اسلام‌آباد در پی برون‌رفت از بحران انرژی

پژوهشگر پاکستانی: تکمیل پروژه گازی با ایران معادلات منطقه را تغییر می‌دهد

یک پژوهشگر امور راهبردی در پاکستان احیای طرح خط لوله انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران را چراغ امیدی برای امنیت انرژی کشورش دانست و گفت: تکمیل پروژه مشترک گازی معادلات منطقه‌ای را به سود هر دو همسایه و در راستای همکاری‌های چندجانبه تغییر خواهد داد.

به گزارش شهروند آنلاین، خانم ایمن جمیل طی مقاله‌ای با عنوان خط لوله گاز ایران و پیامدهای آن برای پاکستان به بررسی پیشینه پروژه گاز، چالش‌های پیش رو و مزایای بالقوه آن برای پاکستان پرداخت.

او در مورد چالش قدیمی پاکستان در حوزه انرژی و ظرفیت پروژه خط لوله گاز ایران برای رسیدگی به این نیاز دیرینه بحث کرد.

این ستون‌نویس پاکستانی همچنین به تاریخچه پروژه، دلایل تاخیرها و تلاش‌های فعلی برای پیشبرد آن، بررسی چشم‌انداز پیچیده ژئوپلیتیکی پیرامون طرح خط لوله گاز از جمله تحریم‌های ضدایرانی آمریکا و رقابت‌های منطقه‌ای پرداخت.

جمیل نوشت: مزایای بالقوه پروژه گازی ایران برای امنیت انرژی، رشد اقتصادی و همکاری منطقه‌ای پاکستان اجتناب ناپذیر است.

او افزود: ماه گذشته مقام‌های پاکستانی اعلام کردند که این کشور فاز اول احداث ۸۱ کیلومتری خط لوله از مرز ایران تا بندر گوادر در ایالت بلوچستان را آغاز خواهد کرد. این تصمیم در وضعیت فعلی مورد نیاز پاکستان بود، زیرا ضرب‌الاجل تکمیل خط لوله در حال اتمام است، در غیر این صورت پاکستان باید ۱۸ میلیارد دلار غرامت به جمهوری اسلامی ایران بپردازد درحالی که پاکستان به دلیل مشکلات شدید اقتصادی و چالش بدهی‌های خارجی ظرفیت پرداخت این غرامت را ندارد.

عضو مجمع دیپلماسی جوانان پاکستان تاکید کرد: موفقیت بلندمدت همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی در گرو پرداختن به مسائل پیچیده دیپلماسی منطقه‌ای، اقتصاد و امنیت است. تنش‌های ژئوپلیتیکی محیطی ناپایدار را ایجاد می‌کند که ثبات پروژه‌های انرژی را مورد تردید قرار می‌دهد. رفاه اقتصادی پاکستان و تداوم روابط دیپلماتیک به مدیریت این چالش‌ها بستگی دارد.

او افزود: اقدامات پیشگیرانه برای رسیدگی به برخی رخدادهای در مرز و تضمین ثبات طولانی مدت بسیار مهم است.

ایمن جمیل نوشت: پروژه خط لوله گاز ایران از جهات مختلف به نفع پاکستان خواهد بود. احیای این طرح فشار بر زیرساخت‌های انرژی فعلی پاکستان را کاهش خواهد داد. ابتدا با بهره‌برداری از این طرح، عرضه ثابت و قابل اعتماد گاز طبیعی به مشکل انرژی پاکستان رسیدگی خواهد کرد. بهره‌وری و رشد اقتصادی در نهایت در نتیجه افزایش دسترسی به گاز و برق برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی افزایش خواهد یافت. تنوع پروژه، اتکای کمتر به واردات سوخت پرهزینه، و کاهش مواجهه با تغییرات قیمت جهانی انرژی، همگی امنیت انرژی پاکستان را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، پروژه خط لوله روابط اقتصادی نزدیک‌تر با ایران را تقویت می‌کند و راه‌هایی را برای افزایش تجارت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری دوجانبه باز می‌کند.

او طرح مشترک گازی با ایران را چراغ امید برای امنیت انرژی پاکستان دانست و تاکید کرد: برای عبور از چالش‌های پیش رو به ویژه تبعات تحریم‌های آمریکا و تحولات ژئوپلیتیک منطقه به یک رویکرد دیپلماتیک و هوشمندانه نیاز است.

براساس این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان هفته گذشته در واکنش به اظهارات مداخله جویانه مقام آمریکایی علیه همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد در حوزه انرژی‌، اعلام کرد: اسلام‌آباد نیازی به مشورت دیگران یا معافیت تحریمی ندارد و ما متعهد به انجام پروژه مهم انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان هستیم.

ممتاز زهرا تاکید کرد: تصمیم اخیر دولت پاکستان برای پیشبرد خط لوله گاز و احداث آن در محدوده خاک پاکستان یک تصمیم مستقل و آزاد است و این عملیات در خاک پاکستان به زودی اجرا خواهد شد.

وزارت نفت پاکستان اوایل اسفند ۱۴۰۲ با صدور بیانیه‌ای تکمیل پروژه مشترک گازی با جمهوری اسلامی ایران را موجب تقویت امنیت انرژی اسلام آباد دانست و اعلام کرد که کمیته انرژی در کابینه دولت پاکستان با طرح احداث خط لوله ۸۱ کیلومتری از بندر «گوادر» تا مرز مشترک پاکستان با ایران موافقت کرده است.

مقام‌های سیاسی در پاکستان و کارشناسان حوزه اقتصادی و انرژی این کشور همواره تاکید دارند: اسلام آباد باید با استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی جمهوری اسلامی ایران به ویژه تکمیل طرح خط لوله آی‌.پی در مسیر غلبه بر بحران انرژی گام بردارد.

دوازدهم مرداد ماه گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر رسمی خود به پاکستان اعلام کرد: گفت‌وگوهای مهمی با همتای پاکستانی خود درباره طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان داشته و معتقد که تکمیل این پروژه در راستای منافع دو ملت است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.