علم، فن‌آوری و نوآوری در خدمت حقوق بشر

نگاهی به ریاست ایران بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر

نشست دو روزه مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر به ریاست جمهوری اسلامی ایران طی روزهای ۱۲ و۱۳ آبان ۱۴۰۲ در محل شورای حقوق بشر در ژنو برگزار گردید. جمهوری اسلامی ایران در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۲ آمادگی خود را برای کسب ریاست این نشست در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد و در نهایت علی بحرینی، نماینده جمهوری اسلامی نزد دفتر سازمان ملل در ژنو بعنوان رئیس این نشست انتخاب شد.

به گزارش شهروند آنلاین، حضور بیش از ۶۰ سخنران از کشورهای مختلف و ثبت‌نام بیش از ۶۰۰ نفر برای حضور در این نشست و یا پیگیری مجازی مباحث آن، گویای موفقیت رویکرد کشورمان در جذب حداکثری مخاطبان به این نشست مهم بوده است؛ ریاست ایران بر این نشست و همچنین کیفیت و کمیت شرکت‌کنندگان و مباحث نشان‌دهنده همکاری بسیار سازنده و مطلوب بین ایران و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در برگزاری این نشست بود که می‌تواند بعنوان تجربه‌ای ارزشمند از همکاری‌های ایران با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی در نظر گرفته شود.

با توجه به موضوع نشست ۲۰۲۳ مجمع اجتماعی و اکوسیستم بسیار متنوع و قدرتمند ایران در زمینه علم، فناوری و نوآوری در حوزه‌های مختلف، کشورمان در سطح عالی و با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در آن شرکت کرد. در این نشست معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در سخنرانی خود با توجه به آغاز فاجعه غزه و جنگ خونین اسرائیل علیه مردم بیگناه فلسطین ضمن ابراز ناراحتی و نگرانی از این وضعیت اسفبار، بر ایستادگی همه شهروندان جهانی برابر ظلم، بی‌عدالتی و نقض حقوق اولیه بشر ایستادگی تاکید کرد. روح الله دهقانی در نشست مجمع اجتماعی ۲۰۲۳ شورای حقوق بشر بر این محورها و نکات برجسته اشاره نمود: تمدن ایران در طول تاریخ، دانش و معرفت را ارج نهاده است و این موضوع در آموزه‌های کهن ایرانیان مشهود است. تلاش‌های اندیشمندان ایران و نقش‌آفرینی آنان در پیشرفت علم و فناوری در عرصه‌های گوناگون زندگانی بشر در سراسر جغرافیا و تاریخ جهان آشکار است. از شگفتی‌های الهام‌بخش معماری و شهرسازی تا شبکه‌های آبرسانی شهری دوران باستان گرفته تا سیستم‌های مبتکرانه قنات در مناطق کویری ایران.

در طول دوره همه‌گیری کرونا، شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران نقش کلیدی خود را در مواجهه و ارائه راهکارهای نوآورانه در زمینه‌های مختلف تشخیص، مراقبت‌های پزشکی و درمانی مانند تولید واکسن، تجهیزات پزشکی پیشرفته و ملزومات بهداشتی در راستای کمک به مبارزه جهانی با این بیماری ایفا کردند. ایران علیرغم تحریم‌های اقتصادی یکجانبه و چالش‌های دسترسی به واکسن کرونا و تجهیزات پزشکی، موفق به واکسیناسیون ۷۶ درصدی جمعیت خود در برابر کووید-۱۹ شد. همچنین ایران فعالانه در همکاری‌های بین‌المللی و به اشتراک‌گذاری دانش و ابتکارات انجام شده برای تقویت واکنش جهانی به این بیماری همه‌گیر، به ویژه در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته مشارکت نمود. ایران سخاوتمندانه به کشورهایی که در تلاش برای مبارزه با این اپیدمی بودند کمک‌های پزشکی و بهداشتی ارائه کرده است. این اقدامات تعهد تزلزل‌ناپذیر ما به ارتقای حقوق بشر و بهبود رفاه جوامع سراسر جهان را نشان می‌دهد.

شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در ایران در طیف گسترده‌ای از بخش‌های دیگر همچون کشاورزی، محیط زیست و انرژی فعالیت دارند. آنها به ما کمک می‌کنند تا آینده‌ای پایدارتر برای کشورمان و جهان بسازیم. فعالان اکوسیستم نوآوری در ایران تاثیرات عمیقی بر حفظ حقوق اساسی بشر مانند حق زندگی، سلامت، کار و توسعه دارند و در عین حال با نابرابری‌ها، فقر و بیکاری که در جامعه وجود دارد مقابله می‌کنند.

چنین دستاوردهای شگرفی در عرصه علم و فناوری در شرایطی محقق گردید که برخی اقدامات قهرآمیز یکجانبه بر علیه شرکت‌های دانش بنیان، نوآوری و توسعه علمی در ایران را دچار چالش کرده است. این اقدامات نه تنها حقوق بشر هر ایرانی را نقض می‌کند بلکه به شدت مانع پیشرفت و همکاری‌های بین‌المللی در شرایط بحران خواهد شد. فراموش نکنیم که توسعه حق مسلم هر جامعه است و زیربنای احقاق سایر حقوق خواهد بود. ما خواستار پایان دادن به اینگونه اقدامات برای تحقق حقوق بشر و بهبود پیشرفت‌های علمی و فناوری جهانی هستیم. من از همه ملت‌ها می‌خواهم که از این حق با ترویج همکاری‌های باز علمی، فناوری و نوآوری به نفع همه بشریت حمایت کنند.

ما مسئولیت داریم در جهت جهانی بهتر برای همه تلاش کنیم. ایران برای مشارکت در این هدف مشترک، علاقمند، مسئولیت‌پذیر و متعهد به جامعه بین‌المللی است. ما قویاً معتقدیم که با استفاده از دانش، علم و فناوری به شیوه‌ای مشارکتی و فراگیر میتوانیم دنیایی بهتر و آینده‌ای روشن‌تر برای همه بسازیم.

سخنرانی سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو بعنوان رئیس نشست مجمع اجتماعی

ریاست نشست مجمع اجتماعی ۲۰۲۳ شورای حقوق بشر را علی بحرینی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد دفتر سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی در ژنو برعهده داشت. علی بحرینی در سخنرانی های افتتاحیه و اختتامیه خود بعنوان رئیس نشست از جمله به این نکات اشاره کرد: در طول همه‌گیری کرونا، ما با چالش‌های اخلاقی نیز مواجه بودیم، از ملی‌گرایی و تبعیض گرفته تا عدم ارائه و دسترسی برابر، مقرون به صرفه و به موقع به آنچه همه برای مبارزه با ویروس کرونا نیاز داشتند. این یک سوال جدی برای آینده ایجاد می کند: اگر جهان شاهد بیماری همه گیر دیگری در مقیاس و شدت COVID-۱۹ بود، آیا ساختارها و سازمان های بین‌المللی هنوز با چالش‌های اخلاقی، عدم همکاری و عدم همبستگی دست و پنجه نرم خواهند کرد یا ما از تجربیاتمان درس گرفتیم؟ بسیاری از کشورها دارای منابع طبیعی بسیار ارزشمندی هستند، اما به دلیل سیاست‌های استعماری یا قوانین محدودکننده مانند وضع تحریم‌های ناعادلانه، ما آنها را از درآمدها و ظرفیت‌هایشان محروم کرده‌ایم و آنها را به سمت وابستگی به کمک‌های دیگر کشورها سوق داده‌ایم.
دنیای ما می‌تواند مکان بهتری برای جوانان و نسل‌های آینده، زنان و دختران در سراسر جهان با استفاده از علم، فناوری و نوآوری به شیوه‌ای بدون تبعیض باشد. چالش‌های متعددی پیش روی بشریت وجود دارد که می‌توان با کمک فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید، آثار منفی این چالش‌ها را کاهش داد و حتی برخی از آسیب‌های ناشی از این چالش‌ها و بحران‌ها را با استفاده از علم، فناوری و نوآوری جبران کرد. بزرگترین دستاورد ما تحقق روزافزون نیاز فوری ما به علم، فناوری و نوآوری بوده است. هر روز که می‌گذرد، اهمیت تقویت همکاری‌های بین‌المللی، به اشتراک‌گذاری فناوری‌ها و تقویت سیاست‌ها در این زمینه‌ها را به طور فزاینده‌ای درک می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که هیچ ملت یا فردی برای بهره‌مندی از علم و فناوری و نوآوری‌ها نادیده گرفته نخواهد شد.

جمع بندی

نشست مجمع اجتماعی ۲۰۲۳ پس از دو روز و برگزاری ۶ جلسه کارشناسی با حضور بیش از ۶۰ سخنران عالی رتبه و کارشناس، در روز ۱۳ آبان به کار خود پایان داد و سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو گزارش خود از این نشست را به نشست ۵۵ شورای حقوق بشر که به مدت ۴۰ روز از ۷ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ در ژنو برگزار می گردد، ارائه خواهد کرد. حضور مهمانان عالی رئیس‌جمهور کوبا (سخنرانی ویدیویی)، آقای «فولکور تورک» کمیسر عالی حقوق بشر و آقای «آماندیپ سینگ گیل» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در فناوری و همچنین نیل دو گراس تایسون، اخترفیزیکدان، نویسنده و مجری شناخته شده بین‌المللی در حوزه علم نشان دهنده اهمیت موضوع نشست مجمع اجتماعی ۲۰۲۳ بود.

ریاست ایران بر مجمع اجتماعی نه تنها تداوم بیش از یکصد سال چندجانبه‌گرایی ایران بود بلکه نشان‌دهنده اراده ایران برای تداوم این مهم و این تعامل، در آینده داشت. اکوسیستم متنوع، توانمند و بومی شرکت‌های دانش بنیان در ایران که مدیریت طیف اصلی آن برعهده جوانان بویژه زنان و دختران جوان و خلاق ایرانی است، ریاست ایران بر نشست مجمع اجتماعی ۲۰۲۳ با موضوع «تاثیر فناوری، نو آوری و علوم بر ارتقاء حقوق بشر» را بیش از هر چیز دیگری جذاب و مهم می کرد. در این نشست بارها این نکته مورد توجه قرار گرفت که تحریم‌های ظالمانه تاثیر مستقیمی بر بهره‌مندی جوانان کشورهای تحت تحریم به علوم و فناوری‌های جهان دارد هر چند در نمونه ایران، با اتکای به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جوانان ایرانی، تلاش شده است بخشی از این آثار منفی، خنثی گردد، ولی قابل انکار نیست که تحریم های وضع شده از سوی کشورهایی که عمدتا خود منبع اصلی دانش و فناوری در جهان هستند، تاثیر بلندمدت معناداری بر بهره‌مندی مردم کشورهای تحت تحریم از حقوق بشر خود بویژه حقوقی مانند «حق علم»، «حق آموزش»، «حق بهداشت»، «حق محیط زیست سالم» و ده ها حق بشری دیگر آنها دارد.
انتهای پیام/

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.