آغاز رأی‌گیری انتخابات ریاست ‌جمهوری روسیه در ایران

همزمان با سومین روز رأی‌گیری انتخابات هشتمین دوره ریاست‌جمهوری روسیه، طبق جدول زمانی، نوبت به برگزاری این انتخابات در گروه دیگری از کشورها از جمله ایران، قزاقستان، سوریه، انگلیس و آلمان رسید.

به گزارش شهروند آنلاین از کانال تلگرامی وزارت امور خارجه روسیه، بنا بر جدول زمان‌بندی این وزارتخانه، رأی‌گیری انتخابات ریاست‌ جمهوری این کشور در سالن همایش‌های سفارت روسیه در ایران در حال انجام است.

زمان رأی‌گیری از اتباع روسیه در ایران امروز یکشنبه ۲۷ اسفندماه از ساعت هشت صبح تا ساعت ۲۰ اعلام شده است.

سفارت روسیه در تهران، کنسولگری‌های این کشور در اصفهان و رشت و دو مکان تعیین شده در شهرهای بوشهر و دشت‌عباس میزبانی صندوق‌های اخذ رأی از شهروندان روس را در ایران برعهده دارند.

بنا بر اعلام ساعت ۱۰:۵۴ روز یکشنبه به وقت مسکو (۱۱:۲۴ به وقت تهران)، میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه تا این مقطع زمانی، افزون بر ۶۱.۳۷ درصد با احتساب رأی‌گیری الکترونیکی از راه دور است.

۱۱۴ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۷۳۴ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند که از این تعداد، ۱۱۲ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۹۴۷ نفر در روسیه زندگی می‌کنند.

شمار اتباع روس واجد شرایط شرکت در این انتخابات در خارج کشور نیز یک میلیون و ۸۹۰ هزار و ۸۶۳ نفر گزارش شده است. ۱۱ هزار و ۹۲۴ شهروند روس مستقر در پایگاه فضایی بایکونور در این انتخابات شرکت خواهند کرد.

این انتخابات، نخستین دوره انتخابات در تاریخ روسیه است که به مدت سه روز در حال برگزاری است.

شورای فدراسیون یا مجلس علیای پارلمان روسیه، ابتدا ۱۷ مارس ۲۰۲۴ (۲۷ اسفند ۱۴۰۲) را به عنوان تاریخ انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرد. کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه بعدا اعلام کرد که رای‌گیری طی سه روز، از ۱۵ تا ۱۷ مارس (۲۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین (رئیس‌ جمهوری کنونی)‌، نیکولای خاریتونوف (حزب کمونیست)، ولادیسلاو داوانکوف (حزب مردم جدید) و لئونید اسلوتسکی (حزب لیبرال دموکراسی) روسیه نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری این کشور هستند.

در مجموع ۹۳ هزار و ۹۲۰ شعبه اخذ رأی برای اخذ رأی شهروندان روسیه پیش‌بینی شده است که از این تعداد، ۹۳ هزار و ۶۴۴ شعبه در داخل و ۲۶۹ شعبه در خارج این کشور هستند. هفت شعبه اخذ رأی نیز در پایگاه فضایی بایکونور فعال خواهد بود.

بنا بر آمار رسانه‌های روس، ۲۹۵ شعبه اخذ رأی انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در این دوره در ۱۴۴ کشور پیش‌بینی شده است.

در دور قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در ۶ سال پیش ۴۰۱ شعبه اخذ رأی انتخابات ریاست‌ جمهوری روسیه در ۱۴۵ کشور وجود داشت که شمار این شعب به دلیل عدم همکاری دیپلماتیک با روس‌ها در سایه تحریم‌ها و مشکلات در روابط با روسیه پس از آغاز عملیات نظامی این کشور در اوکراین، امسال کاهش یافته است. عملیات ویژه نظامی روسیه در خاک اوکراین به دنبال بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو در اسفند ۱۴۰۰ آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. کشورهای غربی حامی اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کرده‌ و به ارسال سلاح و مهمات برای کی‌یف پرداخته‌اند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.