بودجه؛ کمی نامهربان با مترو

مدیرعامل شرکت متروی تهران: باید سهم بیشتری برای حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو در نظر گرفته شود

سهم شهرداری تهران از اوراق مشارکت سال 99 نصف شد. خبری که مدیرعامل شرکت متروی تهران از آن گفت. «با توجه به حجم تعهدات دولت، بنا ندارند بیش از 5هزار میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق را بدهند و عملا 3هزار میلیارد آن منتفی می‌شود، درحالی که رقم 8هزار میلیارد تومان نیز عدد کمی است.»
به گفته علی امام لایحه بودجه پیشنهادی دولت نسبت به سال گذشته تغییرات مثبتی داشته اما هنوز هم جای بهبود دارد و باید سهم بیشتری برای حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو در نظر گرفته شود.
امام از ردیف بودجه مستقیم می‌گوید که سهم تکمیل خطوط مترو تغییر چندانی به خود ندیده.«این سهم از 56میلیارد به 66میلیارد تومان رسیده که با توجه به کاهش ارزش پول در یک‌سال گذشته عدد قابل توجهی نیست.»

شهروند آنلاین: بودجه نامهربان با مترو ، امسال در بند «د» تبصره 5 مبلغ 8 هزار میلیارد تومان برای انتشار اوراق مشارکت اختصاص داده شده که گفته شده حداقل 50 درصد از آن یعنی معادل 4 هزار میلیارد تومان به قطارهای شهری اختصاص می‌یابد. رقمی که به باور امام کم است و جا دارد افزایش بیابد. «بنا ندارند بیش از 5هزار میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق توسط شهرداری‌ها را در سال ۹۹ بدهند. عملا 3 هزار میلیارد آن منتفی می‌شود، درحالی که 8هزار میلیارد تومان نیز عدد کمی است.»

اوراق مشارکت، بیشترین منبع تأمین مالی برای شهرداری‌ها

«ما در شورای شهر 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت مصوب و به وزارت کشور ارایه دادیم که 2هزار میلیارد آن برای توسعه خطوط مترو، هزار میلیارد تومان برای اورهال قطارها و هزار میلیارد تومان برای اتوبوسرانی بوده است؛ اما در نامه‌ای که طی روزهای گذشته از سوی وزارت کشور برای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ارسال شد، آیتم اورهال حذف شد و ۱۵۰۰میلیارد تومان به مترو و ۴۵۰میلیارد تومان نیز به اتوبوسرانی اختصاص پیدا کرد و در مجموع حدود 2هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت حمل ونقل سال ۹۹ پیشنهاد شد که نصف عدد درخواستی شهرداری و شورای شهر تهران بود.» مدیرعامل شرکت مترو تهران معتقد است این 2هزار میلیارد هم وقتی به سازمان برنامه می‌رود، معلوم نیست چه میزان از آن کم شود.

این درحالی است که در مسأله حمل‌ونقل عمومی درحال حاضر بیشترین منبع تأمین مالی برای شهرداری‌ها اوراق مشارکت است. «اکنون به‌شدت از نظر دریافت منابع مستقیم درآمدی در تنگناییم و چیزی که به ما و شهرداری‌ کلانشهرها کمک کرده، اوراق مشارکت بوده که وقتی دچار مضیقه از سوی دولت و سازمان برنامه می‌شود، برای متروی تهران و شرکت‌های قطار شهری مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «ظاهرا سیاست سازمان برنامه و بودجه این است که ردیف جدیدی ایجاد نکند و در لایحه بودجه هیچ ردپایی از خطوط جدید مترو دیده نشده است.»

«بنا ندارند بیش از 5هزار میلیارد تومان اجازه انتشار اوراق توسط شهرداری‌ها  را در سال ۹۹ بدهند. عملا 3هزار میلیارد آن منتفی می‌شود، درحالی که 8هزار میلیارد تومان نیز عدد کمی است.»

بانک هولوگرام را به جای وثیقه نپذیرفت

به گفته امام، مسأله وثیقه‌گذاری افتان و خیزان درحال پیش‌رفتن است. «امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد. بانک رفاه می‌گوید براساس هر میزان وثیقه‌ای که گذاشته شود، پول را آزاد می‌کند.»

مدیرعامل شرکت متروی تهران در واکنش به اینکه شهرداری تهران پیشنهاد استفاده از هولوگرام را قبلا به بانک عامل داده بود، گفت: «پذیرش هولوگرام اگر رخ دهد، اتفاق بسیار خوبی است و مشکل ما را برطرف می‌کند اما بانک رفاه هولوگرام را نپذیرفت.»

او ادامه می‌دهد: «بانک رفاه می‌گوید هولوگرام را زمانی می‌توانم بپذیرم که بانک مرکزی هولوگرام را جزو وثیقه‌های مجاز بپذیرد و از سازمان شهرداری‌ها درخواست کردیم تا جلسه‌ای با بانک مرکزی ترتیب دهند تا شاید قانع شوند که هولوگرام را جزو وثایق مورد قبول بیاورند؛ چراکه اگر این اتفاق رخ دهد، قدم بسیار مهمی در نقدکردن اوراق مشارکت رخ می‌دهد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.