بغداد و واشنگتن در مسیر بازنگری تحریم‌های بانکی

رئیس بانک مرکزی عراق اعلام کرد که با خزانه‌داری آمریکا برای بازنگری در خصوص تحریم بانک‌های عراقی به تفاهم رسیده است.

به گزارش شهروند آنلاین، علی العلاق، رئیس کل بانک مرکزی  از جلساتی با خزانه‌داری آمریکا برای بازنگری در تحریم بانک‌های عراقی خبر داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در مدت گذشته برخی بانک‌های عراقی را به اتهام واهی تبدیل شدن به مجرای تامین مالی تروریسم، مورد تحریم قرار داده و مدعی می‌شود که برای محافظت از سیستم مالی عراق در برابر سوءاستفاده از سوی تامین‌کنندگان مالی تروریست‌ها، کلاهبرداران و پول‌شویی‌ این بانک‌ها را تحریم کرده است.

کمیته مالی پارلمان عراق عصر دیروز پنجشنبه به ریاست عطوان العطوانی و اعضای این کمیته دیروز میزبان رئیس بانک مرکزی عراق بود تا به بررسی چندین پرونده مهم و مهم‌ترین آن رفع شکاف زیاد بین قیمت رسمی و بازار موازی و همچنین نقل و انتقالات تجارت خارجی علاوه بر حواله‌جات مربوط به تجارت خارجی بوده است.

بر اساس این بیانیه، در این جلسه پرونده تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا علیه بانک‌های داخلی عراق و میزان تأثیر آن بر سیاست‌های پولی و مالی و کار بانکی این کشور و اقدامات بانک مرکزی در این زمینه بررسی شد.

در این بیانیه آمده است: در مورد استانداردهای بین‌المللی مصوب و برنامه‌های آتی برای بهبود واقعیت نظام بانکی در عراق و امکان گسترش روابط با بانک‌های بین‌المللی، تدوین ساختار بانک‌ها و حرکت به سمت فرآیند پرداخت الکترونیکی و امکان اصلاح قانون بانک مرکزی تبادل نظر صورت گرفت.

بر اساس این بیانیه، رئیس کل بانک مرکزی عراق در این نشست بر لزوم تعیین قوانین اساسی به منظور نظارت بر روند نقل و انتقالات خارجی و داخلی تاکید کرد و  بی‌ثباتی نرخ ارز را ناشی از وجود تجارت غیرقانونی توسط تجار خرد و برخی سفته‌بازان دانسته است که دلارهای نقدی را از بازار خارج می‌کنند.

العلاق با تاکید بر اینکه تحریم‌های خارجی اعمال شده بر تعداد زیادی از بانک‌های داخلی عراق مانع از تلاش‌ها و برنامه‌ها برای باز کردن روابط و خطوط ارتباطی با بانک‌های  معتبر بین‌المللی شده است، توضیح داد: «فرایند چاپ پول ملی  با توجه به پوشش مالی مورد نیاز در حال انجام است  به نحوی که با ایجاد تعادل بین ارز خارجی و داخلی  از بروز هرگونه تورم مالی جلوگیری می‌کند.

رئیس بانک مرکزی عراق  تصریح کرد: در حال حاضر در حال هماهنگی با مقامات ذیربط در خصوص اجرای طرح تنظیم تجارت خارجی هستیم و همچنین جلسات مستمری با خزانه‌داری آمریکا داریم و قرار شد در تحریم‌های اعمال شده علیه بانک‌های عراقی بازنگری شود و  این چنین تصمیماتی در آینده باید با اطلاع بانک مرکزی عراق که مسئولیت نظارت بر بانک‌ها را برعهده دارد، اتخاذ شود.

العطوانی رئیس کمیته مالی پارلمان عراق نیز بر اهمیت پیگیری پرونده اقتصادی، سیاست‌های پولی، سامانه حواله‌های خارجی و داخلی و یافتن راهکارهای مناسب برای رفع موانع پیش روی کار بانک مرکزی کشورش تاکید کرد و گفت که دولت عراق تلاش زیادی برای حفظ ثبات بازار داخلی در ماه مبارک رمضان به ویژه در خصوص قیمت فروش مواد غذایی و سایر کالاهای ضروری به کار بسته است.

این نماینده پارلمان عراق گفت : ما به دنبال ادامه هماهنگی و همکاری با بانک مرکزی برای افزایش ارزش دینار عراق و کنترل بازار داخلی به منظور کاهش بار شهروندان هستیم./فارس

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.