحه گفت: برای سهولت کار به نظرم ضریب اوج ترافیک و شیب معابر را حذف کنیم چرا که میزان شیب و اوج را چه کسی مشخص می‌کند؟ قرار بود مشکلات تاکسیرانی درمورد پرداخت سیستم الکترونیک را حل کنند که نکردند.

تشکری هاشمی گفت: ضریب شیب فقط برای تاکسی‌های خطی است و سازمان تاکسیرانی باید کریدورهای شیب‌دار را شناسایی کند و در جدولی این موضوع مشخص شده است و در مورد ساعات اوج هم دوستان تاکسیرانی ۷ تا ۹ صبح و ۱۶ تا ۲۰ را ساعت اوج مشخص کرده‌اند و شامل مسیرهایی می‌شود که با ترافیک مواجه هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نیز با بیان اینکه ساماندهی وضعیت تاکسی‌ها در سطح شهر به روش سنتی امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: باید بسترهای هوشمند جهت نظارت شکل بگیرد. افزایش قیمت قطعات و هزینه‌های خودرو، باعث می‌شود رانندگان تاکسی به سمت شرکت‌های اینترنتی بروند که تعداد این رانندگان بسیار زیاد است.

شادی مالکی با بیان اینکه شاید هیچ راهی برای ساماندهی تاکسی‌ها جز هوشمندسازی وجود نداشته باشد، افزود: کرایه تاکسی‌ها باید برخط باشد که در حال حاضر برای ۱۶۹ خط طی دو ماه آینده فرمول‌نویسی محاسبه‌ای نرخ کرایه انجام شده و تا یک ماه آینده این روند تکمیل می‌شود.

او ادامه داد: ۳۴ هزار دستگاه تاکسی خطی در سطح شهر فعالیت می‌کنند و امکان کنترل این تاکسی‌ها به صورت سنتی وجود ندارد، کنترل این تاکسی‌ها توسط دوربین‌های پلاک خوان انجام خواهد شد.

مالکی با بیان اینکه هفته گذشته بسته تشویقی برای رانندگانی که به صورت تلفنی و گردشی فعالیت می‌کنند، در نظر گرفتیم، یادآور شد: ۸۴۸ دستگاه تاکسی به صورت کمکی در قبال دریافت این بسته تشویقی در خطوط فعالیت خواهند کرد اما این اقدام در تمام طول سال برای ما مقدور نیست.

رئیس شورای شهر تهران هم گفت: نباید برای تاکسی‌ها دو نرخ اعمال شود و تمام موارد سیستمی باشد. نباید شرایط به گونه‌ای باشد که مردم و رانندگان تاکسی با هم درگیر شوند.

مهدی چمران افزود: سال قبل افزایش نرخ اتوبوس ۴۲ درصد و مترو ۲۵ درصد پیش‌بینی شده بود که ما این رقم را کاهش دادیم.

او تاکید کرد: در سال ۱۴۰۳ میزان افزایش مناسبی پیش‌بینی شده که افزایش ۱۶ درصدی مطلوب است و تأکید می‌کنیم که این نرخ بسیار کمتر از نرخ تورم است.

چمران در ادامه نیز پیشنهاد کرد که ساعات اوج برای تاکسی‌ها حذف و شهرداری مکلف شود ظرف مدت سه ماه پس از اردیبهشت سال آینده که نرخ‌های جدید اعمال می‌شود، هوشمندسازی و پرداخت الکترونیکی را در پایتخت عملیاتی کند که این پیشنهاد با حداکثر آرای موافق تصویب شد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.