از کالابرگ الکترونیکی تا یارانه‌های مضاعف/افزایش بیش از ۱۰ برابری یارانه نقدی

دولت سیزدهم برای امنیت غذایی مردم چه کرد؟

در ابتدای دولت سیزدهم یارانه‌های ۴۵ هزار تومانی به ۳۰۰ و ۴۰۰‌هزار تومان افزایش یافت. دولت برای امنیت غذایی دهک‌های یک تا هفت جامعه طرح کالابرگ الکترونیکی، برای ارتقای امنیت‌ غذایی کودکان زیر پنج سال، یارانه ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی و برای مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار در دهک یک یارانه ۴۰۰ هزار تومانی در نظر گرفت.

به گزارش شهروندآنلاین، یکی از طرح‌های راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارتقای امنیت غذایی مردم است که در راستای آن چند طرح مهم را به موازات یکدیگر پیش برده است. این طرح‌ها هر بار به بهانه‌ای به‌روز شد و میزان دریافتی مردم افزایش یافت. در قدم نخست یارانه ۴۵ هزار تومانی به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان تبدیل شد. در گام دوم با مهیا شدن زیرساخت کالابرگ الکترونیکی، یارانه مضاعف ۱۲۰ هزار تومانی و در ادامه ۲۲۰ هزار تومانی به سبد کالایی مردم اضافه شد. پس از آن دولت برای توجه به کودکانی که نیاز به تغذیه مضاعف دارند و جدول رشدشان دچار مشکل است، یارانه‌های یک میلیون تومانی برای هر کودک خانواده در نظر گرفت و در گام بعدی برای تغذیه مناسب مادران باردار یا دارای فرزند شیرخوار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی را تعریف کرد. توزیع ۵۱ میلیون بسته غذایی با طرح «فجرانه» کالابرگ مشخص کرد عزم دولت برای بزرگ‌تر شدن سفره غذایی و ارتقای امنیت غذایی آحاد جامعه جزم است.

فرصت‌هایی که کالابرگ الکترونیکی ایجاد کرد

پوشش تورم در سفره مردم از اهداف اصلی طرح کالابرگ الکترونیکی بود که همزمان با حذف و اصلاح سیاست ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ به مرحله اجرا در آمد. مشمولان این طرح اکنون به ۶۱ میلیون نفر (هفت دهک درآمدی) رسیده‌اند.

مرحله نخست طرح کالابرگ الکترونیکی از آذر سال ۱۴۰۱ و ابتدا با دهک‌های اول درآمدی جامعه و در یک استان آغاز شد. با آماده شدن زیرساخت‌های مربوط به آن اکنون هفت دهک درآمدی جامعه را پوشش می‌دهد.

دولت سیزدهم در راستای تحقق عدالت در توزیع کالاهای اساسی و حمایت از امنیت غذایی اقشار آسیب‌پذیر طرح کالابرگ الکترونیکی را با ایجاد ۲ فرصت ویژه آغاز کرد.

نخست اینکه در صورت استفاده از دست‌کم ۲۰۰ هزار تومان یارانه ماه بعد برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی، اعتبار خانوار ۱۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد که از این اعتبار می‌تواند برای خرید اقلام سبد استفاده کند.

در آستانه دهه‌فجر ۱۴۰۲، طرح فجرانه اجرایی شد که به واسطه آن یارانه تشویقی خرید از طریق کالابرگ الکترونیکی به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت و دیگر نیاز نیست حتما فرد ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را خرید کند تا مشمول یارانه تشویقی شود. این طرح تا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت و به واسطه آن فرد با هر خریدی که از سبد کالایی مشخص شده انجام می‌دهد، در لحظه اعتبار تشویقی خود را در حسابش دریافت می‌کند و می‌تواند آن را در اپلیکیشن «شما» مشاهده کند.

استقبال ۳۰ برابری از طرح فجرانه

اجرایی شدن طرح یارانه مضاعف آن‌قدر به مذاق مردم خوش آمد که استقبال آن‌ها به بیش از ۳۰ برابر رسید. به واسطه این طرح ۵۱ میلیون بسته غذایی کامل توسط مردم خریداری شد و دولت یارانه آن را پرداخت کرد.

در گام بعدی فرصتی ایجاد و دولت متعهد شد در صورت افزایش احتمالی قیمت اقلامی که در سبد مبنا وجود دارد، مبلغ یارانه را بدون سقف افزایش دهد، به طوری که پرداختی خانوار ثابت بماند. کالاهای اساسی این سبد شامل برنج، شیر کم‌ چرب، ماست، تخم‌مرغ، مرغ، گوشت، حبوبات، پنیر، روغن مایع، مارکاونی و قند و شکر است که انتخاب نوع، وزن و برند آن‌ها در اختیار خریدار است.

شرکت در این طرح اختیاری است و امکان خرید از طریق همه کارت‌های بانکی متعلق به سرپرست خانوار وجود دارد. یارانه در موعد مقرر به صورت نقدی واریز خواهد شد و خرید از طریق کالابرگ هیچ منافاتی با دریافت یارانه به صورت نقدی ندارد. اکنون بیش از ۲۰۰ هزار فروشگاه به این طرح متصل هستند.

یارانه ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی برای هر کودک نیازمند تغذیه مضاعف

خانوارهای مشمول این طرح توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شناسایی می‌شوند. اگر پس از معاینه کودک در خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی مشخص شود کودک رشد استاندارد ندارد به وزارت تعاون معرفی می‌شود.

در مرحله نخست این طرح ۱۴۵ هزار کودک شناسایی و از این تعداد ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ کودک در دهک‌های یک تا هفت مشمول دریافت یارانه شدند. به ازای هر کودک در دهک‌های یک تا پنج، مبلغ یک میلیون تومان و در دهک‌های ۶ و ۷ به ازای هر کودک ۶۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

در این طرح هیچ محدودیتی برای تعداد کودکان وجود ندارد و اگر در خانواده‌ای بیش از یک کودک زیر پنج سال با اختلال رشد وجود داشته باشد نیز یارانه را دریافت می‌کند. این طرح جدا از یارانه اصلی خانوار است و برای جبران اختلال رشد کودکان صرف می‌شود.

سبد کالایی یارانه کودکان زیر پنج سال زیر نظر کارشناسان وزارت بهداشت از ۱۱ قلم به ۱۶ قلم افزایش یافته تا بتواند همه نیازهای کودک را تامین کند. در سومین مرحله این طرح، حساب بیش از ۱۳۱ هزار سرپرست خانوار دارای کودک زیر پنج سال با اختلال رشد شارژ شد.

کودکانی که مشمول این طرح هستند، هر ۶ ماه یک‌بار توسط خانه‌های بهداشت سنجش شده و نمودار رشدشان بررسی می‌شود. اگر این کودکان رشد نکرده باشند، واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار متوقف می‌شود تا جلساتی در این خصوص با سرپرست کودک برگزار و آن‌ها توجیه شوند.

در سبد کالایی این طرح برنج، روغن، گوشت سفید و گوشت قرمز به ترتیب بیشترین میزان استقبال را داشته‌اند و بیشترین میزان مشارکت در استان‌های کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان بوده است.

طرح یسنا در سال آینده ملی می‌شود

«یسنا» طرح ملی در جهت تخصیص سبد غذایی رایگان به مادران دارای فرزند شیرخوار زیر ۲ سال است.

طرح ملی یسنا با اتکا به آستان قدس رضوی و بنیاد کرامت رضوی و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و وزارت تعاون برای حمایت از حدود ۲۲ هزار مادر باردار یا دارای کودک شیرخوار دهک یک درآمدی اجرایی شد.

بودجه ابتدایی مرحله نخست این طرح ۱۱۰ میلیارد تومان است که برای حمایت از ۲۷ هزار و ۵۰۰ مادر باردار یا دارای کودک شیرخوار در دهک اول درآمدی جامعه در نظر گرفته شده است. این افراد در هشت استان کشور شناسایی شده‌اند و در فازهای بعدی تعداد شهرهای دیگری به آن افزوده خواهند شد.

در قالب این طرح ماهانه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای مادران باردار و شیرده واریز می‌شود. میزان مشارکت مردم در این طرح اکنون به ۳۰ درصد رسیده که امید است تا پایان سال و با اطلاع‌رسانی بیشتر بیش از۸۰ درصد از مادران در این طرح مشارکت کنند.

ایلام، گلستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، فارس، هرمزگان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد استان‌های مشمول این طرح هستند که به دلیل محرومیت و نرخ باروری زیر ۲.۵ درصد انتخاب شده‌اند.

به گفته معاون امور اقتصادی و رفاه وزارت تعاون، طرح مادران در سال ۱۴۰۳ ملی شده و همه استان‌های کشور را پوشش می‌دهد تا امنیت غذایی مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار تامین شود./ایرنا

انتهای پیام/

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.